قتل جمال خاشقجی، هیچکس جرات ندارد آن را توطئه بنامد!

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۲۶
قتل جمال خاشقجی، هیچکس جرات ندارد آن را توطئه بنامد!

محمود خاقانی| کارشناس بین‌المللی انرژی |

درحالی که خبر قتل جمال خاشقجی خبر اول رسانه‌های امریکا و جهان بود، دولت ترامپ ورژیم اسراییل در این فکر بودند چگونه خبر این قتل را تحت الشعاع قرار بدهند. پرزیدنت ترامپ درباره نحوه قتل و پنهان کاری مرتبط با آن گفته بود «...گند زدند...» یعنی بد عمل کردند و بدترین پنهان کاری در نوع خودش در تاریخ بوده است که ناگهان روز پنجشنبه 3 آبانماه 97 خبر ارسال بمب‌های پستی به مخالفان و منتقدین پرزیدنت ترامپ، خبرهای مرتبط با قتل جمال خاشقجی را تحت الشعاع قرار داد. دونالد ترامپ بلافاصله بعد از کشف این بسته‌ها خواهان وحدت امریکایی‌ها شد. اما کمی بعد گفت، یکی از دلایل اصلی خشم مردم، رسانه‌هایی هستند که به گفته او اخبار جعلی منتشر می‌کنند. تا کید دونالد ترامپ به اخبار جعلی به‌نظر صاحب نظران مهم است. زیرا، ممکن است شاهد این باشیم که بسیاری از مطالب مرتبط با قتل جمال خاشقجی را بگویند که خبرهای نادرستی بوده که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند. تلاش برای حفظ تاج وتخت محمد بن سلمان به‌شدت ادامه دارد.

  سرپوش‌گذاری برقتل فجیع جمال خاشقجی با طرح تحریم‌ها علیه ایران!

درهمین حال با هدف تحت الشعاع قراردادن قتل جمال خاشقجی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا روز پنجشنبه سوم آبان 97 درمراسمی گفت که ایران نقش مهمی در ایجاد حزب‌الله لبنان داشت واز زمانی که من وارد کاخ سفید شدم شرایطی را تعریف کردم که پول ملی ایران ارزش خودش را ازدست بدهد و ایران توان حمایت از نیروهایی نظیر حزب‌الله و کسانی که در منطقه علیه منافع امریکا مبارزه می‌کنند را نداشته باشد. علاوه برآن جلوی نفوذ ایران تا منطقه مدیترانه را می‌گیریم و به همین دلیل تحریم‌های بیشتری برای مقابله با ایران اعمال خواهد شد.

جان بولتن مشاور امنیتی ترامپ هم روز پنجشنبه سوم آبانماه در ارمنستان مذاکراتی داشت تا مقامات ارمنی را به همکاری با امریکا در تحریم ایران متقاعد کند. خلاصه مطلب تمامی تلاش امریکا و متحدان‌اش انحراف افکار عمومی جهان از عملیات تروریستی و قتل فجیع توسط شاهزاده دست نشانده امریکا و جلب‌توجه آنها به موضوعات مرتبط با ایران است. صاحب نظران سیاسی معتقدند که در این راستا مبالغ زیادی برای کمک به مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور توسط آل‌سعود پرداخت شده است و مردم ایران باید منتظر و هشیار باشند.

  قتل با  «نیت قبلی»

دریک اقدام برای توجیه اینکه ولیعهد آل سعود محمد بن سلمان آمر قتل جمال خاشقجی نبوده است نیز در روز پنجشنبه سوم آبانماه مقام‌های عربستان سعودی در اظهارنظری تازه اعلام کردند که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول با برنامه‌ریزی و «نیت قبلی» صورت گرفته است.

  تلاش محمد بن سلمان و امریکا برای معامله با ترکیه ؟

از روزی که جمال خاشقجی به قتل رسید، بیش از سه هفته می‌گذرد، رسانه‌های ترکیه همواره به نقل از مقام‌های امنیتی ترکیه، قتل جمال خاشقجی را به ماموران اعزامی از سوی محمد بن سلمان نسبت دادند. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه خواستار افشای هویت «آمر اصلی» در این قتل شده بود.

اما، محمد بن سلمان، ولیعهد آل سعود روز چهارشنبه 2 آبانماه 97 قتل جمال خاشقجی را «دردناک» خواند بر «اجرای عدالت» تأکید کرد. وی همچنین گفت تا زمانی‌که سلمان سلطان است و او ولیعهد و اردوغان رییس‌جمهور ترکیه عربستان و ترکیه با هم دوست هستند وهمکاری خواهند کرد.

آقای مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه 3 آبانماه 97 گفت ترکیه قصد ندارد پرونده قتل جاشقجی را به دادگاهی بین‌المللی ارجاع دهد. اما، برای قانع کردن افکار عمومی امریکا و جهان آقای ترامپ روز چهارشنبه 3 آبانماه 97 در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت دلم می‌خواهد این مطلب درست باشد که محمد بن سلمان درباره اینکه مقام‌های دون‌پایه عربستانی در این قتل دست داشته‌اند و او نقشی نداشته است را باور کنم.

