اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۱۴

با وجود تحریم‌ها اعضای اکو به ایران می‌آیند

مدیرکل سازمان‌های تخصصی دامپزشکی کشور، گفت: با وجود تلاش کشورها برای منزوی کردن ایران، این هفته روسای دامپزشکی کشورهای عضو اکو به ایران می‌آیند تا درباره حوزه‌های مختلف توافقاتی انجام شود. روز گذشته مدیرکل سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: روز شنبه اعضای کشورهای عضو اکو، سازمان همکاری‌های اقتصادی، به ایران می‌آیند تا درباره موضوعات مختلف حوزه دامپزشکی بحث و گفت‌وگو و توافقاتی صورت گیرد.

بهمن عابدی کیاسری گفت: این اجلاس در شرایط حساسی که امریکا تلاش می‌کند ایران را در جهان منزوی کند، برگزار می‌شود اما این اجلاس پیام روشنی به همه آنها است که ایران کماکان همکاری‌های بین‌المللی خود را در هر شرایطی حفظ خواهد کرد. دبیرخانه دایمی سازمان اکو در ایران قرار دارد و ایران یکی از 10 عضو این سازمان محسوب می‌شود. به گفته بهمن عابدی تاکنون 6 کشور از اعضای اکو بلیت‌های خود را ارسال کرده‌اند که شرکت آنها در این اجلاس کاملا قطعی است.  کشورهای ترکیه، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان و ایران اعضای سازمان اکو هستند. 6 کشوری که بلیت آنها برای حضور در اجلاس اکوی روز شنبه تایید شده شامل کشورهای ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، آذربایجان و ایران هستند. مدیرکل سازمان‌های تخصصی دامپزشکی برنامه‌هایی را که قرار است در این نشست دنبال شود به شرح زیر اعلام کرد: در این نشست برنامه مبارزه با بیماری‌های تب برفکی، PPR، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بررسی می‌شود. همچنین قرار است با اعضای اکو درباره ایجاد آزمایشگاه مرجع بین کشورهای عضو مذاکره صورت گیرد.  عابدی گفت: همچنین با کشورهای عضو در حوزه ترانزیت دام نقشه راه مبارزه و کنترل بیماری‌ها و ایجاد گواهی بهداشتی واحد بحث و گفت‌وگو خواهد شد. همچنین توسعه تجارت گوشت و فرآورده‌های لبنی و همکاری در حوزه دارو و واکسن نیز مدنظر قرار می‌گیرد.  وی همچنین خاطرنشان کرد: تلاش و سیاست امروزه ایران همکاری‌های بین‌المللی است و این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است البته سازمان‌های جهانی مانند «بهداشت جهانی دام» به این نتیجه رسیده‌اند که بدون همکاری کشورها قادر به ادامه حیات نخواهد بود. قرار است اجلاس اکو روزهای 14، 15 و 16 مهر در هفته دامپزشکی برگزار شود.  عابدی در اهمیت این اجلاس گفت: آخرین اجلاسی که سازمان اکو برگزار کرده بوده مربوط به 2009 آنتالیای ترکیه بود و این اجلاس حدود 9 سال بعد در تهران برگزار می‌شود.  وی با بیان اینکه ایران تلاش می‌کند تا روابط و همکاری‌های بین‌المللی خود را ادامه دهد، گفت: کمیته تب برفکی کمیسیون اتحادیه اروپا در اجلاس اردیبهشت OIE در اردیبهشت 97 تصویب کرد تا اجلاس منطقه‌ای در ایران برای کنترل تب برفکی برگزار کند. عابدی گفت: اتحادیه اروپا در حال حاضر هماهنگی برگزاری اجلاس را در ایران انجام می‌دهد و ما هم با وزارت امور خارجه در حال تعامل هستیم که این اجلاس برگزار شود.  وی در پاسخ به سوال فارس که با توجه به احتمال تحریم‌های امریکا و قطع مبادلات بانکی آیا امکان توسعه تجارت گوشت و فرآورده‌های لبنی وجود دارد، گفت: بیشتر تلاش ما در حوزه‌های مبارزه با بیماری‌ها و دارو، واکسن و رسیدن به گواهی بهداشتی واحد با این کشورها است که توسعه و تجارت را تسهیل خواهد کرد.

پیش بینی صادرات ۵۵۰  میلیون دلاری  شیلات

رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در سال جاری تا به امروز ۸۰ میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی داشته‌ایم گفت: در صورتی که روند صادرات به وضعیت فعلی خود ادامه دهد پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۵۵۰ میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی داشته باشیم. به گزارش تسنیم، حسن صالحی در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته اظهار کرد: در بخش تولید ماهی در قفس تا به امروز 25 تا 30 هزار تن تولید داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم این رقم به 200 هزار تن افزایش یابد. رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: برای حمایت و توسعه از صنعت پرورش ماهی در قفس ارز دولتی 4200 تومانی در اختیار این صنعت قرار می‌گیرد تا کسری تجهیزات مورد نیاز وارد شود و محدودیتی در این زمینه نداریم. صالحی گفت: در بخش تولیدات شیلاتی 80 میلیون دلار تا به امروز صادرات داشته‌ایم که 20 درصد از لحاظ ارزشی و وزنی رشد داشته است. با روند صادرات پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری صادرات ما رشد چشم‌گیری داشته باشد و به 550 میلیون دلار برسد. رییس سازمان شیلات گفت: در سال گذشته 32 هزار تن تولید میگو داشته‌ایم که 26 هزار تن به ارزش 150 میلیون دلار صادر شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز 38 تا 40 هزار تن از این محصول تولید شود. وی افزود: در 5 ماهه سال جاری صادرات میگو در کشور صددرصد رشد داشته و ارزیابی مناسبی به دست آورده است. صالحی گفت: با فعالیت موسسه علوم تحقیقات شیلات و همکاری محیط زیست مجوز پرورش تیلاپیا در 4 استان یزد، سمنان، خراسان جنوبی و قم داده شده است و امیدواریم تا پایان سال تولیداتمان به بازار داخلی و حتی صادراتی عرضه شود.

رییس سازمان شیلات یادآور شد: برای حمایت از تولیدکننگان داخلی نیز واردات ماهی تیلاپیا ممنوع شده است.

 

ارسال نظر