اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۱:۴۲:۲۹
کد خبر: ۱۲۹۰۹۶

روسیه رقیب جدید امریکا در بازار گندم

انجمن تولید کنندگان گندم امریکا اعلام کرد، دفتر این انجمن در مسکو پس از 36 سال فعالیت در روسیه، اول اکتبر تعطیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار فارس به نقل از راشاتودی، انجمن گندم امریکا اعلام کرد، به دلیل تقاضای پایین گندم امریکا در روسیه، دفتر خود را در مسکو از روز یکم اکتبر تعطیل می‌کند. مارک فولر، معاون انجمن تولید کنندگان گندم امریکا، در این باره گفت: با توجه به افزایش آگاهی عمومی نسبت به سطح تولید گندم روسیه، ما به این نتیجه رسیدیم که در شرایط کنونی فعالیت خود را در بازار روسیه متوقف کرده و به سمت مناطقی برویم که شاهد رشد صادرات در آنها هستیم. بنا به گفته این مقام امریکایی، در حال حاضر گندم روسیه در بسیاری از بازارها از رقابت پذیری بالایی برخوردار است، اما من باید بگویم که دفاتر فروش ما در هلند و مراکش به تلاش خود برای صادرات هر چه بیشتر گندم به خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه خواهند داد.  انجمن گندم امریکا در سال 1982 دفتر خود در مسکو را تأسیس کرده و توانسته است، طی 10 سال گذشته 400 هزار تن گندم به روسیه صادر کند. بنا به بیانیه منتشر شده توسط این انجمن، روسیه طی سال‌های اخیر به سمت بازار تولید داخل خود گرایش پیدا کرده است. در این بیانیه آمده است، روسیه از یک وارد کننده محض گندم به بزرگ‌ترین تولید کننده گندم در جهان تبدیل شده است. در حال حاضر روسیه بیش از نیمی از بازار صادرات گندم در جهان را در اختیار دارد.

اتخاذ تدابیر لازم برای تنظیم بازار محرم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تدابیر لازم برای تامین محصولات پروتئینی مردم در ماه محرم اندیشیده شده است، گفت: نه تنها برای ماه محرم بلکه برای تمام سال پیش بینی تولید انجام شده است.

به گزارش  مهر مرتضی رضایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرانه مصرف مرغ در کشور بیش از ۲۹ کیلوگرم است، اظهارداشت: ایران هفتمین تولید کننده گوشت مرغ در جهان است و در تولید تخم مرغ رتبه یازده را دارد. وی با بیان اینکه نگرانی برای تامین محصولات پروتئینی مردم در ماه محرم نداریم، گفت: نه تنها برای ماه محرم بلکه برای تمام سال پیش بینی تولید انجام شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: همین الان که در ماه شهریور هستیم بیش از ۱۹۰ هزارتن گوشت مرغ تولید می‌شود؛ نوسانی که طی روزهای گذشته در قیمت‌ها وجود داشته بیشتر به دلیل هیجانات بازار بوده تا اینکه به خاطر تغییر در میزان عرضه و تقاضا یا تولید باشد. رضایی ادامه داد: در زمینه شیر و محصولات لبنی نیز تغییراتی که رخ داده تماما ناشی از شیرخام نیست و تنها بخشی از آن مربوط به شیرخام می‌شود. وی اضافه کرد: همه این محصولات در حد کافی و برخی حتی به اندازه مازاد وجود دارد و امکان صادرات آنها فراهم است. رضایی با اشاره به اینکه برای ایام محرم ممکن است با محدودیت عرضه گوشت قرمز داخلی مواجه شویم، گفت: در همین راستا عرضه گوشت گوساله منجمد و گوشت گرم گوسفندی وارداتی در کنار محصولات داخلی انجام می‌شود ضمن اینکه گوشت گوساله منجمد وارداتی کیلویی ۲۹ هزارتومان و گوشت گوسفندی وارداتی شقه یا نیم شقه ۳۵ هزارتومان است. به گفته وی برای کنترل بازار داخل فعلا صادرات دام پرواری که تولیدکننده گوشت است، ممنوع شده البته این سیاست کلان دولت نیست و برای ثبات قیمت‌ها این کار انجام شده اما صادرات گاو شیری و دام‌های دیگر برقرار است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات دولت برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی کشور، با بیان اینکه دولت به مقدار کافی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌ها و مواد اولیه تولید تدارک دیده است، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را تامین کرده و به اندازه کافی است.  رضایی تصریح کرد: صنعت دام و طیور و محصولات آن تابع عرضه و تقاضا است اما این به معنای رهاسازی بازار نیست، اگر قیمت‌ها در دامنه منطقی باشد دولت و دستگاه‌های منطقی وارد نمی‌شوند، قیمت باید به اندازه قیمت تمام شده تولید با احتساب ۵ تا ۱۰ درصد سود برای تولید کننده (بسته به نوع محصول) باشد، اگر بیشتر از این شود دولت و دستگاه‌های نظارتی به بازار ورود خواهند کرد.

دو کشتی بار روغن در راه ایران است

رییس اتحادیه بنکداران، برنج و حبوبات گفت: دو کشتی بار روغن در راه ایران و روی آب‌های کشور است بنابراین تا قبل از شروع ماه محرم مشکل روغن در بازار حل خواهد شد. محمد آقاطاهر رییس اتحادیه بنکداران، برنج و حبوبات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مشکلات پیش آمده برای تامین روغن در کشور اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتحادیه‌ها قول چند روزه داده‌اند که مشکل روغن را حل کنند. وی افزود: یکی از کارخانه‌های اصلی کشور به صورت قطره چکانی روغن را وارد بازار می‌کند اما کارخانه‌های دیگر تاجایی که بتوانند در حال تامین روغن بازار هستند. آقاطاهر گفت: کم شدن روغن در بازار صحت دارد که ما در حال پیگیری و رفع مشکل هستیم. رییس اتحادیه بنکداران، برنج و حبوبات در ادامه تصریح کرد: دو کشتی بار روغن در راه ایران و بر روی آب‌های کشور است لذا تا قبل از شروع ماه محرم مشکل روغن در بازار حل خواهد شد. آقاطاهر در رابطه با موضوع احتکار روغن تشریح کرد: کارخانجات نمی‌توانند دست به احتکار بزنند و دلیل توزیع قطره چکانی روغن نبود مواد اولیه برای تامین کارخانه‌ها و مشکلات تولید است که این مشکل در همین چند روز آینده حل خواهد شد.

 

ارسال نظر