10 آموزه استراتژیک از سخنرانی سید حسن نصرالله

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۸۶
10 آموزه استراتژیک از سخنرانی سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله در مراسم عزاداری عاشورا گفت: اگر اسراییل در جنگ در لبنان مداخله کند، با چنان ضربه‌ای مواجه خواهد شد که حتی تصورش را هم نمی‌کند. چرا که حزب‌الله اکنون موشک‌های دقیق و هدایت شونده در اختیار دارد.

سرفصل‌های سخنرانی سید حسن نصرالله در روز عاشورا این بود: مهم نیست که اسراییل چه می‌کند و چگونه تلاش دارد مسیرهای مواصلاتی و پشتیبانی ما را قطع کند چرا که حزب‌الله اکنون موشک‌های دقیق و هدایت شونده در اختیار دارد. رهبر حزب‌الله لبنان، ادعای اسراییل را که گفته بود تاسیسات ساخت و انتقال موشک‌های هوشمند ایران در لاذقیه را منهدم کرده تکذیب کرد.

او گفت: اسراییل در حقیقت قصد دارد سوریه را از دستبابی به دانش و فناوری موشکی باز دارد؛ آن هم با این نیت که توازن در منطقه را به نفع قدرت ترور خود تضمین کند.سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان با اشاره به این نکته که با وجود حملات مکرر اسراییل با هدف ممانعت از دستیابی این گروه به ادوات سنگین و مدرن، حزب‌الله اکنون موشک‌های هوشمند در اختیار دارد افزود: این جنبش مجهز به موشک نقطه ‌زن شده است و اگر رژیم صهیونیستی جنگ جدیدی تحمیل کند، با سرنوشتی روبرو می‌شود که هرگز انتظارش را ندارد.

وی اعلام کرد ما بر التزام ایمانی و جهادی و عقیدتی خود به مساله فلسطین و قدس تاکید می‌کنیم. به گفته نصرالله، یکی از مسائل مهم تشخیص دشمن است و شناخت دشمن بهترین موضوع است. ما در لبنان و منطقه موضوع امریکا را داریم. وی گفت: من از مردم امریکا صحبت نمی‌کنم بلکه از دولت امریکا صحبت می‌کنم که برای جنگ‌ها و تحریم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. کسانی در منطقه به امریکا به عنوان دوست و

هم‌پیمان نگاه می‌کنند و از این منظر با آن برخورد می‌کنند اما بخش دیگری هستند که طور دیگری فکر می‌کنند و امریکا را دشمن مردم منطقه می‌دانند. از لبنانی‌هایی که نقطه نظر مخالف ما در قبال دولت امریکا دارند می‌خواهم دلیل بر صداقت امریکا ارایه دهند. سید حسن نصرالله گفت: وقتی از هم پیمان و همدست صحبت می‌شود منظور این است که در کنارش باشد و از منافع خودش و هم پیمانش دفاع کند، آیا در زمینه دولت امریکا اینطوری است. حمایت امریکا از اسراییل مطلق است. از هم پیمانان امریکا در منطقه سوال می‌کنم که آیا تقویت اسراییل به نفع ملت‌های منطقه است. آیا حمایت از اسراییل برای جنایت بیشتر به نفع ملت‌های منطقه است؟ این حمایت برخلاف همه منافع ملت‌های منطقه است؟ آیا امریکا دوست ملت فلسطین است؟ امریکایی که از دستیابی به ملت فلسطین به کمترین حد دولت فلسطینی جلوگیری می‌کند. آیا به نفع ملت فلسطین و خصوصا لبنان است که دولت ترامپ بیاید و حق بازگشت پناهندگان فلسطینی را نادیده بگیرد . آیا به نفع ملت فلسطین است که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد؟ وی افزود: آیا هم پیمانان امریکا در منطقه می‌توانند بدون اجازه امریکا از این گروه‌های تکفیری حمایت کنند؟ امریکا داعش را آورد و همه هم پیمانان امریکا از آن حمایت کردند چرا که امریکا می‌خواست با داعش وضعیت موجود در عراق را برهم بزند زیرا ملت عراق امریکا را از عراق بیرون کرد.آیا این امریکا نیست که گروهای تکفیری را به منطقه آورد.‎ دبیر کل حزب‌الله افزود: حاکم واقعی در برخی کشورهای عربی و اسلامی، سفیر امریکا است. دشمن و مشکل واقعی در منطقه امریکا است. اسراییل ابزار طرح امریکا است.‎ سید حسن نصرالله تصریح کرد: این امریکا است که ملت‌های منطقه را با اعمال تحریم‌ها تهدید می‌کند. این امریکا است که بدنبال اسکان دایمی پناهندگان فلسطینی در لبنان در راستای خدمت به اسراییل است. وی خطاب به اتحادیه عرب گفت: امریکا در امور داخلی شما دخالت می‌کند اما کسی از شما جرات می‌کند که بیانیه‌ای در محکومیت آن صادر کند؟‎ دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ملت عراق توانست با وجود تهدیدها و فشارها، دیکته‌های امریکا را رد کند.

