اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۱۵

کاهش شدید تولید سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه دلیل گرانی گوجه فرنگی و سیب زمینی کاهش تولید است نه صادرات، گفت: پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال تولید سیب درختی ٤٠ درصد کاهش یابد.

سید رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی باعث گرانی این دو محصول شده است، گفت: نمی‌شود همیشه کمبودها و گرانی‌ها را گردن صادرات انداخت.

وی اضافه کرد: سال گذشته سیب زمینی کاران و گوجه کاران متضرر شدند و تولید این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه صادرات، دلیل گرانی این محصولات در بازار نیست، گفت: کشت این محصولات در تابستان امسال کاهش چشمگیری داشته به ویژه در گوجه‌فرنگی؛ الان باید وفور گوجه باشد اما اینچنین نیست و ما شاهد هستیم قیمت هر قوطی رب ٤ هزارتومانی نیز به ١٠ هزارتومان رسیده است.

نورانی ادامه داد: برخی کشاورزان به دلیل کم آبی و برخی نیز به دلیل اینکه سال گذشته زیان کردند امسال کشت انجام ندادند.

وی تصریح کرد: دلیل نمی‌شود هرچه کم شد ما بگوییم دلیل آن صادرات بوده، درست است که قیمت ارز بالا رفته اما هزینه صادرات نیز گران شده است. نورانی با بیان اینکه صنایع جانبی صادرات بسیار گران شده است، افزود: مواد جانبی صادرات مانند کرایه کانتینر، کرایه کشتی، کاغذ، سبد و... همه با ارز آزاد تامین می‌شود.

نورانی همچنین گفت: پیش بینی می‌شود در شش ماهه دوم امسال تولید سیب درختی هم بین ٣٥ تا ٤٠ درصد کاهش یابد. وی سرمازدگی فروردین و اردیبهشت را دلیل این مساله عنوان کرد و گفت: در پی این سرمازدگی باغات مناطق سیب خیز کشور مانند دماوند، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، سلماس و میانه خسارت سنگینی دیده است. نورانی با اشاره به اینکه سرما تولید میوه‌های هسته‌دار را نیز در سال جاری با مشکل مواجه کرد، گفت: همین مساله موجب شد قیمت این میوه‌ها ٢ تا ٣ برابر سال قبل شود. وی تصریح کرد: دلیل گرانی میوه‌ها در سال جاری صادرات نبود بلکه سرمازدگی بود، با این قیمت بالا نمی‌توان صادرات انجام داد. به عنوان مثال قیمت میوه شلیل شمس که سال گذشته در عمده فروشی‌ها کیلویی ١٨٠٠ تومان بود امسال به کیلویی ٧ تا ٨ هزارتومان رسید.

3 هزار میلیارد تومان خسارت پسته‌کاران

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان با اشاره به پیش بینی برداشت 70 هزار تن پسته از باغات این استان گفت: تغییرات اقلیمی امسال موجب از بین رفتن 90 درصد این محصول و وارد شدن سه هزار میلیارد تومان خسارت شد.

به گزارش ایرنا، عباس سعیدی در دومین همایش ملی پسته ایران در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان افزود: استان کرمان یک چهارم باغات کشور را داراست و مقام اول سطح زیر کشت در محصولات پسته، خرما و گردو و مقام دوم سطح زیر کشت گل‌محمدی را در کشور دارد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته سطح زیر کشت پسته در این استان افزایش یافت که به دلیل محدودیت منابع آبی و تغییرات اقلیمی امروز مجبور هستیم سطح زیر کشت را کاهش دهیم.

سعیدی، افزایش دما، کاهش بارندگی و نوسانات زیاد دمایی و‌ای سی بالای 30 هزار ِآب کشاورزی را در کاهش تولید پسته تاثیرگذار دانست و گفت: در حال حاضر عمده باغات در استان کرمان با متوسط پنج‌هزار متر مکعب آبیاری می‌‌شود این در حالی است که 10 تا 12 هزار متر مکعب نیاز آبی باغات است. رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان بیان کرد: متوسط عملکرد و برداشت پسته از هر هکتار حدود 650 تا 700 کیلوگرم است که بسیار پایین است. سعیدی خاطرنشان کرد: خرده مالکیت کشاورزی در استان مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم، متوسط مالکیت حدود 2 هکتار است و این مشکل در مدیریت کل محصولات ما را دچار مشکل می‌کند. همچنین اجرای سیستم‌‌های آبیاری تحت ‌فشار و مبارزه با آفات از جمله مشکلات پیش روی خرده مالکی است.

وی ادامه داد: بطور مثال موتور پمپی در رفسنجان بیش از 430 نفر مالک دارد که این موتور پمپ‌ها را تجمیع می‌کنیم تا هم آبیاری تحت ‌فشار و  هم مدیریت فنی را بتوانیم اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: پیگیری نهادهای مختلف در کشور از جمله وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی موجب شد دولت مصوبه‌‌ای مبنی بر امهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها ارایه کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: این مصوبه ابلاغ شده اما هنوز بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نکرده است.

وی گفت: استان کرمان بیش از 6.5 میلیون تن محصولات کشاورزی با ارزش بیش از 20 هزار میلیارد تومان دارد که قطب مهم کشاورزی کشور است. استان کرمان دارای بیش از 280 هزار هکتار باغ پسته است که سالانه بین 100 تا 150 هزارتن پسته از این باغات برداشت می‌شد.

امسال نیز بنا به نظریه و پیش بینی کارشناسان جهاد کشاورزی 70 هزار تن محصول بایستی از این باغات برداشت می‌شد که مشکلاتی از جمله کمبود منابع آبی، تغییرات اقلیمی، گرما و غیره موجب از دست رفتن بیش از 90 درصد این محصول شد.

 

ارسال نظر