اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۷۱

بذر مقاوم از ارکان پایداری تولید است

رییس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور گفت که یکی از راه‌های پایداری تولید غلات به ویژه محصول گندم، استفاده از ارقام جدید و مقاوم است. به گزارش ایرنا، گودرز نجفیان در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور اظهار کرد که با وجود کاهش سطح زیر کشت گندم به واسطه افزایش بهره وری امسال میزان خرید گندم نسبت به گذشته افزایش خوبی داشته است که استفاده از ارقام جدید و مقاوم در تثبیت تولید تاثیرگذار بوده است. وی با اشاره به اینکه استفاده از2 رقم سیروان و پیشگام در اراضی زیر کشت محصول گندم با حدود 2 میلیارد مترمکعب در سال صرفه جویی آب روبرو بوده، گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی از تهدیدهای جدی بر سرراه کشت گندم است لیکن استفاده از ارقام زودرس و مقاوم سطح تولید را ارتقا بخشیده است. نجفیان یکی دیگر از تهدیدات بر سر راه پایداری تولید را تحلیل نیروی انسانی در بخش تحقیق دانست و افزود: متاسفانه سهم موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذردر جذب نیروی انسانی با سایر بخش‌ها یکسان دیده می‌شود. وی با بیان اینکه نیروهای محقق این موسسه از 800 نفر به 300 نفر کاهش یافته‌اند، اظهار داشت: فکر و نیروی انسانی در بخش تحقیق موجب ایجاد تحول می‌شود بطوریکه در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر موفق به معرفی 220 رقم انواع بذر شده که 60 رقم آن در 4 سال اخیر بوده است. رییس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور با اشاره به اینکه برای پایداری تولید باید تولید بذر از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: هم اکنون 95 درصد پژوهش‌ها در دست بخش دولتی است و این وضعیت باید به نفع بخش خصوصی تغییر کند. وی به سیاست‌های موجود برای سپردن تولید بذر به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: از امسال موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر موفق به واگذاری تولید بذر گندم به بخش خصوصی شد که اثرگذاری خوبی در دراز مدت دارد.

۴۰ میلیون قطعه پرنده با آنفلوانزااز بین رفت

مدیر طرح‌های تحقیق و کنترل آنفلوآنزا در شرق آسیا گفت: در سال ۲۰۱۸ عربستان بیشترین آسیب را از ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان دید و در کشور ما (ایران) ۴۰ میلیون قطعه پرنده از بین رفته است. به گزارش صدا و سیما، فرهید همت زاده، ​ ­دانشیار دانشگاه آدلاید استرالیا گفت: قرار بود عربستان تا سال ۲۰۲۰ بتواند ۷۵ درصد مصرف داخلی خود را تولید کند که آنفلوآنزای حاد پرندگان باعث شد ­تولید این کشور به­ کمتر از ۵۰ درصد نیازشان برسد. وی با اشاره به اینکه امسال موج کمتری از آنفلوآنزای حاد پرندگان را شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: میزبان‌های حساس این ویروس‌ها از بین رفته اند­­و در کل صنعت مرغداری نسبت به قبل آگاهتر شده و آمادگی بیشتری برای مقابله با آن دارد. همت‌زاده گفت: ­ طرح‌هایی که در زمینه پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای حاد پرندگان داریم درکشورهای جنوب شرق آسیا و بیشتر در اندونزی متمرکز است . وی اضافه کرد: گروهی روی ­طراحی واکسن و روش‌های مانیتورینگ مطابق واکسیناسیون­ کار می‌کنند. همت‌زاده افزود: در ۱۵سال اخیر که چنین مسوولیت‌هایی در منطقه جنوب شرق آسیا داریم، امیدواریم واکسن‌های موثری­ برای مقابله با این بیماری در کشور ما بومی سازی شود. مدیرطرح‌های تحقیق و کنترل آنفلوآنزا در شرق آسیا گفت: نوع واکسن آنفلوآنزا برای هرکشور متفاوت است، بنابراین با استفاده از ظرفیت‌های موجود ساخت­ واکسن‌های بومی بسیار موثرتر خواهد بود. وی اضافه کرد: ویژگی آنفلوآنزا این است که از یک موج بزرگ شروع می‌شود و کم کم به یک موج کوچک می‌رسد و هر ۱۰ سال یک‌بار این موج تکرارمی شود، بنابراین دایما باید آن را کنترل کنیم.

رشد ۸۰ درصدی صادرات گندم روسیه

صادرکننده برتر غلات جهان، روسیه، در بازه ژانویه تا جولای ۲۰۱۸، فروش گندم در خارج از مرزهای خود را ۸۰.۲ درصد، نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۷، افزایش داد. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، صادرکننده برتر غلات جهان، روسیه، در بازه ژانویه تا جولای ۲۰۱۸، فروش گندم در خارج از مرزهای خود را ۸۰.۲ درصد، نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۷، افزایش داد. آمار اداره خدمات کالای فدرال نشان داد در ماه جولای این کشور ۳.۸ میلیون تن گندم، گندم‌سیاه و گندم چاودار، صادر کرده است که تقریبا ۷۸ درصد نسبت به ماه قبل بیشتر است. ارزش صادرات هم ۷۴ درصد رشد کردند. طبق داده‌های اداره خدمات کالا، واردات گندم و گندم چاودار، در ماه جولای ۳۶.۷ درصد افزایش یافت که ارزش آن ۳۲.۲ میلیون دلار بود. در کل، واردات غلات در ۷ ماهه اول امسال ۲۲۷.۸ میلیارد دلار شد که نسبت به سال قبل ۷.۸ درصد کاهش یافته است. در سال‌های اخیر روسیه توانسته است بیش از نیمی از بازار گندم جهان را به خود اختصاص دهد و به لطف برداشت عالی و قیمت پایین جذاب، به بزرگ‌ترین صادرکننده غلات جهان تبدیل شود. در سال ۲۰۱۶ این کشور به برترین صادرکننده گندم جهان تبدیل شد. از اوایل دهه ۲۰۰۰ تا کنون سهم روسیه از بازار گندم جهان، ۴ برابر شده است. درحالی‌که محصولات کشاورزی روسیه در بازار اکثر کشورهای خاورمیانه خریداری می‌شود، صادرات غلات روسیه به چین در سال زراعی امسال به سطح تاریخی ۱.۲۳ میلیون تن رسیده است. این درحالی است که انجمن گندم امریکا اعلام کرد به علت تقاضای کم برای گندم امریکا در روسیه، از اول اکتبر دفتر خود در مسکو را تعطیل خواهد کرد.

 

ارسال نظر