اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۷۲

گاوهای فرانسوی به ایران نرسیدند

پروژه صادرات گاو زنده از نورماندی در شمال فرانسه به ایران در پی تحولات اخیر بین‌المللی مسکوت ماند.

به گزارش ایسنا، امریکا پس از خروج از برجام، تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب کرد که بخشی از آنها در هفته جاری به اجرا درآمدند. اقدامات خصمانه امریکا باعث شده است بسیاری از شرکت‌های اروپایی از جمله شرکت‌های فرانسوی توتال و پژو برای سرمایه‌گذاری در ایران تامل کنند.

ناتالی گولت، سناتور منطقه اورن در نورماندی فرانسه که محل پرورش گاو است، اظهار کرد: تدابیر امریکا مانع پیشرفت صادرات گاو زنده پس از یک آزمایش موفق با شرکت ایرانی سیمرغ در سال گذشته شد.وی که از حامیان پروژه مذکور بود، به رویترز گفت: تحت این پروژه که میان گروه‌های کشاورزی متعدد فرانسوی با شرکت سیمرغ در سال ۲۰۱۶ شکل گرفته بود، قرار بود پس از صادرات ۳۰۰ راس گاو در سال ۲۰۱۷، هزاران گاو از نژاد شاروله به ایران صادر شوند اما این پروژه اکنون متوقف شده است.اگرچه بخش‌های غذایی و کشاورزی هدف تحریم واشنگتن قرار ندارند اما این تحریم‌ها مبادلات مالی را دشوار کرده است و از سوی دیگر شرکت‌هایی که در امریکا فعالیت دارند، نگران مجازات شدن از سوی واشنگتن هستند.این سناتور فرانسوی در ادامه اظهار کرد: این پروژه چند میلیون یورو ارزش داشت. قرار بود گاوهای فرانسوی با هواپیما به ایران حمل شوند و پس از پروار شدن، کشتار شوند. حدود ۳۰۰ راس گاو سال گذشته بطور آزمایشی به ایران صادر شده بودند.الکساندر واهل از آژانس توسعه اقتصادی نورماندی گفت: این پروژه به خوبی در جریان بود و ما بدنبال صادرات ۲۰ هزار راس گاو در سال بودیم.اتحادیه اروپا وعده داده است از شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند در برابر تحریم‌های امریکا حمایت کند و قانون بازدارنده را به اجرا گذاشته است اما گولت گفت: زوایای این قانون فعلا مبهم است. ما به اقدامات بیشتری از سوی اروپا و بطور کلی پاسخی در برابر اقدامات فراسرزمینی امریکا نیاز داریم.صادرات گاو زنده به ایران بخشی از پروژه‌های کشاورزی بود که پس از توافق هسته‌ای بین‌المللی در سال ۲۰۱۵، میان ایران و فرانسه توافق شده بود.فرانسه که بزرگ‌ترین تولیدکننده زراعی اتحادیه اروپا است اغلب در مذاکرات اقتصادی، تلاش می‌کند این بخش را گسترش دهد و به خصوص به افزایش صادرات بخش دام رو به افول خود متمرکز است.

بهای نجات محیط زیست، تعطیلی کشاورزی نیست

رییس انجمن علمی - ایمنی زیستی، بر توجه هر چه بیشتر به مباحث آمایش سرزمینی در شرایط فعلی برای کشت انواع محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور برای حفظ هرچه بیشتر منابع آبی کشور تاکید کرد و گفت: البته بهای نجات محیط زیست تعطیل شدن کشاورزی نیست.

بهزاد قره یاضی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به عنوان مثال اگر بخواهیم برای کشت برنج در استان خوزستان پنج برابر بیشتر آب به نسبت استان‌های شمالی مصرف کنیم، به هیچ‌وجه منطقی، علمی و دارای صرفه اقتصادی و زیست محیطی نخواهد بود.

وی گفت: شخصا به‌شدت مخالف طرح‌های نکاشت به مفهوم عام هستم، اینکه ما بگوییم کشاورزی برای نجات محیط زیست تعطیل شود و واردات انجام دهیم کار منطقی نیست. قره یاضی تاکید کرد: ما باید در برخی از محصولات استراتژیک به سمت افزایش تولید برویم و محصولاتی را تولید کنیم که دارای آب بری کمتر هستند و اگر مجبور به واردات هستیم محصولات کشاورزی با آب بری بیشتر را وارد کنیم. وی گفت: ما به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم آب شیرین در تمام جغرافیای کشورمان برای تولید هندوانه صرف شود و پس از آن نیز این محصول صادر شود، باید آنالیز هزینه فایده و همچنین زیست محیطی صورت گیرد.

وی درعین حال کاشت محصولات آب بر در برخی مناطق جغرافیایی در کشور را تا حدودی ممکن و اقتصادی دانست و افزود: به عنوان مثال در قسمت‌هایی از بلوچستان که آب‌های سرزمینی بدون مهار به دریا می‌ریزد، تا هنگامی که این آب قابل مهار شدن نباشد می‌تواند از سوی کشاورزان استفاده شود.

قره یاضی در ادامه، توسعه و گسترش باغات و همچنین کشت محصولات آب بر در مناطق کم آب را برای محیط زیست کشور بسیار خطرناک دانست و گفت: در حال حاضر با تدبیر و برنامه جهاد کشاورزی و همچنین نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خوبی انجام شده است. رییس انجمن علمی ایمنی زیستی تاکید کرد: بایستی با تعامل و گفتمان و رعایت قانون و نظارت بر اجرای صحیح قانون جلوی این فجایع گرفته شود. وی در این خصوص نیز که برخی کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی دغدغه معیشتی مردم و کشاورزان دست مسوولان را برای اتخاذ تصمیم‌های سخت برای حفظ هرچه بیشتر منابع آبی کشور بسته است، گفت: این یک امر طبیعی است که مسوولان بایستی مراقب معیشت مردم باشند و بطور حتم هزینه حفاظت از محیط زیست را نمی‌توان بر دوش کشاورزان گذاشت. رییس انجمن علمی ایمنی زیستی همچنین در ادامه با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از صدور مجوز فعالیت یک کارخانه چغندر قند در اطراف دریاچه ارومیه است، اظهار امیدواری کرد که این موضوع صحت نداشته باشد.قره یاضی افزود: این اقدام به معنی آن است که کشاورزان از این پس بر اساس قراردادی که با این کارخانه خواهند داشت بصورت رسمی به کشت و کار چغندر قند خواهند پرداخت و این کار در اطراف دریاچه ارومیه به جهت وجود مسائل زیست محیطی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. وی توضیح داد: البته این تصمیمات در لایه‌های زیرین مدیریتی گرفته می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز واکنش جدی به این مساله داشته است.

 

ارسال نظر