اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۲۶

نبود زنجیره تولید مهم‌ترین آسیب کشاورزی

 وزیر جهاد کشاورزی کامل نبودن زنجیره تولید را مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی دانست و گفت: نبود زنجیره کامل تولید مهم‌ترین آسیب بخش کشاورزی محسوب می‌شود.  به گزارش خبرنگار ایرنا،  محمود حجتی در نشستی با تولیدکنندگان بخش کشاورزی و طیور شرق مازندران در شهرستان گلوگاه افزود: ایران در حال حاضر در جمع هشت کشور نخست جهان در صنعت طیور قرار دارد که باید زنجیزه تولید در این بخش کامل شود . وی از مازندران به عنوان استان شاخص در صنعت طیور نام برد و گفت: در حالی که تولید لبنیات در کشور فراوان است اما تنها تعداد کمی از شرکت‌های فعال در این زمینه مجوز صدور محصولاتشان را دارند. وزیر جهاد کشاورزی ایجاد زنجیره تولید را یکی از اقدامات مهم برای ماندگاری و پایداری تولیدات بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد که دولت هم تلاش دارد تا با تامین ارز مورد نیاز نهاده‌های تولید و صنعت طیور از این بخش حمایت کند. وی از تغییرات اقلیمی و کمبود آب بخش کشاورزی هم به عنوان یکی از چالش‌های جدی نام برد و گفت که این مشکل در استان‌های شمالی با مهار روان آبها و ذخیره‌سازی آنها قابل حل است . حجتی افزود: بر اساس داده‌های آماری دست‌کم 10 میلیارد متر مکعب روان آب در استان‌های گیلان و مازندران وارد دریای خزر می‌شود که باید بدرستی مدیریت شود و یکی از راه‌های آن احیای آببندان‌هاست.

واردات گوشت هم تاثیری بر بازار نگذاشت

با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی روزانه چند هزار تن گوشت قرمز گرم وارد کشور می‌کند، اما قیمت گوشت قرمز در قصابی‌ها به مرز ۶۰هزار تومان رسید. طی دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مابه‌التفاوت تولید و مصرف گوشت قرمز، اقدام به واردات گوشت گرم از کشورهایی همچون استرالیا، روسیه، ارمنستان و کشورهای مشترک‌المنافع CIS نموده است تا بتواند با توزیع گوشت تازه قیمت را تا حدی متعادل نگه دارد.  از سال گذشته تاکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه وارداتی به صورت شقه ۳۳ هزار تومان و به صورت قطعه‌بندی شده گردران و سردست در بسته‌بندی‌های مشخص ۴۳ هزار تومان در فروشگاه‌های عامل عرضه می‌شود.  نکته جالب توجه اینکه این واردات تاثیر چندانی در قیمت گوشت داخلی نداشته و همچنان واسطه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند، تا حدی که سال گذشته قیمت گوشت گوسفندی تازه خارج از سیستم تنظیم بازار روی مرز ۵۰ هزار تومان و اکنون به مرز ۶۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است.  گزارش‌های خبرنگار فارس از نقاط جنوبی پایتخت از جمله میدان خراسان و میدان امام حسین (ع) حاکی از آن است که هر کیلوگرم شقه گوسفندی ۶۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گردران و سردست ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت‌ها هر روز ممکن است در هر کیلو یک تا ۲ هزار تومان افزایش یابد.   گوشت گوساله تازه نیز به مرز ۵۸ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است، در حالی که پیش از این شرکت پشتیبانی امور دام گوشت‌ گوساله منجمد برزیلی را کیلویی ۲۸ هزار تومان عرضه می‌کرد که برای مدتی آن را متوقف کرده و قرار بود، دوباره از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه را آغاز کند.

نکته جالب توجه اینکه قیمت‌های برآورد شده، ‌کف قیمت بازار بوده و در نقاط شمالی پایتخت عدد و رقم‌های نجومی برای هر کیلوگرم گوشت قرمز در نظر گرفته می‌شود تا حدی که در منطقه ملاصدرای تهران هر کیلوگرم گوشت راسته گوسفندی ۹۰ هزار تومان و هر کیلو گردران ۸۰ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.  حال سوال اینجاست که نقش نظارتی دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی کجاست؟ که با وجود خروج ارز برای واردات کالاهایی همچون گوشت قرمز قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارد؟‌ و آیا اگر این واردات انجام نمی‌شد و تنها زنجیره معیوب تولید تا عرضه اصلاح شده و دست واسطه‌ها حذف می‌شد، قیمت‌ها متعادل‌تر نبود؟

صادرات‌  سالیانه ‌150 میلیون دلار  میگو

 قائم‌مقام سازمان شیلات کشور گفت: با ایجاد سایت‌های جدید پرورش میگو در هرمزگان این انتظار می‌رود که این استان به عنوان الگوی کشور درزمینه شیلات معرفی شود.

به گزارش ایسنا، ‌سیف‌الله حقیقی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل شیلات هرمزگان با قدردانی از حمایت‌های بی‌بدیل ریاست جهاد کشاورزی هرمزگان از حوزه شیلات این استان، افزود: بایستی سیاست‌ها و فعالیت‌های مجموعه شیلات هرمزگان به مردم اعلام شود تا در جریان فعالیت‌ها قرار گیرند. قائم‌مقام شیلات کشور با بیان اینکه شیلات هرمزگان از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است، تصریح کرد: پتانسیل‌های صید و صیادی در هرمزگان بر کسی پوشیده نیست. حقیقی با اشاره به آغاز صنعت پرورش میگوی کشور از بندر کلاهی میناب، افزود: در سال‌های ابتدایی شروع این طرح تنها سیاست دولت، تولید به میزان انبوه بود که با تلاش صورت گرفته در مجموعه شیلات هرمزگان، هم‌اکنون صادرات سالیانه به میزان 150 میلیون دلاری را شاهد هستیم.

 

ارسال نظر