عده‌ای می‌خواهند گندم در کشور کشت نشود

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۰:۲۶:۴۹
کد خبر: ۱۲۸۲۶۵

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پیشنهاد کرده‌ایم که با توجه به نرخ ۴۰درصدی تورم در سال ۹۷ و عدم افزایش بهای گندم طی دو سال گذشته، گندم تولید داخل باید معادل نرخ گندم خارجی از کشاورز خریداری شود.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در مورد بررسی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید خاطرنشان کرد: جلسات مختلفی با بخشنده معاون برنامه‌‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در مجلس داشته‌ایم و در این جلسات عنوان شده با توجه به تورم 40 درصدی امسال و اینکه در 2 سال گذشته تقریبا افزایش قیمتی برای گندم نداشته‌ایم، باید حقوق کشاورزان در نرخ جدید لحاظ شود.  وی با انتقاد از سیاست دولت نسبت به برخورد با بخش کشاورزی تصریح کرد: چگونه است که یک بار امسال شورای رقابت قیمت خودرو را افزایش می‌دهد، ولی خودروسازان دوباره درخواست افزایش قیمت داشتند که با آن موافقت شد و به دلیل لابی‌هایی که خودروسازان دارند، حرف خود را به کرسی می‌نشانند و وزرا به افزایش قیمت‌ آنها رأی می‌دهند، اما این اتفاق برای کشاورزان که نه پول دارند و نه لابی، محقق نمی‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به این نکته اشاره کرد که فقط بحث گندم و افزایش قیمت مطرح نیست؛ بلکه گندم کالای اساسی استراتژیکی است که نباید با آن شوخی کرد و اگر بی‌مهری‌ها نسبت به قیمت گندم در دولت ادامه یابد به سمت آن می‌رویم که گندم را هم وارد کنیم و ظاهرا دست‌هایی پشت پرده فعالند که این اتفاق بیفتد.

پاپی‌زاده با اظهار تاسف از بی‌توجهی دولت نسبت به خروج ارز از کشور گفت: با توجه به شرایط کشور و کمبود ارز این سوال مطرح است که چگونه دولت توجهی به خروج ارز در راستای واردات کالاهای مصرفی ندارد و این را باید به چه کسی بگوییم که اگر گندم کشت نشود، باید میلیاردها دلار صرف واردات ‌آن کنیم و عقلای اقتصادی کشور چرا با دیده تردید و شک به موضوع حمایت از بخش کشاورزی نگاه می‌کنند.

وی به این نکته اشاره کرد که وزارت جهاد کشاورزی نرخ پیشنهادی‌اش برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید 1700تومان به ازای هر کیلوگرم گندم است، در حالی که ما معتقدیم، اگر همین الان دولت بخواهند گندم خارجی وارد کند باید کیلویی 2200 تومان بابت آن بپردازد که با محاسبه هزینه حمل و نقل به کیلویی 2500 تومان می‌رسد. در حالی که امسال گندم را از کشاورز 1300 تومان خریدند که اگر این رقم را در 9 میلیون تن گندم ضرب کنید، ببینید چه صرفه‌جویی در ارز کشور شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشاورزان مظلوم واقع‌ شده‌اند، افزود: ما نمی‌پذیریم که دست‌های پشت پرده به روش‌های مختلف به کشاورز بگوید تولید نکن تا ما وارد کنیم. اگر قرار است دولت اولویت‌های خود را اعلام کند، باید اولویتش راهکارهای خروج ارز از کشور باشد.

پاپی‌زاده بر این نکته تاکید کرد: گفته‌ایم باید نرخ خرید تضمینی گندم برای سال جدید معادل گندم خارجی یعنی کیلویی 2200تومان در نظر گرفته شود و شورای اقتصاد هم باید به این مهم که کشاورزان هم معیشت جامعه را تامین می‌کنند و هم مانع از خروج ارز از کشور شده‌اند توجه کنند.

مناطق بحرانی حریق جنگل‌ها شناسایی می‌شوند

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور گفت که شناسایی مناطق بحرانی و در معرض خطر در حوزه جنگل و منابع طبیعی و به روز رسانی داده‌ها در این مورد در سازمان جنگل‌ها در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، کامران پور مقدم در کارگاه آموزش اطفا حریق جنگل در مرکز آموزشی جوانشیر در کرج با بیان اینکه تغییرات اقلیم در توسعه حریق در جنگل‌ها بسیار تاثیرگذار بوده، اظهار داشت: با هدف کاهش حریق باید به سمتی برویم که پیش آگاهی و شناسایی مناطق بحرانی در اولویت کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: وضعیت کشور ما از نظر توپوگرافی به گونه‌ای است که در زمان حریق در عرصه جنگل و منابع طبیعی دسترسی به این مکان‌ها مشکل است و در برخی موارد شاهد هستیم که نیروهایمان نیز آسیب می‌بینند.

پور مقدم گفت: به همین منظور شناسایی مناطق بحرانی و پیش آگاهی در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است تا بتوان در موقع حریق با اقدام مناسب شاهد بروز خسارت‌های کمتری باشیم.

وی ادامه داد: ماموریتی از سوی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به شورا داده شده که هر چه بیشتر از علم روز و ظرفیت‌های بین‌المللی با هدف افزایش دانش کارشناسان استفاده شود و اینکه دانش‌های کسب شده در این زمینه نشر داده شوند.

پور مقدم با بیان اینکه نقش جوامع محلی و مشارکت آنها در حفظ منابع طبیعی بسیار موثر است اظهار داشت: استفاده از ظرفیت جوامع محلی نیز در دستور کار شورا قرار گرفته است..

 

 

ارسال نظر