انزوای محمد بن سلمان در نشست گروه جی 20

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۸۰

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در حالی در نشست رهبران گروه 20 در بونئوس آیرس آرژانتین شرکت می‌کند که با توجه به تحولات اخیر ازجمله قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی و همچنین نقش بن سلمان در جنگ یمن و دیگر بحران‌ها این نشست به محلی برای فشار علیه ریاض و ولیعهد این کشور تبدیل شده است.

«محمد بن سلمان» روز چهارشنبه 7 آذرماه برای حضور در نشست گروه جی 20 وارد بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین شد. این شهردیروز و امروز میزبان نشست گروه جی 20 با حضور وزیران امور اقتصادی و مسوولان بانک‌ مرکزی 20 اقتصاد مطرح دنیا بوده است. نشست گروه جی 20 نخستین نشست بین‌المللی است که محمد بن سلمان پس از ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در دوم اکتبر (10 مهرماه) در آن شرکت می‌کند. نشست گروه جی 20 در حالی روز جمعه در بونئوس آیرس آغاز شد که با توجه به تحولات اخیر از جمله قتل جمال خاشقجی و حضور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در آن، این نشست می‌تواند به محلی برای فشار علیه ریاض تبدیل شود و وضعیت سیاسی محمد بن سلمان را وخیم‌تر کند. کشورهای اروپایی پس از به قتل رسیدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از لزوم بازنگری در حمایت از عربستان صحبت کرده و حتی کشورهایی نظیر آلمان، دانمارک و فنلاند نیز صادرات تسلیحات نظامی به این کشور را متوقف کرده‌اند.

صفحه عربی تارنمای «فرانس 24»، در این زمینه نوشت: محمد بن سلمان در نشست گروه جی 20 در آرژانتین با استقبال سرد رهبران کشورهای بزرگ روبرو خواهد شد. این رهبران ترجیح خواهند داد در سایه قتل خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی خود را از شاهزاده جوان سعودی دور نگه دارند. بن سلمان روز چهارشنبه برای شرکت در نشست گروه جی 20 به بوئنوس آیرس وارد شد. اما سفر وی انتقادهای گسترده‌ای را از سوی سازمان‌های جامعه مدنی بین‌المللی به دنبال داشته است. این سازمان‌ها برای دستگیری و محاکمه بن سلمان به دلیل نقش وی در جنایت‌های جنگ یمن و قتل خاشقجی تلاش می‌کنند. اما بدون تردید استقبال سرد رهبران با وی در نشست گروه جی 20 ضربه دردناکی برای ولیعهد عربستان است. زیرا رهبران نگرانی آن را دارند که به دلیل دیدار با بن سلمان در عرصه داخلی با انتقادهایی روبرو شوند. محمد بن سلمان طی روزهای گذشته به چهار کشور عربی سفر کرد و با استقبال رهبران این کشور روبرو شد. اما مخالفان سفر وی در تونس دست به تظاهرات زدند. سازمان‌ها و گروه‌های مدنی فعال هم او را به قتل خاشقجی متهم کردند. او در شرایطی به آرژانتین سفر کرده که قرار است در نشست گروه 20 با رهبرانی روبرو شود که به‌شدت قتل خاشقجی را محکوم کرده‌اند.

تارنمای فرانس 24 به نقل از «هیلر» پژوهشگر اندیشکده شورای آتلانتیک در لندن نوشت: سوال اساسی این است که کدام یک از رهبران جهان از دیدار آشکار با او استقبال خواهند کرد؟

به نوشته فرانس 24، این شاهزاد سعودی نگران است که شماری از رهبران کشور در نشست گروه جی 20 او را نادیده گیرند. در این زمینه «بسمه المومنی» استاد دانشگاه واترلو کانادا معتقد است شاید که ممکن نباشد که از گرفتن عکس دسته جمعی پرهیز شود، اما رهبران لیبرال دموکرات مثل رهبران آلمان و کانادا تمایل روبرو شدن با وی و دست دادن با او را ندارند.

روزنامه «الشرق» قطر نوشت: ولیعهد عربستان که برای حضور در نشست رهبران گروه جی 20 به آرژانتین سفر کرده با اوضاع سختی روبرو است. احتمال آن وجود دارد که رهبران کشورهای گروه جی 20 به دلیل نقش وی در ماجرای قتل خاشقجی حاضر به دیدار با وی نشوند. این سفر در شرایطی صورت گرفته است که سازمان حقوق بشری «هیومن رایتس واچ» گفته است دست عدالت کوتاه نیست و می‌تواند کسانی را عدالت را زیر پا می‌گذارند در دیگر قاره‌ها هدف قرار دهد.