وی افزود: « اما، حقیقت این است که ولیعهد در حال حاضر کشور را اداره می‌کند. پس اگر کسی مسوول باشد خود او ست». درواقع پرزیدنت ترامپ سعی دارد نقش خودش، دامادش و اسراییل را دراین ماجرای قتل سرپوش بگذارد. زیرا، واقعیت این است که محمد بن سلمان دست نشانده اوست و درنتیجه مسوول هرکاری که شاهزاده جوان و جاه طلب آل سعود انجام می‌دهد نظیر قتل جمال خاشقجی برعهده امریکا است وبس.

  هیچکس جرات ندارد آن را توطئه بنامد!

آقای گاری آلن Gary Allan با همکاری آقای لاری آبراهام Larry Abraham درسال 1971 میلادی کتابی نوشتند تحت عنوان اینکه هیچکس جرات ندارد آن را توطئه بنامد Non Dare Call it Conspiracy .

نویسندگان این کتاب به اسناد و مدارک مهمی دست رسی پیدا کردند که ثابت می‌کرد براساس یک توطئه عظیم و گسترده تاریخی از اواخر قرن نوزدهم دول رژیم‌های استثمار‌گر و استعمار‌گر سرمایه داری به رهبری امریکا درغرب با برنامه‌ریزی و طراحی سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی دیکتاتورهایی را درکشورهای امریکای لاتین، خاورمیانه، آسیا، آفریقا و سایر کشورها سرکار آوردند که دست نشانده آنها بودند و از آنها دستور می‌گرفتند.

درایران اسناد سری که به‌دلیل غیرانسانی بودن آنها تا همین چند سال پیش هنوز محرمانه بودند و درسال‌های اخیر منتشر شدند نشان می‌دهند، بطور مثال درسال 1928 میلادی دولت انگلیس با همراهی و همدستی عده قلیلی از اصحاب ثروت و قدرت در ایران قحطی بزرگی را با کمبود‌های غیرواقعی و برای گران کردن کالا، خدمات، نایاب شدن مواد خوراکی و دارو و نظیر آنها به وجود آوردند تا در اثرقحطی بزرگ حدود نیمی از جمعیت بیست میلیون نفری آن روزگار ایران ازگرسنگی و بیماری مردند، تا زمینه لازم برای روی کار آوردن رضا خان پهلوی و سرنگونی حکومت قاجار را فراهم کردند.

پس از روی کار آمدن رضاخان پهلوی درهای انبار‌ها باز شد و فراوانی و بهبود اوضاع اقتصادی را مردم مدیون روی کار آمدن رضاخان پهلوی می‌دانستند.آنچه پس از آن تا پیروزی انقلاب اسلامی در ایران رخ داد را تاریخ معاصر ثبت کرده است و ماجراهای افزایش نرخ برابری دلارامریکا در برابر ریال و شورش مشهد در دیماه سال 96 تاکنون که پرزیدنت ترامپ به آنها به عنوان موفقیت دولت امریکا در ضربه وارد کردن به ایران تاکید دارد، و نیز قتل جمال خاشقجی یاد آور زمینه‌های تاریخی و توطئه برای روی کار آوردن یک نظام دیکتاتوری درایران شبیه نظام دیکتاتوری آل‌سعود در عربستان است وبس.

  دلار امریکا دست به گریبان بحران بی‌ارزشی؟!

واقعیت این است که دلار و اقتصاد امریکا با بحران دست به گریبان است و دولت ترامپ سعی دارد این موضوع را مخفی کند. برخی معتقدند که به همین دلیل دولت ترامپ سعی دارد از تمامی سازمان‌های بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سازمان تجارت جهانی (WTO) و غیره خارج شود و از نیروهای نظامی امریکا به عنوان مترسک برای تحت فشار گذاشتن کشورهای دیگر به پذیرش خواسته‌های امریکا استفاده کند. برخی از کارشناسان معتقدند که دولت ترامپ برای تقویت موقعیت دلار در اقتصاد جهان سعی دارد که با صادرات نفت خام و گاز طبیعی مایع (LNG) امریکا پشتوانه‌ای برای دلار تعریف کند.

به همین دلیل به اروپا فشار وارد می‌آورد تا واردات گاز طبیعی از ایران را فراموش کند و واردات گاز طبیعی از روسیه را کاهش دهد و به جای آن گاز طبیعی مایع و نفت خام وارداتی امریکا را جایگزین نماید. آقای ترامپ بارها گفته است و می‌گوید (درتاریخ 29 ژوئن 2017 رسما اعلام کرد) که امریکا باید برتمامی بازار نفت وگاز و انرژی جهان تسلط کامل داشته باشد.

  کودتا درعربستان توسط امریکا:

قبل از اینکه پرزیدنت ترامپ سیاست تسلط بر بازار جهانی نفت وگاز و انرژی را رسما اعلام نماید دریک طراحی و برنامه‌ریزی که هیچکس آن را یک توطئه فرض نکرد در ماه ژوئن 2017 میلادی محمد بن سلمان (33 ساله) را با یک کودتای شبه نظامی جایگزین ولیعهد عربستان محمد بن نایف کرد. درواقع تمامی قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی در عربستان را به دست این شاهزاده جاه طلب و مغرور با حمایت امریکا سپردند.

پس از آن میلیارد‌ها دلار برای آماده‌سازی جنگ اقتصادی و روانی درایران توسط آل سعود به دولت ترامپ پرداخت شد.

حتی اسراییل و آل سعود امریکا را برای یک جنگ نظامی علیه ایران تشویق می‌کردند، اما، کنگره امریکا با تصویب قانونی جلوی دولت ترامپ برای شروع یک جنگ نظامی علیه ایران را گرفت. همه‌چیز برای دولت ترامپ و محمد بن سلمان داشت خوب پیش میرفت و هرمخالفی در خاندان آل سعود را هم مجبور به بیعت با محمد سلمان کردند. اما ؟

  جمال خاشقجی سرپیچی کرد !

جمال خاشقجی با قدرت گرفتن محمد بن سلمان مخالفت کرد و به‌دلیل ارتباطاتی که با بخش‌های امنیتی و جاسوسی داشت، مطلع شد که محمد بن سلمان و حامیان‌اش خواهان قتل او شده‌اند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۷ میلادی از عربستان گریخت و به امریکا رفت . جمال خاشقجی در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۷) در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگ و اجدادش اهل ترکیه بودند.

پدر بزرگ او به‌نام محمد خاشقجی پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز بنیانگذار پادشاهی سعودی بود با یک همسر عربستانی ازدواج کرده بود. جمال خاشقجی برادرزاده عدنان خاشقجی دلال اسلحه و میلیاردر معروف سعودی در دهه ۱۹۸۰ و پسر دایی دودی فاید معشوق پرنسس دایانا (همسر سابق پرنس چارلز ولیعهد انگلیس) بود که همراه با پرنسس دایانا در یک تصادف رانندگی ساختگی که هیچکس جرات نکرد آن را یک توطئه بنامد در پاریس کشته شد.

  زندگی پشت پرده جمال خاشقجی ؟

جمال خاشقجی به عنوان مشاور امور مطبوعاتی شاهزاده ترکی الفیصل سفیر وقت عربستان درانگلیس و سپس امریکا همکاری داشت. شاهزاده ترکی الفیصل از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ به مدت ۲۴ سال رییس استخبارات عربستان سعودی بود و درست ۱۰ روز پیش از حمله به برج‌های بازرگانی نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بطور ناگهانی از سمت خود استعفا داده بود.

خاشقجی پس از فرار به امریکا ازماه سپتامبر ۲۰۱۷ همکاری با روزنامه واشنگتن‌پست را شروع کرد و در مقالاتش از سیاست خارجی محمد بن سلمان و تحقیر‌هایی که پرزیدنت ترامپ در حق حاکمان عربستان و منطقه روا می‌داشت انتقاد می‌کرد. وی با داشتن دو میلیون دنبال‌کننده در توئیتر یکی از مشهورترین کارشناسان جهان عرب محسوب می‌شد. هفته‌نامه اسپکتیتور چاپ انگلیس، درباره او نوشته که در دهه‌های 19۸۰ و 1990 میلادی در افغانستان و سودان با اسامه بن‌لادن رهبر القاعده روابطی دوستانه داشت و درهمان دوران نیز برای دستگاه اطلاعاتی عربستان که ریاستش با شاهزاده ترکی بود کار می‌کرد وسعی داشت که بین بن‌لادن و حکومت سعودی رابطه دوستانه را ترغیب و حفظ کند.

درواقع خاشقجی تنها فرد خارج از خاندان آل سعود بود که از مناسبات نزدیک حکومت آل سعود با بن‌لادن (القاعده، داعش، طالبان و گروه‌های تروریستی نظیر آنها) تا قبل از حمله به برج‌های تجاری امریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آگاهی و ارتباط داشت.

گروه‌های تروریستی که از آل سعود کمک‌های مالی دریافت می‌کنند وظیفه اصلی شان مقابله با انقلاب اسلامی در ایران و جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

  رفاقت و دوستی با اخوان‌المسلمین - جدایی از وهابیت:

جمال خاشقجی از دهه 1970با اخوان‌المسلمین هم روابط نزدیکی برقرار کرده بود. اخوان‌المسلمین درمصر قصد داشت که نفوذ امریکا و اسراییل را از بین ببرد که امریکا با کمک مالی آل سعود از طریق یک کودتا و حکومت نظامی جنبش بیداری اسلامی در مصر را سرکوب کرد.

از همین‌جا جمال خاشقجی با وهابیت حاکم در خاندان آل سعود اختلاف نظر پیدا کرد و با توجه به آنچه در منطقه خلیج فارس مشاهده می‌کرد که انقلاب اسلامی و نظام مردم‌سالاری دینی در ایران توجه مردم عربستان و سایر کشورهای ساحلی جنوب خلیج فارس را جلب کرده است، خواهان پیروی از نظریه اخوان‌المسلمین درعربستان بود. اخوان المسلمین معتقد بودند که حکومت اسلامی باید از طریق انتخابات آزاد در تمام خاورمیانه برقرار شود.

  خاندان حکومتی آل سعود به صورت مافیایی عمل می‌کند!

مشهور است که وقتی از چرچیل سئوال شد چرا به جای مستعمره کردن ایرلند به سراغ کشورهای دیگر می‌رود گفت ما به گروه اقلیتی در یک کشور که حاضر باشد به مردم وکشورشان برای ثروتمند شدن خیانت کنند و مردمی که درآن کشور جاهل باشند نیاز داریم. در ایرلند اینطور نیست.

آقای جان بردلی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر جهان عرب که با جمال خاشقجی آشنایی نزدیک و همکاری داشت معتقد است که خاندان اقلیت و ثروتمند حکومتی آل‌سعود در عربستان به صورت یک اقلیت مافیایی عمل می‌کند.

بیعت، پیوستن و عضویت درخاندان آل‌سعود این معنی را دارد که کسی این خاندان را نمی‌تواند ترک کند و زنده بماند. بنابراین، جمال خاشقجی در شبکه چنین خاندانی گیر کرده بود.

جان بردلی مرگ خاشقجی را قتلی مافیایی توصیف می‌کند و درمقاله‌ای نوشته است که خاشقجی به دلیل شخصیت و نفوذش به بزرگ‌ترین خطر سیاسی برای شاهزاده محمد بن سلمان در خارج از خاندان آل سعود تبدیل شده بود و مهم‌تر اینکه او در خارج از خاندان آل سعود تنها کسی بود که از ارتباطات نزدیک حکومت سعودی با اسامه بن‌لادن تا قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آگاه بود.

ناظران آگاه معتقدند که این اطلاعات می‌توانست در صورت بالا گرفتن اختلافات او با خاندان سعودی هم برای عربستان و هم برای امریکا واسراییل خطرناک محسوب شود.

علاوه برآن آقای جان بردلی درمقاله‌اش افزوده که وقتی خاشقجی مشاور شاهزاده ترکی در لندن و واشنگتن بود با سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و امریکا مرتبط شد و به اطلاعات داخلی بکلی سری مرتبط با عربستان و خاندان آل سعود دست رسی پیدا کرده بود.

  برنامه امریکا برای تسلط نظامی بر چاه‌های نفتی عربستان؟!!

آقای جان بردلی درمقاله‌اش که در نشریه اسپکتیتور منتشر شده نوشته است در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) یک مقام رسمی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از طرحی برای عربستان سعودی به جمال خاشقجی خبر داده بود که نظریه‌ای در دست برنامه‌ریزی بوده است که براساس آن قرار بود حکومت پادشاهی سعودی سرنگون شود و پس از تسلط امریکا برمنابع و چاه‌های نفتی عربستان، شورایی از نخبگان عربستان، در مکه، اداره امور عربستان را دردست بگیرند. جمال خاشقجی در صحبت با مقام پنتاگون مطلع شده بود که امریکا در این رابطه با گروهی سه نفره در عربستان مشغول مشاوره بودند و به جمال خاشقجی گفتند یک نفر از آن سه نفر خود اوست.

آقای جان بردلی درمقاله‌اش می‌گوید اینکه امریکا با جمال خاشقجی مشورت می‌کرد نشان می‌دهد که او شخص مهمی بوده است.

کارشناسان آشنا به امور خاندان آل سعود معتقدند که جمال خاشقجی به‌دلیل اطلاعات به‌کلی سری که داشت می‌دانست که خاندان سعودی دیر یا زود سلطه و قدرت شان در عربستان را از دست خواهند داد.

درواقع به همین دلیل دونالد ترامپ آنها را یک گاوشیرده توصیف می‌کرد و مرتب یادآوری می‌کرد که باید به دولت ترامپ باج بدهند و چنانچه امریکا از آنها حمایت نکند دو هفته بیشتر دوام نخواهند آورد.

  حزب «دموکراسی برای جهان عرب، همین حالا » ؟!

نشریه اسپکتیور به نقل از یکی از دوستان خاشقجی که آقای جان بردلی درمقاله‌اش ار او نقل قول کرده نوشته است، چند هفته قبل از قتل او در کنسولگری عربستان در استانبول، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به خاشقجی بر اساس سنن قبیله‌ای پیشنهاد آشتی‌کنان و تصدی سمت مشاور خود را داده بود. اما خاشقجی این پیشنهاد را تحت عنوان اینکه برخلاف اصول اخلاقی و مذهبی است رد کرده بود. بنابراین، از نظر محمد بن سلمان جمال خاشقجی و کسانی که در یک کودتا اورا ولیعهد عربستان کردند باید کشته می‌شد.

به خصوص اینکه جمال خاشقجی در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۸ میلادی) حزبی سیاسی در امریکا تشکیل داده بود به اسم «دموکراسی برای جهان عرب، همین حالا » که هدف او از تاسیس این حزب به‌طوری‌که دراساسنامه حزب صراحتا بیان شده بود روی کار آوردن یک دولت مردم سالار دینی است. او خواهان تأسیس حکومت اسلامی در سراسر منطقه از طریق انتخابات آزاد بود.

کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که این نظریه برخلاف سیاست دولت دونالد ترامپ ومنافع اسراییل بود و باید به ادامه فعالیت جمال خاشقجی در امریکا پایان داده می‌شد که شد. ناظران آگاه می‌گویند قابل درک است که جمال خاشقجی به‌دلیل داشتن مجوز شهروندی سکونت در امریکا نباید در امریکا کشته می‌شد.

اما، چرا استانبول برای قتل او انتخاب شد و چگونه اورا برای رفتن با پای خودش به قتلگاه متقاعد کردند از موضوعاتی است که باید منتظر ماند با اسرار بیشتری فاش شود.

  آیا قتل فجیع جمال خاشقجی با هدف تغییر نظام جمهوری اسلامی درایران ارتباط دارد ؟

 تاسیس حزب دموکراسی برای جهان عرب، همین حالا توسط جمال خاشقجی و مصاحبه‌ها و مقاله‌های او درباره اینکه حاکم باید از طریق انتخابات آزاد و توسط مردم انتخاب شود به نوشته جان بردلی، محمد بن سلمان را وحشت زده کرده بود واز قدرت‌گیری یک اپوزیسیون اسلامی به رهبری خاشقجی به‌شدت نگران بود. ناظران آگاه معتقدند که محمد بن سلمان دراین نگرانی تنها نبود.

پرزیدنت ترامپ، دامادش و نخست وزیر رژیم اسراییل هم به‌شدت مخالف اقدامات جمال خاشقجی برای تبلیغ نظام مردم سالاری دینی بودند و آن را توسعه انقلاب اسلامی ایران در منطقه توصیف می‌کردند.

درواقع طرح خروج امریکا از برجام و تعریف سیاست تغییر نظام درایران با تامین بودجه هفتصد میلیارد دلاری توسط آل‌سعود برای شروع یک جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران درهمین راستا به اجرا درآمد.

گفته می‌شود که جمال خاشقجی از برنامه براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران که در دی‌ماه 96 شروع شد و پس از شکست آن، از طرح افزایش نرخ برابری دلار دربرابر ریال در طول تعطیلات نوروز 97 وبرنامه‌های مثلث امریکا، اسراییل و آل سعود با کمک اصحاب ارز وسکه طلا درایران اطلاعاتی داشت و به‌طور ضمنی در برخی از مصاحبه‌ها به آن اشاره کرده بود. دونالد ترامپ روز پنجشنبه سوم آبانماه 97 گفت که دولت او توانسته است وضعیتی را پدید آورد که مردم ایران امروز شاهد آن هستند.

مرگ جمال خاشقجی پرده‌ها را کم کم دارد کنار می‌زند ونشان می‌دهد که دولت ترامپ درپی این است، تا به جای اینکه نظام مردم سالاری دینی ایران در منطقه الگو باشد یک حکومت دیکتاتوری دینی نظیر آل سعود درایران روی کار آورده شود.

  آیا قتل خاشقجی یک توطئه بود؟ نقش ترکیه چیست ؟

هنوز زود است که بتوان نظری مستند داد و گفت که درتوطئه قتل جمال خاشقجی چه منافعی نصیب ترکیه می‌شود یا خواهد شد.

شبکه اقتصادی تلویزیون بلومبرگ معتقد است که رییس‌جمهوری ترکیه آقای رجب طیب اردوغان با زیرکی تمام سعی دارد از آب گل آلود قتل فجیع جمال خاشقجی ماهی اقتصادی و سیاسی بزرگی برای ترکیه بگیرد. ترکیه در تلاش است تا تعادل قدرتی که دولت ترامپ با روی کارآوردن محمد بن سلمان جوان و جاه طلب درمنطقه خاورمیانه به نفع امریکا ایجاد کرد را تغییر جهت دهد و امریکا متقاعد شود که متحد پیمان ناتویی‌اش یعنی ترکیه بهتر می‌تواند نقش برقرار‌کننده تعادل قدرت در جهان اسلام و خاورمیانه را برعهد بگیرد.

  معامله اردوغان با ترامپ ؟

دولت ترکیه به غرب و به ویژه امریکا پس از آزادی کشیش وابسته به کلیسای قدرتمند اونجلیکا (ترامپ از پیروان این فرقه مسیحی محسوب است) و متهم به مشارکت در توطئه کودتای نظامی ترکیه بود، ثابت کرد که به عنوان عضو پیمان نظامی ناتو یک شریک قابل اطمینان‌تری در مقام مقایسه با آل سعود برای سیاست‌های امریکا در منطقه است. دراین راستا شبکه‌های خبری به نقل ازیک دیپلمات غربی و برخی صاحب نظران درآنکارا گزارش کرده‌اند که واقعه قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول یک هدیه و موهبت الهی بود که نصیب رجب طیب اردوغان شد.

درهمین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دومنبع موثق گزارش کرده که خانم جینا هاسپل، رییس سازمان اطالاعات مرکزی امریکا (سی، آی، ‌ای – سیا) درپی گفت‌وگو با همتراز‌های ترکیه‌ای‌اش و رییس‌جمهوری ترکیه در آنکارا آنها را متقاعد کرده است که با امریکا در حفظ اسرار قتل جمال خاشقجی همکاری کنند. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا هم قبل از سخنرانی رییس‌جمهوری ترکیه درباره قتل خاشقجی درپارلمان ترکیه تلفنی با آقای اردوغان تبادل نظر کرده بود.

  اردوغان گفت بگم بگم و نگفت ؟!

همه در جهان منتظر بودند که بشنوند رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه که قول داده بود موضوع چرایی و چگونگی قتل جمال خاشقجی را صراحتا  روز سه‌شنبه اول آبان‌ماه 97 (۲۳ اکتبر2018)، در سخنرانی هفتگی‌اش برای نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه توضیح می‌دهد، مایوس شدند.

چون مطلبی بیشتر از آنکه قبلا دررسانه‌های عمومی منتشر شده بود، نگفت. شاید حضور مدیر سازمان سی، ‌آی، ‌ای (سیا) در آنکارا و مذاکرات تلفنی با دونالد ترامپ و قول‌هایی که با دلار‌های آل سعود می‌تواند وضع اقتصاد ترکیه را رونق بدهد یا دلایل دیگری موجب شد که آقای اردوغان در بیان آنچه بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی ترکیه از آن مطلع هستند اطلاعات زیادی را فاش نسازد.

اما، گفت که جمال خاشقجی توسط یک گروه متشکل از افرادی که از عربستان اعزام شده بودند، با همکاری برخی از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید و سپس 15 نفری که به این منظور به ترکیه آمده بودند همراه با کنسول عربستان خاک ترکیه را ترک کردند.

رییس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود.  آقای اردوغان به تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه سعودی اشاره کرد و گفت که در این تماس به اطلاع ملک سلمان رساند که ۱۸ نفری که به گفته مقامات سعودی در ارتباط با این قتل در آن کشور بازداشت شده‌اند، با یافته‌های اولیه سازمان‌های

  گزارش رییس سازمان سیا به دولت ترامپ ؟!!

ناظران آگاه معتقدند که خانم جینا هسپل رییس سازمان سیا که شخصا طی چند روز حضور در ترکیه هماهنگی‌های لازم را برای کاهش فشارهای سیاسی بر محمد بن سلمان و خاندان آل سعود رهبری کرد، در گزارش محرمانه‌ای پیشنهاد داده بود آن دسته از اعضای خانواده و نزدیکان جمال خاشقجی که در عربستان ممنوع الخروج شده بودند اجازه پیدا کنند تا به امریکا بروند. درنتیجه پسر جمال خاشقجی اجازه سفر به امریکا را دریافت کرد.

خبرگزاری رویترز در بعدازظهر پنجشنبه 3 آبان‌ماه 97 گزارش کرد که صلاح خاشقجی پسر جمال خاشقجی دارای شهروندی دوگانه امریکایی – عربستانی حسب درخواست وزیر امورخارجه امریکا اجازه خروج از عربستان و سفر به امریکا را پیدا کرد.

به‌قرار گزارش روزنامه واشنگتن پست رییس سازمان سیا در بازگشت از ترکیه روز پنجشنبه 3 آبان‌ماه 97 به پرزیدنت ترامپ و سایر مقامات بلند پایه دولت امریکا گزارش کرده است که نوار صوتی حاوی لحظات پایانی عمر جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان دراستانبول را شنیده است. ولی گزارشی از اینکه جنازه مقتول کجاست هنوز منتشر نشده است.

  انتقاد ترامپ از عملیات قتل: « ... کسی واقعا گند زده است...»

پس از سخنرانی رییس‌جمهوری ترکیه درباره قتل خاشقجی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا روز سه‌شنبه اول آبان ماه 97 از عملیات عربستان برای کشتن جمال خاشقجی، انتقاد کرد و گفت که عملیات پنهانی کاری در این قضیه یکی از بدترین پنهان کاری‌های تاریخ‎ بود. ترامپ ضمنا گفت: « ... کسی واقعا گند زده است...»

وی افزود: «نقشه اولیه آنها بسیار بد بود، به صورت بدی به اجرا گذاشته شد...»  در همین حال، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا به اظهارات رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه درباره «قتل جمال خاشقجی» گفت که رجب طیب اردوغان در سخنانش خطاب به خاندان آل سعود در عربستان «تا اندازه‌ای ‌خشن» بوده است.

  آینده رضاخان و آتاتورک، خاندان آل‌سعود ؟!!

با آزاد‌سازی رانندگی زنان، اجازه دادن به زنان برای حضور در رویداد‌های عمومی و غیره در عربستان محمد بن سلمان (33 ساله) سعی کرد که از خود چهره‌ای نظیر رضاخان پهلوی در ایران و کمال آتاتورک در ترکیه خلق کند.

اما، مرگ فجیع جمال خاشقجی روابط بین آل سعود و امریکا و سایر متحدان غربی را مورد سئوال قرارداده است. به سلطان جوان گفته شده بود که دست او برای سرکوب و قتل همه مخالفان بکلی باز است و به همین دلیل گفته می‌شود از نحوه گزارش قتل جمال خاشقجی دولت ترامپ شگفت‌زده نشد که هیچ بلکه انتظار آن را هم داشته اشت.

آقای آرون استین Aaron Stein از کارشناسان گروه اتاق فکری آتلانتیک کانسیل گفته است که ترکیه نقش خودرا دراین ماجرا بسیار خوب بازی کرد و مقامات آل سعود از خود بی‌عرضگی نشان دادند. درهرحال آینده محمد بن سلمان به این بستگی دارد که واشنگتن چه تصمیمی بگیرد.

حمایت سناتورهای متحد آقای ترامپ از رییس‌جمهوری ترکیه نظیر سناتور لیندزی گراهام Lindsey Graham.

از برکناری محمد بن سلمان که صراحتا “ درحمایت از ترکیه گفته است که ترکیه امیدوار است که سلطان آل سعود ولیعهد دیگری را جایگزین محمد بن سلمان بکند. سناتور گراهام در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته است: «محمد بن سلمان باید برود.»

و خطاب به عربستان سعودی گفته است: «گوش می‌کنید چی می‌گم؟ شما افراد خوبی دارید که می‌توانید جایگزین کنید و محمد بن سلمان هم دامن کشور و خود شما را به خون آلوده کرده است.» نشانه‌ها حاکی از این است که دونالد ترامپ با وجود این واقعیت که به محمد بن سلمان برای تحت فشار گذاشتن ایران نیاز دارد ممکن است برای اینکه نقش امریکا در قتل جمال خاشقجی آشکار نشود، مجبور شود با کنار رفتن او موافقت کند.

  دست آورد‌های ترکیه ؟

کارشناسان روابط دیپلماسی بین‌المللی معتقدند که دولت ترکیه تاکنون به نحو بسیار خوبی از قتل جمال خاشقجی در جهت حل مشکلاتی که با واشنگتن و ریاض دارد بهره‌برداری کرده است. برخی معتقدند که طرفداران محمد بن سلمان سعی دارند با پیشنهاد میلیارد‌ها دلار کمک به اقتصاد ترکیه همکاری ترکیه برای سرپوش‌گذاری وتوقف پیگیری‌ها را جلب کنند. کما اینکه محمد بن سلمان در همایش داووس در صحرا گفت که تا زمانیکه پدرش و او در عربستان حکومت می‌کنند و اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه است رابطه ترکیه و عربستان خوب خواهد بود.

از سوی دیگر مخالفان محمد بن سلمان در خاندان آل سعود هم با آنکارا در ارتباط و مذاکره هستند که با کمک‌های مالی میلیارد دلاری، اردوغان را متقاعد کنند که ترکیه شرایطی را برای امریکا ایجاد کند که دونالد ترامپ با برکناری محمد بن سلمان موافقت کند.

اما مشکل آنها این است که داماد دونالد ترامپ و نخست وزیر اسراییل که به احتمال قوی در جریان طرح کشتن جمال خاشقجی قرارداشتند و شاید درگیربودند و کمک هم کرده باشند، مخالف برکناری محمد بن سلمان از ولیعهدی آل سعود در عربستان هستند.

زیرا، هدف اصلی آنها با کمک محمد بن سلمان جاه طلب ضربه زدن به ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگزین کردن آن با نظامی مشابه حکومت اسلامی است که محمد بن سلمان قصد دارد در عربستان روی کار بیاورد.

  شروع رقابت سنی با سنی ؟!!

درطول چهل سالی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد امریکا و متحدان‌اش سعی کردند که رقابت سنی‌ها با شیعیان برای رهبری جهان اسلام را مطرح کنند ودراین راستا هشت سال جنگ تحمیلی رژیم صدام حسین را علیه ایران حمایت کردند.

سوریه و عراق را بعد از ناکامی‌های شان در سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران با به وجود آوردن و حمایت از داعش ویران کردند. با حمایت از آل سعود دریمن، سوریه، عراق، افغانستان و سایر کشورها میلیون‌ها نفر مسلمان شیعه و سنی را یا کشتند یا آواره کردند.

مرگ فجیع خاشقجی این مطلب را مطرح کرده است که ترکیه به عنوان رقیب اصلی عربستان در جهان اسلام حالا بهترین شانس را در برابر عربستان به دست آورده است تا از آل سعود درمنطقه پیشی بگیرد. برای حامیان اخوان المسلمین هم که در مصر مورد حمایت ترکیه بودند قتل جمال خاشقجی این پیام را دارد که قتل و ناپدید شدن جسد او بدلیل نزدیکی‌اش به اخوان المسلمین ودشمنی محمد بن سلمان با خاشقجی هم به این دلیل بوده است. درواقع هزینه قتل خاشقجی برای محمد بن سلمان و امریکا گران‌تر از آن تمام شد و می‌شود که انتظار داشتند.

  برنامه‌های سرپوش‌گذاری قتل خاشقجی دراستانبول؟

کنفرانس سرمایه‌گذاری تحت عنوان داووس در صحرا همزمان با سخنرانی اردوغان درروز سه شنبه اول آبان‌ماه 97 شروع به کار کرد و محمد بن سلمان از حضور بسیاری از شرکای بالقوه نفتی و تجاری عربستان اظهار خشنودی کرد. با خانواده خاشقجی هم دیدار کردند و به آنها تسلیت گفتند و خودشان را از اینکه نقشی در این قتل داشتند مبرا کردند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا هم رسما اعلام کرد که امریکا هم چنان از خاندان آل سعود و ادامه حکومت آنها در عربستان حمایت می‌کند. درهمین حال دولت پوتین اعلام داشت که روسیه مشکلی با عربستان ندارد که این گفته با توجه به شرکت هیات نمایندگی بلند پایه روسیه در همایش داووس در صحرا به‌نظر کارشناسان به نفع محمد بن سلمان توصیف می‌شود.

سایر متحدان امریکا هم خواسته‌اند که خاندان آل‌سعود قول بدهند که چنین قتل‌هایی تکرار نخواهد شد. بنابراین، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که درچارچوب آنچه در کتاب هیچکس جرات ندارد آن را توطئه بنامد آمده است، عملیات سرپوش‌گذاری و از خاطره‌ها بردن قتل جمال خاشقجی شروع شده است، مگر اینکه تحولی دیگر رخ بدهد.

دراین راستا انتظار می‌رود که حامیان آل سعود در ایران نیز دست به اقدام و عملی بزنند که توجه جهان را از قتل خاشقجی مشکلاتی که آل سعود در سیاست خارجی و دخالت محمد بن سلمان دراین قتل دست به گریبان شده‌اند، منحرف کنند.

  نتیجه‌گیری:

بدون تردید نگرانی امریکا و متحدان‌اش تاثیر انقلاب اسلامی و نظام مردم سالاری دینی ایران درمنطقه است که جمال خاشقجی نه به عنوان یک دوست بلکه به عنوان یک مخالف طرفدار روی کار آمدن یک دولت مردم سالار دینی در عربستان بود. حزبی که او در امریکا تاسیس کرد و اطلاعاتی که درباره عملیات تروریستی با حمایت مالی خاندان آل سعود درامریکا و سایر کشورها داشت کافی بود که منجر به براندازی خاندان آل سعود در عربستان بشود.

