اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۲۰:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۸۷۸

پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت گندم رد شد

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: وزارت جهاد در ۲ مرحله، پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت گندم را به شورای اقتصاد اعلام کرده و این شورا هر دوبار، پیشنهاد مطرح شده را رد کرد.

به گزارش خانه ملت، جلال محمودزاده عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، درباره کاهش میزان تولید گندم درپی عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم باید بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد زیرا میزان تورم و قیمت نهاده‌ها، ماشین‌آلات و کود بیشتر بوده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت گندم باید بین هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شد، گفت: متاسفانه در حال حاضر قیمت گندم خارجی حدود ۲ هزار و ۱۰۰ تومان است، اگر قصد داشته باشیم گندم خارجی خریداری کنیم باید برای هر کیلوگرم ۲ هزار و ۱۰۰ پول پرداخت کنیم این درحالی است که دولت گندم تولید داخل را با قیمت هزار و ۳۰۰ خریداری می‌کند. نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گندم تولید داخل از کیفیت بهتری نسبت به گندم خارجی برخوردار است، ادامه داد: کیفیت گندم تولید شده در ایران به واسطه تعداد روزهای آفتابی در کشور افزایش پیدا می‌کند و بهتر از گندم خارجی است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت در زمینه اعلام قیمت خرید گندم غفلت کرد و در این موضوع تنها جهاد کشاورزی مقصر نیست بلکه کل بدنه دولت و شورای اقتصاد تقصیر دارند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در دو مرحله پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت گندم را به شورای اقتصاد اعلام کرده و این شورا هر دو بار پیشنهاد مطرح شده را رد کرد. وی با بیان اینکه عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم باعث شده تا کشاورزان به دنبال کشت محصولات دیگر بروند و از کشت محصولات استراتژیک فاصله بگیرند، تصریح کرد: قوانین و آیین‌نامه‌های ابلاغی در زمینه خرید تضمینی گندم مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرد و باعث شد بین ۱۴ تا ۱۵ درصد میزان خرید گندم کاهش داشته باشد.

70 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شد

یک مقام مسوول گفت: تاکنون 325 هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده و معادل 70 درصد این رقم به کشاورزان پرداخت شده است.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برداشت کلزا هفته آینده به پایان می‌رسد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار 325 هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شد که تاکنون بیش از 674 میلیارد تومان معادل 70 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.

به گفته وی، اگرچه امسال پیش‌بینی می‌شد که تولید کلزا به بیش از 350 هزارتن برسد، اما به سبب خسارت سرمازدگی اخیر این میزان به 330 هزارتن تا پایان فصل برداشت خواهد رسید.

مهاجر با اشاره به اینکه امسال از مجموع تولید کلزا 130 هزارتن روغن استحصال خواهد شد، بیان کرد: 205 هزارتن کنجاله از دانه‌های کلزا تولید می‌شود و 16 تا 18 درصد روغن مورد نیاز از منابع داخلی تامین می‌شود که این امر 450 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت. مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: براساس قانون خریدتضمینی، دولت همه ساله باید قیمت تضمینی محصولات را نسبت به تورم افزایش دهد و این درحالی است که در چند سال اخیر قیمت این محصول را بر مبنای قانون افزایش نداده‌ایم، انتظار می‌رود امسال این رقم جبران شود تا کشاورزان به سمت و سوی محصولات بازار پسند و غیر استراتژیک که مورد نیاز کشور نیست، نروند. به گفته وی، میزان واردات دانه‌های روغنی به میزان واردات روغن خام بستگی دارد، اما نظر برآن است تا میزان واردات دانه‌های روغنی افزایش یابد. مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه متوسط سرانه روغن جهانی برای هر نفر 12 کیلو است، تصریح کرد: متوسط سرانه مصرف در ایران 20 کیلو است و به سبب بی‌کیفیتی روغن‌های وارداتی نسبت به داخلی و افزایش سرانه مصرف، میزان گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی بالا است.

خرید توافقی برنج از 20 مرداد

 مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: طبق دستورالعملی که به استان‌های گیلان و مازندران ابلاغ کرده‌ایم از 20 مرداد ماه در 8 مرکز خرید برنج کشت شده توسط کشاورزان این دو استان با نرخ‌های مصوب خریداری می‌شود.

سیدمومن نیافر در گفت‌وگوبا فارس، از اجرای سیاست خرید توافقی برنج در سال 97خبر داد و گفت: برای حمایت از برنج داخلی طبق دستورالعملی که تهیه شده قرار است تا برنج دو استان گیلان و مازندران به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شود.

وی در مورد جزئیات و نحوه خرید برنج از کشاورزان گفت: یکی از نکاتی که بر آن تاکید داریم این است که برنج به صورت مستقیم از خود کشاورز خریداری می‌شود نه از واسطه‌ها که هر کشاورزی طبق معرفی‌نامه‌ای که از جهاد کشاورزی منطقه خود دارد بر اساس سطح زیر کشت می‌تواند برنج خود را به یکی از مراکز خرید مشخص شده تحویل دهد. مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از جانمایی 4 مرکز خرید در استان مازندران و 4 مرکز خرید در استان گیلان خبر داد وگفت: در صورت استقبال کشاورزان تعداد مراکز خرید برنج افزایش می‌یابد.

نیافر در مورد نرخ مصوب خرید توافقی برنج از کشاورزان گفت: با محاسبه 8 درصد شکستگی هر کیلوگرم برنج شیرودی 8 هزار و 860 تومان، برنج ندا و نعمت 5 هزار و 238 تومان و برنج هاشمی و طارم محلی 9 هزار و 828 تومان خریداری می‌شود.

 

ارسال نظر