اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۰:۴۸:۳۷
کد خبر: ۱۳۰۱۵۸

 50 درصد پنبه از تولید داخلی تامین می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: طبق برآوردها امسال حدود 180 هزارتن وش و 60 هزارتن پنبه محلوج در سطح زیرکشت 71 هزار هکتار تولید خواهد شد که حدود 50 درصد پنبه مورد نیاز صنایع نساجی را از محل تولید داخلی و بقیه با واردات تامین می‌شود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «حسین شیرزاد» در نخستین جلسه برنامه‌ریزی راهبردی پنبه اظهار داشت: کشور بدلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب برای کشت پنبه، دارای سابقه طولانی در کشت انبوه این محصول محسوب می‌شود. به گفته وی، نیاز سالیانه صنایع نساجی کشور به پنبه محلوج بین 100 تا 120 هزار تن است و وضعیت بذر و ضرورت تنوع بخشیدن به بذور مورد کشت به خصوص بذور مناسب برداشت ماشینی و بذور زودرس برای مناطقی که امکان کشت دوم در آنها وجود دار، باید فراهم شود. شیرزاد اضافه کرد: جایگزینی ارقام تجاری مورد کشت با بذور عملکردهای بالا از جمله موضوع‌های با اهمیت و مورد توجه کارشناسان و دست اندرکاران است، تا به واسطه افزایش توان رقابتی تولید پنبه با سایر محصولات، موجب توسعه کشت و افزایش تولید پنبه خواهد شد. وی ضمن برشمردن تحولات پنج ساله گذشته در زنجیره پنبه گفت: امروز 10 رقم بذر پنبه از انواع زود و متوسط رس، مناسب برداشت ماشینی و همچنین بذور جایگزین ارقامی که اکنون کاشت می‌شود، در مناطق مختلف پنبه خیز کشور به کشت می‌رسد. شیرزاد درباره وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی پنبه در کشور اضافه کرد: تعداد کارخانه‌های پنبه پاک کنی فعال در کشور 69 واحد با تعداد 197 جین و ظرفیت تصفیه حدود 300 هزار تن وش، در 14 استان کشور است.

 به گفته وی، براساس برنامه افق 1405 و محدودیت‌ منابع آبی، بر افزایش عملکرد در واحد سطح تاکید شده و در برنامه یادشده سطح زیر کشت پنبه 100 هزار هکتار و وش تولیدی 400 هزار تن هدف گذاری شده که با این رقم، افزایش تولید فعالیت کارخانه‌های غیرفعال و راکد فعلی، از سر گرفته خواهد شد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: مطابق مفاد برنامه افق 1405 افزایش سطح زیر کشت در استان‌های گلستان و اردبیل در نظر گرفته شده بطوری که در استان گلستان برای افزایش 3.5 برابری سطح زیر کشت پنبه برنامه‌ریزی شده که اکنون سطح زیر کشت پنبه در استان گلستان 10 هزار هکتار بوده و در برنامه افق وزارت جهاد کشاورزی، به 35 هزار هکتار افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر در استان‌هایی نظیر فارس و خراسان رضوی افزایش سطح زیر کشت پنبه پیش بینی نشده و در سایر مناطق کشور نیز نوسان‌های سطح زیر کشت چندان قابل توجه نیست. به گفته وی، طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی امسال 100 درصد بذر پنبه کشور از نوع اصلاح شده در داخل تولید خواهد شد. شیرزاد گفت: شرکت بین‌المللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبز که وابسته به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه کشور است و حق انحصار تکثیر و تولید 2 رقم بذر داخلی را در اختیار دارد، امسال حدود 27 درصد بذر پنبه مورد نیاز کشور را تأمین کرده و هدف گذاری برنامه برای سال 1405، تأمین حدود 70 درصد بذر کشور توسط این شرکت که سهام آن متعلق به کشاورزان پنبه کار است، انجام خواهد شد.

وی افزود: شرکت یاد شده براساس قرارداد با پنبه کاران، خرید وش‌های مزارع بذری را در اولویت کار خود قرار داده و همچنین تأمین نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود شیمیایی و واردات مواد برگ ریز برای تسهیل در برداشت را نیز برعهده گرفته است. این مقام مسوول در سازمان مزبور گفت: اقدام‌های موثری در زمینه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، توسط اتحادیه تخصصی پنبه با ایجاد سایت تحقیقات کاربردی، آموزشی و ترویجی در سطح 70 هکتار دراستان فارس صورت گرفته و در این سایت از 19 رقم بذر پنبه کشت شده 10 رقم آن بذور خارجی و 9 رقم آن بذور داخلی است. وی اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی برای انجام این نوع حمایت‌ها و به منظور خدمات رسانی بیشتر به کشاورزان پنبه کار، مدیریت کارخانه‌های کرک‌گیری از بذر پنبه را به شرکت یادشده واگذار کرده تا بتوان بذور پنبه دلینته شده (بدون کرک) در اختیار کشاورزان پنبه کار قرار داد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای تنوع بخشی به بذور پنبه مورد کشت در کشور با عملکردهای بالا، سازمان امسال نسبت به واردات 60 تن بذر پنبه از دو رقم به نام‌های ماکسا و لیدر از کشور یونان اقدام و کشت کرد.

صادرات کیوی تا ۱۵ مهرماه محدود شد

صادرات کیوی تا ۱۵ مهر ممنوع است و از این پس همه ساله از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه صادرات کیوی ممنوع خواهد بود. به گزارش ایسنا، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در نشست میز ملی صادرات مرکبات و کیوی، مقرر شد با هدف عرضه ضابطه‌مند محصول کیوی در بازارهای هدف بر اساس شاخص‌های کیفی به ویژه میزان استاندارد قند کیوی و به منظور جلوگیری از خدشه‌دار شدن اعتبار محصول ایرانی در بازارهای هدف، صادرات کیوی همه ساله از تاریخ ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه ممنوع باشد. همچنین با توجه به درخواست‌های مطروحه در جلسه مذکور بر اساس تصمیم یادشده با ابلاغ مراتب به گمرک ایران، ممنوعیت صادرات کیوی از ابتدای مهرماه تا ۱۵ مهرماه سال جاری نیز اعمال خواهد شد. همچنین در همین راستا مقرر شده که دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و تشکل‌های تولیدی و صادراتی مرکبات و کیوی با اطلاع‌رسانی و آموزش مستمر به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کیوی، زمینه و شرایط مناسب برای عملیاتی شدن تصمیم یادشده را فراهم کنند.

 

ارسال نظر