دبیرکل حزب‌الله گفت: بار دیگر بر ایستادگی خود در کنار ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع خویش در چارچوب مقابله با طرح امریکایی موسوم به معامله قرن تاکید می‌کنیم.

از همه اعراب و مسلمانان می‌خواهم که سکوت خود در قبال تجاوزگری عربستان علیه ملت یمن را بشکنند.وی افزود: از همگان روز قیامت سوال خواهد شد که چرا در برابر جنایتکاران قاتل و اقدامات وحشیانه آنها علیه ملت یمن سکوت کردید.

دبیرکل حزب‌الله درباره ایران گفت: واجب است که در کنار ایران بایستیم، چند هفته بعد تحریم‌های امریکا ضد ایران اجرا می‌شود. همه ما می‌دانیم که دولت امریکا پیگیرانه تلاش می‌کند تا کشورهای دیگر را از خرید نفت ایران منصرف کنند، می‌دانیم که ایران ازجانب امریکا به یک دلیل روشن تحریم می‌شود.

وی ادامه داد: اول اینکه ایران ملتزم به دین، جمهوریت، استقلال، حاکمیت و آزادگی‌اش است. چون ایران در سطح رهبر، دولت، مسوولان و مردم هرگز نمی‌پذیرد که بنده امریکا شود و کسی استقلال در تصمیم‌گیری‌اش را مصادره کند. ایران می‌خواهد کشوری مستقل و آقا و آزاد و کریم و عزیز باشد اما محاصره و تحریم می‌شود. چون ایران در کنار کشورهای منطقه می‌ایستد و از حقوق آنان دفاع می‌کند و در مقابل طرح‌های سلطه‌جویانه تکفیری می‌ایستد، هدف قرار گرفته است .

نصرالله تأکید کرد ایران در کنار فلسطین و مقابل اسراییل و طرح آن ایستاده است، همانطور که در کنار لبنان ایستاده است تا خاک و سرزمین‌های عربی آزاد شود. ایران اولین کشوری بود که به ندای عراقی‌ها پاسخ داد وقتی که داعش تکفیری حمله کرد و مقدسات در خطر بود. جمهوری اسلامی ایران به مسائل مستضعفین پایبند است و این حق ایران بر گردن ماست که در کنارش باشیم.

دبیرکل حزب‌الله درباره رژیم صهیونیستی گفت دشمن می‌داند که نقاط ضعفش بر ما معلوم است همانطور که نقاط قوت ما را می‌داند. چند روز پیش وزیر جنگ اسراییل به مناسبت سالروز جنگ (جنگ 1973 میان کشورهای عربی و اسراییل که شش روز به طول انجامید) گفت، در خاورمیانه دو تغییر راهبردی رخ داده است. اول، دشمنانان ما، یعنی ما (حزب‌الله و مقاومت)، موشک‌هایی دارند که نمی‌توان جلوی آن را گرفت. دوم اینکه جبهه داخلی اسراییل به جبهه اصلی جنگ آتی تبدیل شده است. در جنگ 1973 در اسراییل می‌نشستند و قهوه می‌خوردند و اخبار را از روزنامه می‌خواندند اما امروز این مساله تغییر کرده است.

دبیرکل حزب‌الله افزود: در خصوص موشک‌های نقطه‌زن و دقیق، اعلام می‌کنیم که آنان هم بدانند. آنچه باید انجام می‌شده، انجام شده است. مقاومت امروز موشک‌های نقطه‌زن و غیرنقطه زن و امکانات و تسلیحات لازم را در اختیار دارد و اگر اسراییل جنگی بر لبنان تحمیل کند با سرنوشتی روبرو خواهد شد که در هیچ روزی انتظار آن را نداشته است.

وی ادامه داد: آنها می‌دانند تنها این تکنولوژی نیست که سرنوشت نبرد را مشخص می‌کند بلکه عنصر انسانی نیز بسیار مهم است. قبل از سال 1982 آنها به اشغال بیروت تهدید می‌کردند اما از سال 2006 تا کنون آیا روزی شده که اسراییل به اشغال بیروت تهدید کند؟ این موضوع نیاز به نیروی زمینی دارد نه نیروی هوایی یا موشک.

