اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۰۷

کاهش ۹۰ درصدی آنفلوآنزای طیور در آبان‌ماه

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از کاهش ۹۰ درصدی کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آبان‌ماه خبر داد و گفت: تنها سه کانون بومی و صنعتی در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مازندران شناسایی و معدوم شده که هیچ کدام از آنها مربوط به مرغداری‌های مرغ گوشتی نیست. به گزارش ایسنا، بعد از اپیدمی شدن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال‌های گذشته و گرفتن تلفات بسیار از جمعیت طیور، سال ۱۳۹۶ مسوولان سازمان دامپزشکی وعده دادند در سال آینده این بیماری کنترل می‌شود و دیگر حالت اپیدمی پیدا نخواهد کرد. در این شرایط صفرعلی ماکنعلی - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی - درباره جدیدترین وضعیت این بیماری در سال جاری، اظهار کرد: براساس آخرین آمارهای رسمی در مهرماه امسال ۸۸ درصد کاهش کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور داشته‌ایم که در آبان‌ماه به ۹۰ درصد رسیده است.

وی افزود: از ۳۱ شهریورماه که سال جدید در دوره شیوع بیماری است تنها سه کانون گزارش شده که دو کانون در اصفهان و چهارمحال و بختیاری بوده و یک کانون دیگر مربوط به طیور بومی محمودآباد مازندران بود که ۴۸ ساعت پیش گزارش شد و همه عملیات کنترل، معدوم‌سازی، پایش و غیره را در آن منطقه انجام دادیم و هم‌اکنون هیچ مشکلی بابت این بیماری وجود ندارد. معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کاملا تحت کنترل است، ادامه داد: ۱۸ دستگاه متولی مختلف در قالب تیم گزارش‌دهی و کنترل و پیشگیری از این بیماری با هم همکاری می‌کنند و موفقیتی که تاکنون به دست آمده حاصل همین همکاری و مشارکت است چرا که اگر چنین نبود تاکنون حداقل بیش از ۱۵۰ کانون در کشور درگیر می‌شدند. ماکنعلی با اشاره به اینکه هیچ گزارشی بابت آلوده شدن واحدهای پرورشی مرغ گوشتی نداشته‌ایم، گفت: اخیرا در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها خبری منتشر شد که در استان فارس تعدادی عقاب به دلیل خوردن لاشه مرغ آلوده به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تلف شدند اما ما از ابتدا می‌دانستیم که این تلفات ربطی به بیماری ندارد و پس از بررسی‌ها همین نتیجه کسب شد چرا که یکی از مرغداران این استان تلفات مرغداری خود را که ارتباطی به بیماری هم نداشت در دره‌ای رها کرده بود و فاسد شدن این لاشه‌ها باعث رشد میکروارگانیسم‌ها و تولید سم در مرغ‌های تلف شده، شد و علت مرگ‌ومیر تعدادی عقاب نیز خوردن این لاشه‌های مسموم بود. وی خاطرنشان کرد: تلفات در مرغداری‌ها که بدون ابتلای بیماری باشد، از دو تا پنج درصد در همه دنیا طبیعی است و هیچ گزارشی از استان فارس هم در زمینه‌ شیوع آنفلوآنزا یا درگیر شدن کانون این بیماری نداشته‌ایم.

ایران رتبه نخست تولید زعفران جهان را در اختیار دارد

حسین شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، در سمپوزیوم «راهبرد مداخله‌گری هدفمند در بازار زعفران» گفت: همچنان سهم زعفران صادراتی ایران ۹۶ درصد از بازارهای جهانی زعفران کل دنیا در سال گذشته بوده است. وی افزود: زعفران سوپر نگین ایرانی، که هیچ قسمت زرد یا سفید رنگ در آن وجود ندارد و فقط از کلاله تشکیل شده است، با میزان سافرانال زیر یک درصد، همچنان بهترین نوع زعفران صادراتی در جهان محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه کشت زعفران ایران عمدتا در بهترین ارتفاعی که برای کشت زعفران مناسب است در حدود ۱۳۵۰ تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا صورت می‌گیرد، گفت: بنابراین قیمت‌گذاری این محصول راهبردی باید به گونه‌ای باشد که هم حفظ بازارهای خارجی را مد نظر داشته و هم درآمد اقتصادی کشاورزان و تولید‌کنندگان داخلی را تامین کند. به گفته وی، زعفران ایرانی، کالایی صادرات محور است و نیاز به بازار مدرن و محصول استاندارد دارد، لذا اگر قیمت زعفران از حد متعارف و منصفانه پایین‌تر باشد تولید‌کنندگان داخل کشور دچار زیان شده و تولید این محصول را رها می‌کنند و اگر قیمت بالا باشد تجار و مصرف‌کنندگان خارجی به خرید زعفران از کشورهای دیگر روی می‌آورند و این امر باعث توسعه کشت این محصول در سایر کشورها می‌شود و در آینده کشورهایی مانند افغانستان و هند رقیب ایران در تولید زعفران خواهند شد لذا قیمت‌گذاری زعفران فرآیندی بسیار حساس است که نیاز به تجربه و تدبیر و مشارکت همه حلقه‌های زنجیره تولید اعم از تولیدکنندگان، صنایع بسته‌بندی و صادرکنندگان را دارد. شیرزاد خاطرنشان کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال زراعی ۱۳۹7-۱۳۹6 سعی کرده تا با مدرن کردن بازار زعفران (بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) و استانداردسازی محصول کمک شایانی به صادرات طلای سرخ کند به گونه‌ای که بر اساس گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی سازمان تعاون، بیش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از ۳۵۲ میلیون دلار از کشور به بازارهای بین‌المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل ۹۷۰ دلار و حداکثر ۱۳۰۰ دلار صادر شده است.

وی افزود: در سال ۹۶ قیمت زعفران به‌شدت کاهش یافت و به کمتر از کیلویی ۳ میلیون تومان رسید تا جایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از تولیدکنندگان ناچار به خرید حمایتی زعفران شد

 

ارسال نظر