با توجه به اینکه در گذشته مقامات امریکایی در فکر این بودند که خاندان آل سعود را با دولت دیگری جایگزین کنند تا منافع امریکا در عربستان حفظ شود و با جمال خاشقجی دراین مورد مشورت می‌کردند، خاشقجی تصور می‌کرد که در واشنگتن مخالفان دونالد ترامپ درراه هدفی که داشت به او کمک خواهند کرد. اما، او اشتباه کرد و همین اشتباه او را به محل قتل در کنسولگری عربستان در استانبول کشاند.

زیرا، تصمیم جدید در میان دولتمردان امریکایی براین استوارشده است که هرچه در توان دارند به کار بگیرند تا نظام مردم‌سالاری دینی در ایران را شکست بدهند و آن را با یک نظام دیکتاتوری دینی نظیر رژیم حاکم در عربستان جایگزین کنند. درواقع به‌نظر میرسد که مقامات بلند پایه ایرانی هم در این زمینه اطلاعات و تحلیل‌هایی دارند.

به‌طوری‌که رییس دولت دوازدهم به‌دفعات گفته است که دونالد ترامپ از شورشی که در دی‌ماه 96 شروع شد پیام اشتباهی دریافت کرد.

نهایتا اینکه جمال خاشقجی را به‌طرز فجیعی کشتند تا هرکسی درجهان اسلام و کشورهای عربی به این فکر بیافتد که از انقلاب اسلامی و نظام مردم سالاری دینی ایران پیروی و حمایت کند یا الهام بگیرد تا نظامی نظیر آن را در عربستان و سایر کشورهای اسلامی منطقه روی کار بیاید، بدانند که سرنوشتی نظیر جمال خاشقجی خواهند داشت و هیچکس جرات ندارد آن را توطئه بنامد.

درهمین حال و همزمان با افزایش اختلاف تجاری بین چین و امریکا، در پایان مذاکرات بین شینزو آبه و لی که‌چیانگ، نخست وزیران ژاپن و چین در روز جمعه، ٤ آبان (٢٦ آکتبر2018)، دو طرف اعلام کردند که یک رشته توافقنامه‌های تجاری و بازرگانی امضا کرده‌اند که از جمله شامل سازوکار تبادل مستقیم ارزی بین دو کشور است.

براساس این توافق، چین و ژاپن می‌توانند تا سقف معادل ٣٠ میلیارد دلار به مبادله موعد‌دار پول ملی ژاپن (ین) و پول ملی چین (یوآن) مبادرت کنند.

بنابراین، کارشناسان معتقدند چنانچه مردم ایران بتوانند در برابر تحریم‌ها و فشارهای جنگ اقتصادی و روانی امریکا و متحدان‌اش از خود مقاومت و تاب آوری نشان بدهند، بدون تردید اجرایی شدن این نظریه که باید حکومتی با رای مردم نظیر نظام جمهوری اسلامی در عربستان روی کار بیاید اجتناب ناپذیر خواهد بود و ترامپ شکست خواهد خورد.

مردم ایران هم همانطور که همیشه گفته شده است شاهد پیروزی خون برشمشیر خواهند بود وطعم شیرین پیروزی حق بر باطل را بار دیگر خواهند چشید.


  جمال خاشقجی با قدرت گرفتن محمد بن سلمان مخالفت کرد و به‌دلیل ارتباطاتی که با بخش‌های امنیتی و جاسوسی داشت، مطلع شد که محمد بن سلمان و حامیان‌اش خواهان قتل او شده‌اند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۷ میلادی از عربستان گریخت و به امریکا رفت . جمال خاشقجی در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۷) در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگ و اجدادش اهل ترکیه بودند. پدر بزرگ او به‌نام محمد خاشقجی پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز بنیانگذار پادشاهی سعودی بود با یک همسر عربستانی ازدواج کرده بود. جمال خاشقجی برادرزاده عدنان خاشقجی دلال اسلحه و میلیاردر معروف سعودی در دهه ۱۹۸۰ و پسر دایی دودی فاید معشوق پرنسس دایانا (همسر سابق پرنس چارلز ولیعهد انگلیس) بود که همراه با پرنسس دایانا در یک تصادف رانندگی ساختگی که هیچکس جرات نکرد آن را یک توطئه بنامد در پاریس کشته شد.

  کارشناسان روابط دیپلماسی بین‌المللی معتقدند که دولت ترکیه تاکنون به نحو بسیار خوبی از قتل جمال خاشقجی در جهت حل مشکلاتی که با واشنگتن و ریاض دارد بهره‌برداری کرده است. برخی معتقدند که طرفداران محمد بن سلمان سعی دارند با پیشنهاد میلیارد‌ها دلار کمک به اقتصاد ترکیه همکاری ترکیه برای سرپوش‌گذاری وتوقف پیگیری‌ها را جلب کنند. کما اینکه محمد بن سلمان در همایش داووس در صحرا گفت که تا زمانیکه پدرش و او در عربستان حکومت می‌کنند و اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه است رابطه ترکیه و عربستان خوب خواهد بود. از سوی دیگر مخالفان محمد بن سلمان در خاندان آل سعود هم با آنکارا در ارتباط و مذاکره هستند که با کمک‌های مالی میلیارد دلاری، اردوغان را متقاعد کنند که ترکیه شرایطی را برای امریکا ایجاد کند که دونالد ترامپ با برکناری محمد بن سلمان موافقت کند.

 

ارسال نظر