روزنامه الشرق اضافه کرد: با وجود اینکه ولیعهد عربستان برای بهبود چهره خود تلاش می‌کند اما بسیاری از تحلیلگران گمانه زنی کرده‌اند که بن سلمان به دلیل برخی مسائل مثل جنگ یمن و ماجرای قتل خاشقجی در شرایط سختی قرار گیرد. بر پایه این گمانه زنی‌ها شاید رهبران جهان حاضر نشوند با وی دیدار دوجانبه داشته باشند. به نظر می‌رسد «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان قصد دیدار دوجانبه با بن سلمان را در حاشیه این دیدار نداشته باشد. به ویژه که او پس از ماجرای قتل خاشقجی قراردادهای فروش سلاح به عربستان را تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات در این زمینه به حالت تعلیق در آورده است. «ترزا می» نخست وزیر انگلیس هم آمادگی دیدار با وی را ندارد. زیرا شهروندان انگلیس پس از قتل خاشقجی دست به راهپیمایی زده‌اند و این دیدار سبب خواهد شد که او از سوی شهروندان کشورش با انتقادهای سختی روبرو شود. «ایمانوئل ماکرون» هم در شرایطی که با انتقادهای سختی در فرانسه روبرو است و تظاهرات در این کشور هنوز ادامه دارد برای مهار این تظاهرات تلاش می‌کند و از دیدار با بن سلمان پرهیز کند.

به نوشته روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن، «کینث روت» مدیر اجرایی هیومن رایتس واچ به رهبران جهان درباره دیدار با ولیعهد عربستان در نشست گروه جی 20 هشدار داد. او گفت بهتر است که رهبران جهان به دنبال دخالت‌های احتمالی بن سلمان در جنایت‌های بین‌المللی خطرناک پیش از عکس گرفتن دسته جمعی با بن سلمان دو بار فکر کنند.

به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، محمد بن سلمان در شرایطی در نشست گروه جی 20 حاضر می‌شود که او به دلیل کسری بودجه، هزینه جنگ یمن (ماهانه 7 میلیارد دلار) و بیکاری 35 درصدی در عربستان و شکست طرح‌های اقتصادی مثل فروش سهام آرامکو در شرایط ناگواری به سر می‌برد و ماجرای قتل خاشقجی و افزایش انتقادها از او در سطح جهانی شرایط را بر او سخت‌تر کرده است.

«سعید الفقیه» مخالف عربستانی به تارنمای «عربی 21» مصر گفت بن سلمان در نگرانی به سر می‌برد و این نگرانی در شرایطی که او در نشست گروه جی 20 در تنگنا قرار می‌گیرد دوچندان خواهد شد. حضور وی در نشست گروه جی 20 و در تنگنا قرار گرفتن او سبب می‌شود که خشم‌ها در داخل خاندان حاکم افزایش یابد. هرچه بن سلمان بیشتر در خارج بماند فرصت کودتا علیه او در داخل خاندان حاکم افزایش خواهد یافت. افزایش تنگناها بر بن سلمان در جامعه بین‌الملل سبب تقویت دشمنان وی در داخل خواهد شد.

روزنامه رای الیوم در گزارشی دیگر به قلم «کمال خلف» با عنوان «بن سلمان و سیاست فرورفتن در گل و لای» نوشت: در تاریخ عربستان سعودی هیچ پادشاه یا ولیعهدی سراغ نداریم که مانند محمد بن سلمان متنفر و مورد انتقاد قرار گرفته باشد. بن سلمان سیاستی را دنبال کرد که هیچ رنگ و بویی از سیاست در آن دیده نشده است. او در مسیر خود اشتباه‌های بسیاری را مرتکب شد که همواره با خیره سری همراه بود.

او «محمد بن نایف» و «عبدالعزیز بن فهد» را به حاشیه راند و دیگر شاهزادگان عربستان در هتل ریتز کارلتون بازداشت و آنان را مجبور کرد که از دارایی‌های خود چشم پوشی کنند. او «سعدالحریری» نخست وزیر لبنان را در عربستان بازداشت کرد. به جنگ خانمان سوزی در یمن وارد شد. با رژیم اسراییل وارد ائتلاف شد و همواره با دست و دل بازی دلارهای نفتی را به ترامپ داد. او عربستان را خوار و ذلیل کرد و فهرست جنایت‌های او بسیار است که آخرین مورد آن قتل جمال خاشقجی بطور شگفت آوری است. مسائلی وجود دارد که نشان می‌دهد بن سلمان به‌شدت به سوی فاجعه پیش می‌رود. مشاوران وی تصمیم‌های کودکانه و احساسی می‌گیرند و او نسبت به واقعیت‌ها آگاهی ندارد و امور را اشتباه ارزیابی می‌کند. شتاب زدگی بن سلمان و بی‌تجربه بودن او سبب شده است که چهره عربستان در سراسر جهان تخریب شود. جنگ یمن، قتل خاشقجی و تکه تکه کردن جسد او و عادی‌سازی روابط با اسراییل خطرهایی است که بن سلمان را در گل و لای غرق خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر