اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۱:۰۰:۰۹
کد خبر: ۱۲۸۰۱۲
اخبار کشاورزی

شالیکاران بی‌خیال  کشت دوم شوند

کشت دوم برنج در مازندران به پشتوانه بارندگی اندک مرداد جاری این روزها چنان شتاب گرفته است که کارشناسان مرکز تحقیقات برنج کشور را هم به فرجام این کار و خطر بالای آن نگران کرده است. بارندگی‌های پراکنده هفته گذشته مازندران سبب شد تا برخی شالیکاران هشدار جدی کارشناسان در مورد خطر‌پذیری بالای کشت دوم پس از نیمه مرداد را نادیده گرفته و همچنان مشغول «آب تخت کردن» و نشاکاری باشند. بر پایه آمار هواشناسی مازندران، در هفته پایانی 26 مرداد سراسر استان شاهد بارندگی بود که کمترین میزان 1.5 میلی متر و بیشترین هم 43 میلی متر بود. موسسه تحقیقات برنج هر سال با جمع‌بندی داده‌های مختلف از جمله پیش بینی‌های فصلی هواشناسی و دوره طغیان آفت‌های مختلف زمان مشخصی را برای پایان کشت دوم برنج اعلام می‌کند و امسال هم حداکثر زمان مناسب برای این کار را تا 20 مرداد جاری اعلام کرد. کارشناسان این موسسه معتقدند که پشت سر گذاشتن موعد تعیین شده کارشناسی، ضریب آسیب‌پذیری محصول را در بازه زمانی کاشت تا برداشت به سبب طغیان آفت یا سرمای زودرس افزایش می‌دهد. سرمای زودرس سال 95 که با بارش برف در روزهای نخست آذر همراه بود، افزون بر نابودی بیش از 50 درصدی محصول مرکبات مازندران، بخشی از کشت دوم برنج را هم در مناطق مختلف استان از بین برد، اگرچه به علت عمق خسارت باغ‌های مرکبات در آن زمان، این موضوع کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. معاون موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به برنجکاران استان هشدار داد که خارج از موعد تعیین شده کارشناسی کشت دوم برنج را ادامه ندهند، چون با ضرر و زیان مواجه خواهند شد. عبدالرحمان عرفانی گفت: مدت زمان به بار نشستن خوشه و به مرحله درو رسیدن رقم زودرس طارم محلی در مازندران 85 روز است و با توجه به اهمیت شرایط آب و هوایی روزهای فصل پاییز برای به بار نشستن خوشه‌های برنج کشت دوم، نشاکاری پس از 20 مرداد با خطرپذیری بالا همراه خواهد بود.

عرضه ۲۵ هزار راس دام عشایر برای عید قربان

رییس سازمان امور عشایراز عرضه حدود ۲۵ هزار رأس دام عشایر در کشور برای ذبح در عید قربان خبردادوگفت: برنامه‌ای داریم تابا توزیع کنسانتره وعلوفه آماده ازچرای بی‌رویه دام در مراتع خودداری کنیم. به گزارش مهر کرمعلی قندالی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، از عرضه ۲۰ تا ۲۵ هزار رأس دام عشایر در کشور برای ذبح در عید قربان خبرداد و اظهارداشت: در همین راستا ۶ تا ۷ هزار رأس دام سبک در ۶۴ غرفه در استان تهران عرضه می‌شود.  قندالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص ۲۰۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۶ برای کمک به عشایر، پیش‌بینی کرد: در سال ۹۷ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تولید گوشت از جمله خرید علوفه و سایر خدمات به عشایر اختصاص می‌یابد. رییس سازمان امور عشایر ایران همچنین با اشاره به اختصاص ۳۰ درصد از کل مالیات ارزش افزوده کشور به روستاییان، بخشداری‌ها و عشایر، اضافه کرد: برای نخستین‌بار از این محل به عشایر اعتبار تخصیص داده شده است که رقم آن ۶۴ میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال مبلغ اختصاص داده شده به عشایر به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد. قندالی درباره وضعیت چرای دام عشایر در مراتع نیز تصریح کرد: ۳۸ میلیون هکتار از مراتع کشور متعلق به عشایر است و ۲۸ درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین موجود در کشور توسط عشایر تامین می‌شود. این مقام مسوول تاکید کرد: برای حذف استفاده از علوفه خام، برنامه‌ای داریم تا با توزیع کنسانتره و علوفه آماده تا حدی از چرای بی‌رویه دام عشایر در مراتع کشور خودداری کنیم.

توزیع روزانه 700  تن مرغ برای تعدیل قیمت

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران، گفت: روزانه بین 500 تا 600 تن مرغ منجمد و 150 تن مرغ گرم با نرخ بسیار پایین‌تر از موجود در بازار از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین عرضه می‌شود. رضا سالمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در مورد اقدامات این شرکت برای تعادل‌بخشی و تنظیم قیمت مرغ در سطح بازار که طی یک یا دو هفته اخیر روند افزایشی داشته است اظهار داشت: برای تنظیم بازار و تعادل قیمت مرغ روزانه 500 تا 600 تن مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم 6320 تومان درب سردخانه و 6750 تومان برای مصرف‌کننده از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین و میوه و تره‌بار عرضه می‌کنیم. همچنین مرغ گرم به قیمت هر کیلوگرم 8175 تومان در غرفه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار و میدان بهمن عرضه می‌شود. وی این را هم گفت که مغازه‌داران سطح شهر می‌توانند با هماهنگی اتحادیه مرغ و دریافت حواله برای خرید مرغ با قیمت پایین‌تر به شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران مراجعه نمایند. مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران همچنین از توزیع گوشت منجمد گوساله به قیمت هر کیلوگرم 26 تا 28 هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و گفت: گوشت گردن کیلویی 26 هزار تومان، سردست 27 هزار تومان و گرد ران 28 هزار تومان در بسته‌بندی‌های یک تا سه کیلوگرم عرضه می‌شود. هم‌اکنون هر کیلوگرم مرغ گرم تازه درسطح پایتخت به رقمی بین 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان رسیده است که علت آن جوجه‌ریزی کمتر مرغداری‌ها در خرداد ماه عنوان می‌شود.

 

ارسال نظر