وی گفت: به نقطه مهمی رسیده‌ایم، ما در موضع قدرت، پیروزی و بازدارندگی قرار داریم، ما روحیه، اراده و حماسه همه اینها را از اتفاقات در این روز (عاشورا) در بیش از 1380 سال پیش وام گرفته‌ایم، بار دیگر بر سرسپردگی خود به خط پیروزی خون بر شمشیر تأکید می‌کنیم و می‌گوییم با هر خطری در آینده مقابله خواهیم کرد، ما وارد امتحانی شده‌ایم که به خانم «زینب» سلام‌الله علیها متصل است، از روز اول گفتیم «کلنا عباسک یا زینب» و طی سال‌های گذشته این را ثابت کردیم که «کلنا عباسک یا زینب»

 واکنش نتانیاهو

این سخنان دبیر کل حزب‌الله موجب واکنش نتانیاهو شد وی به حزب‌الله لبنان توصیه کرد تا پیش از رویارویی با رژیم اسراییل «20 بار» در این باره فکر کند. وی همچنین به مقاومت حزب‌الله لبنان هشدار داد که درگیری با اسراییل موجب «صدمه مرگبار غیرقابل تصوری» خواهد شد.

ده راهبرد استراتژیک استخراج شده از سخنرانی سید حسن نصرالله درتشریح و تحلیل سیاست‌های ترامپ و هرج ومرج کنونی جهان عرب: باتوجه به صحبت‌های سید حسن نصرالله مهم‌ترین فرازهای که به آن توجه شده است ونشان‌دهنده راهبردهای حزب‌الله لبنان درقبال مسائل مختلف است به این شرح است:

1- این بیانات و اعلام داشتن موشک‌های هوشمند ونقطه زن موجب تقویت محور مقاومت به لحاظ نظامی و روحی می‌شود و حزب‌الله به لحاظ روحی و حماسی در وضع بهتری قرار می‌گیرد و موجبات افزایش آمادگی روحیه جنگی، بالا رفتن روحیه؛ افزایش میزان و سطح شجاعت، مردانگی و تمایل نیروهای حزب‌الله برای ایثار می‌شود.

2-به چالش کشیدن اسراییل و تذلیل و تضعیف وتحقیر این رژیم و واکنش نتانیاهو جزو پیامدهای این سخنرانی است واین جمله کلیدی که اگر رژیم صهیونیستی جنگ جدیدی تحمیل کند، با سرنوشتی روبرو می‌شود که هرگز انتظارش را ندارد

3-دشمن شناسی و آگاهی بخشی درباره سیاست‌های امریکا و تبعات آن برای منطقه خاورمیانه و انتقاد از وابستگی کامل حکام عربی به امریکا، واینکه هرج و مرج کنونی در خاورمیانه را محصول سیاست‌های خصمانه ترامپ می‌داند از محورهای مهم این سخنرانی است. در واقع، سید حسن نصرالله با سخنرانی شب گذشته خود «درگیری‌های درون تمدنی» در جهان اسلام و در منطقه خاورمیانه را نتیجه سیاست‌های امریکا برای کشورهای اسلامی می‌داند. دبیرکل حزب‌الله لبنان درگیری‌های درون تمدنی را ماحصل وابسته شدن حکام کشورهای عربی به واشنگتن می‌داند و عنوان می‌کند که: «حاکم واقعی در برخی از کشورهای عربی و اسلامی، سفیر امریکاست.» در واقع، بقای اغلب حکام عربی به حمایت امریکا وابسته است و در حالی که به امریکا به عنوان دوست و هم پیمان نگاه می‌کنند، اختیاری از خود ندارند. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله تأکید کرد که «ما به دولت امریکا به عنوان یک دشمن نگاه می‌کنیم..»

4-گروه‌های تروریستی به خصوص داعش که طی یک دهه اخیر یکی از اضلاع خشونت ساز در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، ساخته دست امریکا معرفی می‌کند.

5- حمایت از حقوق مشروع فلسطین ومحکوم کردن الگوی رفتاری رژیم اسراییل: اسراییل ضمن اینکه جنگ‌های متعددی را بر فلسطین، لبنان و طی سال‌های اخیر نیز بر سوریه تحمیل کرده است، با پیگیری سیاست‌هایی نظیر شهرک سازی و اشغال سرزمین فلسطینی‌ها و کوچاندن اجباری آنها از محل زندگی شان در گسترش خشونت در خارومیانه نقش بارزی دارد.

