ایران جلوی ورود آب به عراق را نمی‌گیرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۲۶

وزارت جهاد کشاورزی آن چه در برخی رسانه‌ها از قول معاون آب و خاک در خصوص جلوگیری از ورود آب به کشور عراق مطرح شده است را تکذیب کرد.

وزارت جهاد کشاورزی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مدیریت بهینه و بهره وری آب از سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است و به این منظور طرح‌های مختلف آب و خاک توسط این وزارت برای افزایش راندمان آبیاری از منابع آب داخلی صورت می‌گیرد.

این گزارش با اشاره به اینکه اجرای سه طرح بزرگ احیای دشت‌های خوزستان و ایلام به وسعت ۵۵۰ هزار هکتار، انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان و طرح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در استان‌های غرب و شمال غرب کشور با وسعت ۲۳۷ هزار هکتار از جمله طرح‌های شاخص وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش راندمان و بهره وری آب بوده است، خاطرنشان می‌کند: نظر به گستردگی طرح‌ها و حجم بالای اعتبار مورد نیاز، به پیشنهاد دولت، مقام معظم رهبری با تامین هزینه اجرایی این طرح‌ها از محل منابع صندوق توسعه ملی، موافقت نمودند و در قالب بودجه سالانه تامین اعتبار شده است.

در ادامه این گزارش یادآوری می‌کند: معاون آب و خاک در حاشیه همایش نقش فرهنگ دینی در اصلاح الگوی مصرف آب، عملیات اجرایی، اعتبارت و فرایند تامین آن و نتایج و اثربخشی این طرح‌ها را در ارتقا و بهره وری آب تشریح کرده و نیز به دیگر طرح‌های ناظر بر مدیریت بهینه مصرف آب اشاره داشته است که از جمله این طرح‌ها، احیای آب بندان‌ها با هدف بهره‌برداری از آب‌های سطحی و روان آب‌ها در شمال کشور است.

این گزارش با اشاره به اینکه آب بندان‌ها به عنوان تمهید و سازه‌ای که در گذشته‌ها شالیکاران برای مدیریت آب‌های روان و سطحی در شمال به‌کار می‌گرفتند و در سال‌های اخیر مغفول بوده است، می‌افزاید: بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه بودجه و استانداران مازندران، گیلان و گلستان به امضا رسیده، مقرر است با احیا و مرمت آب بندان‌ها در سطح ۲۴ هزار هکتار نسبت به جمع آوری و بهره‌برداری مناسب از یک میلیارد متر مکعب آب اقدام شود.

این گزارش تصریح می‌کند: بر این اساس آن چه در برخی رسانه‌ها از قول معاون آب و خاک در خصوص جلوگیری از ورود آب به کشور عراق مطرح شده است، قویا تکذیب می‌شود.

   سفارت ایران: بستن آب به روی عراق صحت ندارد

همچنین در گزارشی دیگر معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ادعاهای برخی رسانه‌ها در خصوص تصمیم ایران برای بستن آب به روی عراق را نادرست خواند و آن را تکذیب کرد.

سید موسی علیزاده طباطبایی در اظهاراتی به رسانه‌های عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچ برنامه‌ای برای بستن آب‌های مرزهای را به روی عراق ندارد و ادعاهایی که در این خصوص به معاون وزیر جهاد کشاورزی منتسب شده، صحت ندارد.

در اظهاراتی منتسب به علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران که در رسانه‌های منطقه‌ای، بین المللی و داخلی عراق و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت، آمده بود که ایران به دستور مقام معظم رهبری درصدد بستن هفت میلیارد مترمکعب آب جاری مرزی به روی عراق در مرزهای غربی و شمال غربی کشورمان است.

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد خاطرنشان ساخت این ادعا واقعیت ندارد زیرا رودخانه‌های مرزی مشمول توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور از جمله توافقنامه 1975 الجزایر است.

طباطبایی افزود: آنچه علیمراد اکبری در حاشیه همایش نقش فرهنگ دینی در اصلاح الگوی مصرف آب گفته بود در خصوص انتقال آب رودخانه‌های داخلی در استان سیستان و بلوچستان بوده که دچار خشکسالی شده است و آنچه رسانه‌ها درباره سخنان اکبری منتشر کردند ناشی از ترجمه یا برداشت اشتباه از سخنان وی بوده است.

طباطبایی از اینگونه انتشار اخبار در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ابراز تعجب و بار دیگر تاکید کرد که ادعاهای مربوط به قطع آب صحت ندارد.

خبر منتسب به علیمراد اکبری طی روزهای اخیر در سطح رسانه‌های مختلف بین المللی و منطقه‌ای و داخلی عراق بطور گسترده‌ای بازتاب یافت و برخی نوشتند که ایران آب را به روی عراق بست؛ امری که در شبکه‌های اجتماعی نوعی گلایه شدید را نسبت به ایران به دنبال داشته است.

برخی دیگر از کاربران عراقی نیز با تشکیک نسبت به این امر خواستار تحقیق در اصل خبر و صحت و سقم آن پیش از هر قضاوتی شده‌اند.

در ماه‌های گذشته برخی جریان‌های رسانه‌ای از هر فرصتی برای راه‌اندازی موج‌های تبلیغاتی با هدف تخریب روابط میان ایران و عراق استفاده می‌کنند. ناظران روابط دو کشور نسبت به احتمال تشدید اینگونه اقدامات مشکوک در آستانه اربعین و حین برگزاری راهپیمایی میلیونی اربعین هشدار می‌دهند.

 

ارسال نظر