اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۰۴

طلب گندمکاران این هفته پرداخت می‌شود

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، 83 هزار و 680 میلیارد ریال معادل 67 درصد از طلب گندمکاران پرداخت شده است که این رقم تا پایان هفته جاری به 75 درصد می‌رسد.

به گزارش ایرنا، «یزدان سیف» روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون 9 میلیون و 500 هزار تن گندم به ارزش 124هزار و 640 میلیارد ریال از کشاورزان خریداری و 10 درصد از مطالبات کشاورزانی که گندم خود را تا ابتدای تیرماه تحویل داده‌اند، پرداخت شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با انتشار 15 هزار میلیارد ریال اوراق خزانه و فروش آن در بازار سرمایه، میزان پرداختی دولت به گندمکاران افزایش یابد. سیف طرح خرید گندم را موفق دانست و گفت: با وجود کاهش بارندگی 26 درصدی در کشور، امسال نزدیک یک میلیون تن افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته داشتیم که پیش بینی می‌شود، رشد تولید و خرید در مناطق سردسیر تا اواسط مهرماه ادامه یابد. وی تصریح کرد: با توجه به افزایش خرید در سال جاری، به نظر می‌رسد بالغ بر 11 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری تولید شده باشد.

سیف گفت: امسال بهای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 13 هزار و 270 ریال است در حالی که سال گذشته هر کیلوگرم گندم 13 هزار و 680 ریال خریداری شده بود.

وی افزود: میانگین دریافتی کشاورزان گندمکار امسال به ٢٢٧ میلیون ریال رسیده در حالی که سال گذشته ٢٢٢ میلیون ریال بود که ١٧ درصد افزایش درآمد کشاورزان را در پی داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، سرانه گندم تحویلی هر کشاورز ١٧ تن افزایش یافته است.  وی ادامه داد: امسال تعداد مراکز خرید یک هزار و 150 مورد است در حالی که سال گذشته یک هزار و 112 مرکز گندم کشاورزان را خریداری می‌کرد. سیف اضافه کرد: امسال خرید گندم در مراکز خرید موقت کاهش یافته است بطوری که امسال میزان خرید این مراکز به ٣ میلیون و ٢٠٠ هزارتن رسید؛ سال گذشته این رقم 4 میلیون و 600 هزار تن بود که امسال 20درصد کاهش یافته است.

این مسوول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با وجود کاهش میزان خرید، امسال شرایط وزنی و پروتئینی گندم تحویلی کشاورزان افزایش یافته است. معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: به دلیل سیاست‌های فعلی کشور، صادرات آرد از محل تولید داخل ممنوع است اما صادرات آرد از محل ورود موقت گندم همچنان برقرار است.

سیف اظهارداشت: با توجه به شرایط تحریم‌ها ذخایر استراتژیک گندم، برنج، شکر و روغن خوراکی کشور بیش از نیاز مصرفی تامین است و مشکلی در این خصوص نداریم.

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره تنظیم بازار روغن نیز گفت: مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های روغن به ویژه روغن سرخ کردنی در حال ترخیص از گمرک است و به زودی بازار آن متعادل می‌شود و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

سیف گفت: امسال 60 هزارتن کالای اساسی توسط بخش دولتی و خصوصی برای تنظیم بازار هیات‌های مذهبی تامین است که ٣٠ هزار تن آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و ٣٠ هزارتن توسط واردکنندگانی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند، تامین خواهد شد.

وی افزود: برای هیات‌های مذهبی شرکت بازرگانی قیمت هر کیلوگرم برنج هندی ١١٢١ را هفت هزار تومان و برنج تایلندی را 5 هزار و 200تومان اعلام کرده است.

افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی

‌معاون وزیر کشاورزی ضمن اشاره به اینکه منابع آبی کشور وضعیت خوبی ندارد، گفت: راندمان آبیاری در بخش کشاورزی به ۴۴درصد رسیده است. به گزارش ایسنا، علی‌مراد اکبری در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار استان زنجان، اظهار کرد: متوسط بارندگی سالانه کشور ۱۶۶ میلی‌متر برآورد شده و این در حالی است که مدیریت مصرف آب و بهره‌وری، نقش ۳۴ درصدی در تولید محصولات کشاورزی داشته و ۶۶ درصد مابقی به عواملی همچون کود، بذر و مدیریت مزرعه بستگی دارد.

وی با اشاره به خودکفایی در تولید شکر برای نخستین بار در کشور افزود: در تولید گندم برای سه سال متوالی به خودکفایی رسیده‌ایم. پارسال نیز با تخصیص ۹۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب و خاک، حدود ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد.

اکبری با اشاره به اینکه ضریب نفوذ آبیاری تحت فشار در کشور از ۱۴ درصد به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضریب بهره‌وری آب به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در بخش آب از ۰.۹ کیلوگرم بر متر مکعب به ۱.۳۲ رسانده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هم‌اکنون توسعه و افزایش سطح زیر کشت در کشور ممنوع بوده و صرفا روی ارتقای بهره‌وری آب تمرکز شده است.

استان زنجان سال گذشته در اجرای آبیاری‌های نوین در سطح مزارع و باغات رکورددار بوده است و جایگاه چهارم در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور را از آن خود کرده است.

 

ارسال نظر