6- توطئه جدید امریکا در سوریه؛ تمرکز بر ایجاد نظام فدرالی: کردهای سوریه یکی از گروه‌هایی است که واشنگتن بر آنها تمرکز کرده است. دولت امریکا تلاش دارد با تحریک کردهای سوری، الگوی کردستان عراق را در سوریه نیز پیاده و نظام فدرالی را بر این کشور با محوریت کردها تحمیل کند. با این حال، دبیر کل حزب‌الله ضمن درخواست از کردهای سوریه برای عدم تکیه بر واشنگتن، خطاب به آنان اظهار داشت: «واشنگتن در هر بازاری احتمالاً شما را خواهد فروخت.»

7-«جنگ روانی» علیه حزب‌الله وضربه زدن از داخل: امریکا پس از شکست نظامی از مقاومت در منطقه، «جنگ روانی» علیه حزب‌الله به راه انداخته است و تلاش می‌کند «از داخل» به حزب‌الله ضربه بزند.

8- وجوب ایستادن درکنارایران: چند هفته بعد تحریم‌های امریکا ضد ایران اجرا می‌شود. همه ما می‌دانیم که دولت امریکا پیگیرانه تلاش می‌کند تا کشورهای دیگر را از خرید نفت ایران منصرف کنند، می‌دانیم که ایران ازجانب امریکا به یک دلیل روشن تحریم می‌شود.

اول اینکه ایران ملتزم به دین، جمهوریت، استقلال، حاکمیت و آزادگی‌اش است. چون ایران در سطح رهبر، دولت، مسوولان و مردم هرگز نمی‌پذیرد که بنده امریکا شود و کسی استقلال در تصمیم‌گیری‌اش را مصادره کند. ایران می‌خواهد کشوری مستقل و آقا و آزاد و کریم و عزیز باشد اما محاصره و تحریم می‌شود. چون ایران در کنار کشورهای منطقه می‌ایستد و از حقوق آنان دفاع می‌کند و در مقابل طرح‌های سلطه‌جویانه تکفیری می‌ایستد، هدف قرار گرفته است . ایران در کنار فلسطین و مقابل اسراییل و طرح آن ایستاده است، همانطور که در کنار لبنان ایستاده است تا خاک و سرزمین‌های عربی آزاد شود. ایران اولین کشوری بود که به ندای عراقی‌ها پاسخ داد وقتی که داعش تکفیری حمله کرد و مقدسات در خطر بود. جمهوری اسلامی ایران به مسائل مستضعفین پایبند است و این حق ایران بر گردن ماست که در کنارش باشیم.

9-عدم سکوت درباره تجاوزات عربستان در یمن: از همه اعراب و مسلمانان می‌خواهم که سکوت خود در قبال تجاوزگری عربستان علیه ملت یمن را بشکند.وی افزود: از همگان روز قیامت سوال خواهد شد که چرا در برابر جنایتکاران قاتل و اقدامات وحشیانه آنها علیه ملت یمن سکوت کردید.

10-دو تغییر راهبردی در منطقه: دبیرکل حزب‌الله درباره رژیم صهیونیستی گفت دشمن می‌داند که نقاط ضعفش بر ما معلوم است همانطور که نقاط قوت ما را می‌داند. چند روز پیش وزیر جنگ اسراییل به مناسبت سالروز جنگ (جنگ 1973 میان کشورهای عربی و اسراییل که شش روز به طول انجامید) گفت، در خاورمیانه دو تغییر راهبردی رخ داده است.

اول، دشمنان ما، یعنی ما (حزب‌الله و مقاومت)، موشک‌هایی دارند که نمی‌توان جلوی آن را گرفت. دوم اینکه جبهه داخلی اسراییل به جبهه اصلی جنگ آتی تبدیل شده است. در جنگ 1973 در اسراییل می‌نشستند و قهوه می‌خوردند و اخبار را از روزنامه می‌خواندند اما امروز این مساله تغییر کرده است.

دبیرکل حزب‌الله افزود: در خصوص موشک‌های نقطه‌زن و دقیق، اعلام می‌کنیم که آنان هم بدانند. آنچه باید انجام می‌شده، انجام شده است. مقاومت امروز موشک‌های نقطه‌زن و غیرنقطه زن و امکانات و تسلیحات لازم را در اختیار دارد و اگر اسراییل جنگی بر لبنان تحمیل کند با سرنوشتی روبرو خواهد شد که در هیچ روزی انتظار آن را نداشته است.

وی ادامه داد: آنها می‌دانند تنها این تکنولوژی نیست که سرنوشت نبرد را مشخص می‌کند بلکه عنصر انسانی نیز بسیار مهم است. قبل از سال 1982 آنها به اشغال بیروت تهدید می‌کردند اما از سال 2006 تا کنون آیا روزی شده که اسراییل به اشغال بیروت تهدید کند؟ این موضوع نیاز به نیروی زمینی دارد نه نیروی هوایی یا موشک.

 

 

ارسال نظر