تجربه اسپانیا در کاهش 80 درصدی تصادفات

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۳۷
تجربه اسپانیا در کاهش 80   درصدی تصادفات

گروه راه و شهرسازی|

براساس پژوهشی که از سوی مرضیه حصاری، پژوهشگر سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام شده است، کشور اسپانیا با اعمال راهکارهایی از جمله آموزش‌های ترافیکی و فرهنگ‌سازی، آگاهی به مردم از طریق رسانه، مبارزه با سرعت بالا ازطریق جریمه و... توانسته است 80 درصد از حجم تصادفات رانندگی خود را طی سال‌های اخیر کاهش دهد.

عملکرد مثبت وزارت کشور اسپانیا به عنوان متصدی مدیریت ایمنی راه‌ها در شرایطی است که این کشور پیش از این در رده‌های نخست فهرست کشورهایی بود که بالاترین تصادفات رانندگی در اروپا را به خود اختصاص داده بودند.

در این میان، بررسی راهکارهای اعمال شده در کاهش حجم تصادفات رانندگی از سوی کشور اسپانیا، زمانی اهمیت می‌یابد که براساس اظهارات معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی شاهد کاهش شیب نمودار تعداد قربانیان سوانح رانندگی بوده‌ایم به گونه‌ای که در سال گذشته رقم کاهش کشته شدگان یک درصد یا صفر بوده است.

بنابراین توصیه می‌شود که از راهکارهای کشور اسپانیا برای کاهش حجم تصادفات رانندگی مورد استفاده قرارگیرد و از تجربه موفق این کشور در ایران الگوبرداری شود.

    اسپانیا در یک نگاه

کشور اسپانیا با مساحت 505 هزار و 992 کیلومتر مربع و پنجمین کشور بزرگ اروپا محسوب می‌شود، این کشور 46 میلیون نفر و جمعیت توریست 76 میلیون نفر است.  تعداد خودروهای موجود در این کشور، 33 میلیون و 650 هزار و 392 است، وسایل نقلیه 22 میلیون و 876 هزار و 830 و تعداد موتور سیکلت‌ها 3 میلیون و 211 هزار و 474 است و تعداد سفر سالانه به این کشور، 392 میلیون سفر بوده است.  اسپانیا، 166 هزار کیلومتر جاده اصلی، 148 هزار و 500 کیلومتر جاده فرعی و 15 هزار و 336 کیلومتر آزادراه دارد و جزو 4 کشور موفق اتحادیه اروپا در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن بوده است که در سال‌های اخیر به استانداردهای ایمنی و جاده‌ای آلمان و فرانسه نزدیک شده است.

در اسپانیا، وزارت کشور مسوولیت مدیریت ترافیک جاده‌ای کشور را بر عهده دارد.

    عوامل کاهش 80 درصدی قربانیان حوادث

در سال 2006 برنامه امنیت جاده‌ای اجرایی شد، این برنامه براساس ارایه امتیاز فنی به رانندگان متخلف انجام شد و طی سال‌های گذشته به خوبی اجرا شده است که بندهای این برنامه عبارت است از:

  امتیاز در سال اول دریافت گواهینامه: 8 امتیاز مثبت؛

  امتیاز در سال دوم و درصورت عدم انجام تخلف در سال اول: 12 امتیاز؛

  امتیاز درسال پنجم و درصورت عدم انجام تخلف: 15 امتیاز.

درصورت انجام تخلف و رسیدن امتیاز به صفر، گواهینامه باطل شده و فرد باید گواهینامه خود را تحویل دهد. فرد می‌تواند برای دریافت مجدد گواهینامه با گذراندن دوره‌های آموزشی و انجام امتحان‌ها عملی و تئوری اقدام کند. به‌طور مثال امتیاز دنده عقب د رآزاد راه و بزرگراه 4 امتیاز منفی و امتیاز منفی عبور از چراغ قرمز 3 امتیاز است. جریمه نقدی دنده عقب در آزادراه و بزرگراه، 650 یورو است که با درنظر گرفتن حداقل دستمزد در کشور اسپانیا این جریمه قابل توجه است.

  در سال 2004:  برخی تخلفات به مراجع قضایی جهت صدور حکم کیفری از قبیل مصرف مواد مخدرو الکل و همچنین سرعت بیش از 60 کیلومتر بر ساعت درشهر ارسال شد، این طرح از کشور فرانسه الگوبرداری شده است و به توجه به اهمیت این تخلفات به لحاظ آسیب به امنیت اجتماعی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

    کاهش قربانیان به صفر تا سال 2020

شورای عالی امنیت جاده‌ای کشور اسپانیا استراتژی‌های ملی ایمنی راه‌های این کشور را تصویب و به شورای عالی وزیران برای تصویب و ابلاغ ارسال کرده است این برنامه 172 عملیات دارد و برای اجرا از سال 2011 تا 2020 تهیه شده است.

این برنامه برای موضوعات اصلی درگیر حوادث رانندگی تدوین شده است که عبارتند از کودکان، ‌جوانان، افراد مسن، موتورسیکلت؛ عابران پیاده، دوچرخه سواران، انواع مختلف راه‌ها، شرکت‌ها، حمل ونقل بار و مسافر، الکل و مواد مخدر وسرعت.

    اجرای 172 استراتژی تدوین شده

این استراتژی‌ها در بخش‌های زیر خلاصه شده‌اند:

آموزش و تمرین

برنامه‌های ارتباطی، رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی

سلامت و ایمنی جاده‌ای

ایمنی وسایل نقلیه

زیرساخت‌ها و سامانه‌های هوشمند حمل و نقل

مناطق شهری

رانندگی حرفه‌ای و مشاغل مرتبط

قربانیان حوادث

تحقیقات و مدیریت دانش و اطلاعات

هماهنگی و مشارکت

    اولویت‌های استراتژی ملی اسپانیا

اما اولویت‌های استراتژی اسپانیا در کاهش تصادفات عبارت است از:

آموزش‌های ترافیکی و فرهنگ‌سازی

آگاهی به مردم از طریق رسانه

مبارزه با سرعت بالا ازطریق جریمه

جلوگیری از رانندگی پس از مصرف الکل و مواد مخدر

جلوگیری از استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی

استفاده از 100 درصدی از کمربند ایمنی، صندلی کودک و کلاه ایمنی

بهبود کیفیت راه‌ها

بهبود کیفیت خودروها

 

 

ارسال نظر