اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۰:۲۵:۴۱
کد خبر: ۱۲۸۱۸۳

ذخایر گندم برای مصرف یک سال کافی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: موجودی گندم خوراکی کشور بیش از 10 میلیون و 500 هزارتن است که کفاف مصرف بیش از یک سال را می‌دهد و در این زمینه کمبودی نیست. «یزدان سیف» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بخشی از ذخایر گندم مربوط به پارسال و بخشی مربوط به خرید امسال است. وی تصریح کرد: با توجه به ذخایر گندم در زمینه اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران نگرانی نداریم؛ زیرا کشاورزی آخرین بخشی است که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد. به گفته وی، از آغاز فصل برداشت تاکنون هشت میلیون و 900 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 837 میلیارد تومان خریداری و بخش زیادی از مطالبات به حساب کشاورزان واریز شده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت دستکم 700 هزارتن گندم از کشاورزان مناطق سردسیر کشور خریداری شود.  امسال با وجود کاهش 26 درصد بارندگی‌ها، توانستیم تولید گندم کشور را نسبت به پارسال با افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه آبیاری تحت فشار و به‌کارگیری بذرهای مناسب بالا ببریم. معاون وزیر جهاد کشاورزی بروز بیماری‌ها و آفات را یکی از مشکلات تولید گندم برشمرد و گفت: در سال‌های گذشته سالیانه حدود 35 درصد محصول به همین دلیل از بین می‌رفت اما اکنون با افزایش آگاهی کشاورزان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی مانع افت تولید شده ایم. به گفته وی، از پارسال تاکنون نزدیک 16 کارگاه آموزشی در استان‌هایی برگزار شد که با مشکل «سن گندم» دست به گریبان بودند و این آفت نسبت به سال پیش از آن به یک پنجم کاهش یافت. «مهار آفت سن گندم باعث افزایش کیفیت تولید، پروتئین، آرد و نان می‌شود». سیف اعلام کرد گندم‌های خریداری شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران، خوراکی است و مصرف انسانی دارد. به گفته وی، گندم دارای بیش از 9 درصد پروتئین به مصرف انسانی می‌رسد. گندم از کالاهای اساسی در ایران به شمار می‌رود که هر ساله خرید تضمینی آن از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه در دیگر استان‌های کشور (از سواحل خزر تا مناطق سردسیر) ادامه دارد. پیش بینی می‌شود امسال 13 میلیون و 400 هزار تن گندم در کشور تولید و 10 میلیون تن از سوی دولت خریداری شود. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 97-96 هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (یک هزار و 300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (یک هزار و 330 تومان) خریداری می‌شود. چندی پیش مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: تاکنون بیش از 140 هزارتن بذر گندم برای کشت بعدی خریداری شده است. پارسال نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد و با توجه به ذخایر سال 1395 همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد. سال 1395 نیز 14 میلیون و 590 هزار تن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزار تن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد. سال زراعی از آغاز مهرماه هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.

ممنوعیت کشت پاییزه در خوزستان توجیه ندارد

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به اعلام ممنوعیت کشت پاییزه از سوی سازمان آب و برق خوزستان گفت: حق آبه استان خوزستان تعریف شده است و ممنوعیت کشت هیچ توجیه قانونی ندارد. سید راضی نوری در حاشیه سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان شوش به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نزولات جوی سال گذشته در فصل پاییز، ممنوعیت کشت پاییزه از سوی اب و برق خوزستان توجیهی ندارد. وی با بیان اینکه حق‌آبه خوزستان به شکل قانونی تعریف شده و از سوی هیچ سازمانی قابل منع نیست، خواستار برنامه‌ریزی برای کشت محصولات جایگزین و استفاده بهینه از آب در مصارف کشاورزی شد و افزود: کشاورزان زیر نظر جهاد کشاورزی و طبق اعلام از سوی این ارگان برای کشت پاییزه اقدام کنند. نوری بیان کرد: کشت پاییز امسال طبق سنوات گذشته با اولویت کشت محصولات با مصرف آب کمتر است. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشت برخی محصولات کشاورزی در تامین مایحتاج ضروری مردم حائز اهمیت است، تاکید کرد: نسبت به مسائلی که به کشاورزان و تولید مایحتاج ضروری مردم ضربه وارد کند تمکین نخواهیم کرد.

ابهام در ممنوعیت صادرات چای و لغو آن

رییس سازمان چای گفت: لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده اما هنوز مکاتبات آن به دست ما نرسیده است. هر چند دلیل ممنوعیت و رفع آن هنوز برای ما مشخص نشده است. حبیب جهان‌ساز رییس سازمان چای کشور درگفت‌وگو با ایلنا، در خصوص لغو ممنوعیت صادرات چای اظهار کرد: طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات چای که چندی پیش ممنوع اعلام شده بود، لغو ممنوعیت آن صادر شده است.وی افزود: این لغو ممنوعیت درحال مکاتبه است اما هنوز مکاتبه‌ای از آن به دست ما نرسیده است.جهان‌ساز در ادامه تصریح کرد: احتمالا صادرات چای وارداتی از کشور ممنوع اعلام شده بود و این ابلاغیه به اشتباه مطرح شده بود اما دلیل ممنوعیت و رفع آن هنوز برای ما مشخص نشده است.

 

ارسال نظر