اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۲۹

تهدید امنیت غذایی و گرسنگی جهانی برای سومین سال

سازمان ملل متحد هشدار داد گرسنگی جهانی در سال ۲۰۱۷ برای سومین سال متوالی تحت تاثیر منازعات و تغییرات جوی افزایش یافت و هدف جهانی برای پایان دادن به گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ را به خطر انداخته است. به گزارش ایسنا، طبق گزارش «وضعیت امنیت غذا و تغذیه در جهان ۲۰۱۸»، به نظر می‌رسد گرسنگی به میزان فزاینده‌ای در همه آفریقا و امریکای جنوبی وجود دارد و ۸۲۱ میلیون نفری یا یک نفر از هر ۹ نفر در سال ۲۰۱۷ گرسنه بودند. در این بین ۶۷۲ میلیون بزرگسال یا بیش از یک نفر از هر هشت نفر اکنون دچار چاقی بیش از حد هستند که نسبت به ۶۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش پیدا کرده است. در این گزارش با اشاره به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۵ از سوی کشورهای عضو این نهاد تصویب شد، آمده است: بدون تلاش‌های فزاینده، ریسک عدم دستیابی به اهداف توسعه پایدار ریشه‌کنی گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ وجود دارد. پس از یک دهه کاهش، برای سومین سال متوالی است که سطوح گرسنگی جهانی افزایش پیدا کرده است. سیندی هولمان، یکی از نویسندگان این گزارش در این باره اظهار کرد: تغییرات فزاینده در دمای هوا، بارندگی‌های شدید و تغییرات فصول، همگی بر موجود بودن غذا و کیفیت آن تاثیر گذاشته است. این اقتصاددان ارشد امنیت غذا و تغذیه در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ادامه گفت: به همین دلیل است که ما می‌گوییم لازم است اکنون اقدام شود زیرا ما نگران این هستیم که اوضاع بهتر نشده و در واقع وخامت بیشتری پیدا کند. طبق اعلام سازمان ملل متحد، سال گذشته تقریباً ۱۲۴ میلیون نفر در ۵۱ کشور با سطوح بحرانی گرسنگی روبه‌رو شدند که ناشی از منازعات و بلایای طبیعی بود. بسیاری از کشورهایی که درگیر جنگ‌های طولانی هستند از جمله یمن، سومالی، سودان‌جنوبی و افغانستان نیز از یک یا چند شوک جوی مانند خشکسالی و سیل آسیب‌ دیده‌اند. نهاد بشردوستانه «کودکان را نجات دهیم» دوشنبه هفته جاری هشدار داد ۶۰۰ هزار کودک در مناطق جنگی ممکن است تا پایان امسال از گرسنگی شدید هلاک شوند زیرا کمبود منابع مالی آغاز شده و گروه‌های درگیر مانع از رسیدن آذوقه به مردمی می‌شوند که نیازمند آن هستند. سازمان ملل متحد اعلام کرد وضعیت گرسنگی رو به وخامت امریکای جنوبی ممکن است به دلیل قیمت‌های پایین کالاهای صادراتی اصلی این منطقه به خصوص نفت خام باشد.  طبق اعلام سازمان ملل متحد، کمبود موادغذایی باعث شده ۲.۳ میلیون نفر تا ماه ژوئن از ونزوئلا فرار کنند. ابهام یا ناکافی بودن دسترسی به مواد غذایی همچنین عامل چاقی بیش از حد است زیرا کسانی که منابع مالی محدودی دارند ممکن است مواد غذایی فرآوری شده ارزان‌تر که چربی، نمک و شکر بالایی دارند را انتخاب کنند و محرومیت از مواد غذایی ممکن است به تغییرات روانی و متابولیکی نیز منجر شود. پل وینترز، نایب رییس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی در این باره اظهار کرد: کاهش گرسنگی مستلزم رویکردهای هدفمندی است که به ریشه فقر مزمن می‌پردازند. این امر مستلزم داشتن آمار درباره نقاط محرومیت، محدودیت‌های آنها و اطمینان از موثر بودن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است.

صادرات صیفی مشکلی برای داخل ایجاد نمی‌کند

مسوولان وزارت جهادکشاورزی در پی ابراز نگرانی رییس اتحادیه بارفروشان درباره بروز مشکل در تامین بازار داخلی در صورت ازسرگیری صادرات گوجه فرنگی، سیب زمینی و هندوانه اعلام کردند که بازار داخلی تامین است و تنها مازاد تولید صادر می‌شود. در روزهای اخیر رییس اتحادیه بارفروشان تهران در نامه‌ای به رییس اتاق اصناف تهران نسبت به از سرگیری صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه به کشورهایی چون عراق هشدار داد و نوشت: اقلام مذکور مایحتاج اصلی مصرف خانوار ایرانی است و با در پیش داشتن ماه‌های محرم و صفر و افزایش تقاضا در این مدت و همچنین به علت آسیب دیدگی (گرما و آفت) در مورد سیب زمینی و گوجه فرنگی اگر تدبیری اتخاذ نشود، بازار دچار بحران برای مصرف کنندگان و کمبود اقلام فوق در سطح کشور خواهد شد. شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی در این باره در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: سیب زمینی و گوجه فرنگی مورد نیاز مصرفی کشور تامین است و ممنوعیتی در صادرات این محصولات نداریم. وی اظهارداشت: چندی پیش عراق به دلیل افزایش تولیدات داخلی خود، واردات محصولات سبزی و صیفی از جمله سیب‌زمینی از ایران را ممنوع کرده بود که به تازگی این ممنوعیت برداشته شده است.

وی افزود: این موضوع مربوط به ایران نیست بلکه هر زمان محصولات تولیدی کشور عراق بازار داخلی خود را تامین می‌کند، برای دیگر کشورهای صادر کننده منع صادراتی ایجاد می‌کند. به گفته شجری، اکنون عراق ورود سبزی و صیفی ایرانی را آزاد کرده است. مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی درباره احتمال سوءاستفاده برخی با صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به دلیل افزایش نرخ ارز و حتی صادرات مجدد کالاهای وارداتی با ارز رسمی گفت: به دلیل نوسان نرخ ارز آزاد و رسمی ممکن است برخی سوءاستفاده‌هایی از این موضوع داشته باشند اما دولت تمامی تلاش خود را به کار بسته تا از صادرات بی رویه محصولات کشاورزی و مواد غذایی مورد نیاز داخلی جلوگیری کند.

 

ارسال نظر