اخبارکشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۸۲

تامین ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود تحریم‌های موجود، برای تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و هم‌اکنون ۴.۵میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر در حال ترخیص یا در مرحله تامین ارز قرار دارند. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مهرفرد با بیان اینکه با وجود تحریم‌های موجود، برای تامین کالاهای اساسی مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، نسبت به سال‌های گذشته ۱۰درصد نیز جلوتر هستیم.  وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴.۵ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر در حال ترخیص یا در مرحله تامین ارز قرار دارد ادامه داد: بنابراین هیچ نگرانی برای واردات و تامین این محصولات نداریم و نخواهیم داشت. مهرفرد با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، ادامه داد: در حال‌ حاضر انبارهای کشور از کالاهای اساسی پر است. معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۲هزار میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی با یک هزار میلیارد تومان غرامت پرداختی از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی سنخیتی ندارد، ادامه داد: امیدوارم نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی کمک کنند تا بتوانیم در هم‌ترازی ارقام این دو بخش، اقدامات اساسی صورت پذیرد.

دلایل اصلی گرانی میوه

حبیب رادفر مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: در ایران با توجه به توانمندی‌هایی که در بخش باغداری داریم نباید شاهد افزایش قیمت میوه تا این حد باشیم. به گزارش صدا و سیما، ایران در سال 57 به لحاظ سطح زیرکشت رتبه سیزدهم و در تولید رتبه شانزدهم را داشت. در آخرین آمار فائو در سال 2016 رتبه ایران در سطح زیرکشت به 6 و در تولید به هفتم جهان رسیده است که در دنیا دارای جایگاه خوبی است . ما در تولید 25 محصول رتبه یک تا ده دنیا را به دلیل تنوع اقلیم، دانش و تجربه موجود در بخش داریم . او افزود: کشور ما به لحاظ تولید و تامین میوه یکی از کشورهای برتر دنیاست اما گرانی بخشی به ارز، برجام و تحریم برمی‌گردد که بیشتر آن به فرهنگ جامعه برمی‌گردد. دلیل دیگر گرانی میوه نیز به افزایش بخشی از هزینه‌های تولید برمی‌گردد. بطور مثال، در تیرماه 97 میانگین افزایش قیمت چند محصول نسبت سال قبل 12 و 9 دهم درصد عنوان شده که این قیمت‌ها نسبت به هفته مشابه سال قبل 70 درصد افزایش داشته است. یکی از دلایل این گرانی به حلقه‌های از تولید تا سفره برمی‌گردد که همان واسطه‌ها و دلالان هستند. یکی دیگر از دلایل حق العمل کاری است که بسیار بالاست. رادفر در ادامه درباره تنظیم بازار گفت: اگر ترتیبی اتخاذ شود که فروشنده میوه تشکل اصلی فروش شود مشکلات برطرف می‌شود. او درباره دلایل افزایش قیمت برخی اقلام میوه‌ای در یک هفته نیز گفت: این ربطی به تنظیم بازار ندارد بلکه بارفروشان هستند که قیمت می‌گذارند. سید رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی دیگر مهمان برنامه گفت: سرمازدگی در فروردین و اردیبهشت موجب کاهش میوه‌های هسته‌ای شد و همین موجب کمبود عرضه و افزایش تقاضا شد بنابراین سرمازدگی، به هم خوردن عرضه و تقاضا و وجود دلالان در میادین از عوامل افزایش قیمت میوه است.  نورانی در ادامه گفت: بارندگی‌های اخیر هم موجب کاهش و صدمه به تولیدات در فضای باز شده است. نورانی گفت: گرانی میوه ربطی به تحریم و گرانی نرخ ارز ندارد بلکه نظارت باید درست شود که باید از عمده فروشی تا خرده فروشی انجام شود. سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده، تعزیرات حکومتی و اصناف می‌توانند با کنترل میادین میوه فروشی، کنترل عمده فروشی تا خرده فروشی نظارت‌ها را افزایش دهند. او افزود: ما افزایش صادرات نداشته‌ایم بلکه ضعف در نظارت موجب گرانی شده است چون ما 4 درصد صادرات داشته‌ایم این در حالی است که 35 درصد ضایعات داریم.

ماهی‌های عراق به‌خاطر آلودگی رودخانه می‌میرند

بعد از چند هفته از پدیده عجیب مرگ جمعی ماهیان در رودخانه فرات، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای یکی از علل مرگ را آلودگی بالای آب این رودخانه ذکر کرده است. به گزارش ایرنا از بغداد، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای که در رسانه‌های عراق منتشر شده است، اعلام کرد که بعد از آزمایش نمونه‌های آب در آزمایشگاه‌های الگو این سازمان در «امان» پایتخت اردن، مشخص شد که آب رودخانه فرات آلوده به مقادیر بالا فضولات، فلزات سنگین و درصد بالای آمونیاک است.  براساس این بیانیه، کارشناسان بهداشتی در سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت و محیط زیست عراق می‌گویند که این مواد مسمومیت زا فقط برای ماهی‌ها خطرناک هستند و خطری برای بهداشت عمومی انسان به شمار نمی‌روند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که علاوه بر آزمایش آب، این سازمان درباره احتمال عامل ویروسی نیز به عنوان یکی از عوامل دیگر مرگ ماهی‌ها آزمایش‌هایی را انجام داده و تا هفته آینده نتایج آن مشخص می‌شود. این بیانیه خاطرنشان ساخته است که سازمان جهانی بهداشت به درخواست وزارت بهداشت و محیط زیست عراق درباره علل مرگ ماهی‌ها و آثار احتمالی آن بر انسان و محیط زیست دست به انجام این آزمایش‌ها زده است.

 

ارسال نظر