سرنوشت خواسته‌های رانندگان

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۴۴

 تازه‌ترین آمار منتشر شده از سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در جابه‌جایی کالا، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی و ترانزیت بار در ایران از طریق وسایل حمل و نقل جاده‌یی انجام می‌گیرد، یعنی حمل و نقل جاده‌یی بیشترین سهم را در جابه‌جایی کالا به عهده دارد. بر همین اساس، هر عاملی که کوچک‌ترین خللی را در کاهش این سهم بازی کند می‌تواند تاثیر غیرقابل جبرانی بر تولید، صادرات و واردات کشور داشته باشد. از اوایل خردادماه و با آغاز اعتصاب‌های فراگیر رانندگان کامیون، حجم جابه‌جایی کالا به ویژه در روزهای نخست به‌شدت کاهش یافت و همین موضوع تاثیر محسوسی در فعالیت جایگاه‌های بنزین، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و... داشت. البته با رسیدگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی، وزارت کار، وزارت صنعت و... به خواسته‌های رانندگان از میزان نارضایتی‌ها تا حدی کاسته شد اما نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد و در صورت عدم رسیدگی و تامین خواسته‌های به حق آنها امکان آغاز دوباره اعتصاب‌های سراسری وجود دارد.  در این حال، با توجه به اهمیت نقش گسترده حمل و نقل جاده‌یی و همچنین رانندگان کامیون در بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی و... نگاهی دوباره به خواسته‌های رانندگان می‌تواند تحلیل درستی از وضعیت کنونی آنها و میزان خواسته‌های تامین شده و نشده شان ارائه دهد.

 تعیین کرایه پایه برای کل کشور بر مبنای تن برکیلومتر به تفکیک بارگیر: در بسیاری از نقاط کشور خصوصا مسیرهای برگشت به سمت بنادر کرایه به حدی پایین است که حتی یک چهارم هزینه‌ها را تامین نمی‌کند. بنابر این ضروری بوده و هست که نرخ پایه حمل در قالب تن بر کیلومتر در سراسر کشور مشخص شود و این کار هر ساله با توجه به میزان مصرف و قیمت نهاده‌های اولیه حمل و نقل از جمله سوخت، لاستیک، حقوق راننده، بیمه‌ها، استهلاک سرمایه، سود منطقی سرمایه‌گذاری، عمر مفید و... تغییر کند.

 توزیع عادلانه بار: ایجاد سامانه ملی پایانه مجازی و توزیع عادلانه بار در سراسر کشور

 ایجاد ساز و کار مناسب برای پرداخت کرایه حمل کالا: این اقدام باید به نحوی باشد که متقاضی حمل کالا هزینه کرایه را در نزد یکی از بانک‌های کشور به امانت بگذارد یا ضمانت لازم را نزد بانک بسپارد و پس از اتمام عملیات حمل، وجه کرایه طبق اسناد حمل به کامیون‌دار پرداخت شود.

 نظارت انفورماتیکی و بانکی بر کارمزد دریافتی شرکت‌های حمل و کاهش کارمزد شرکت‌های حمل به ۶ درصد دهه هشتاد.

 حقوق و دستمزد راننده با توجه به محیط کاری راننده و حق ماموریت، بدی آب و هوا، مناطق مرزی و نا امن و ... بسیار ناچیز است و رانندگان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 نوسازی ناوگان باری کشور در شرایطی که توجیه اقتصادی داشته باشد و کرایه حمل جوابگوی حقوق راننده، بیمه‌ها، بازگشت سرمایه، افت سرمایه و استهلاک سرمایه باشد، زیرا قیمت اولیه کامیون با توجه به مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی بسیار گران‌تر از اتحادیه اروپا است.

 قیمت اولیه کامیون با توجه به مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی بسیار گران‌تر از اتحادیه اروپا است بنابراین باید فکری به حال قیمت‌ها شود.

 قیمت قطعات یدکی و لاستیک به دلیل دلال بازی وارد‌کننده و ارز بازار آزاد و عوارض گمرکی گران است که این قیمت‌ها باید کنترل شود.

 ارتقای سطح امنیت در جاده‌های کشور مخصوصا استان تهران و استان‌های مجاور

 نوسازی تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران: به نحوی که کسانی که مایل به شرکت در انتخابات هیات‌مدیره و بازرسان انجمن هستند دارای تحصیلات دانشگاهی باشند و در صورت انتخاب حداکثر دو دوره متوالی متصدی تشکل صنفی کارگری یا کارفرمایی باشند.

اقدامات انجام شده درراستای خواسته‌های رانندگان کامیون

 نگاهی به خواسته‌های رانندگان و اقدامات انجام شده حاکی از آن است که بیش از نیمی از خواسته‌ها مورد توجه قرار نگرفته است و دربین خواسته‌های برآورده شده سه مورد از جمله ارائه بیمه تکمیلی رایگان، توزیع لاستیک و افزایش حقوق از بقیه مهم‌تر هستند.

ارائه بیمه تکمیلی رایگان

 برای نخستین‌بار در تاریخ حمل‌ونقل جاده‌یی کشور، طرح گسترده بیمه تکمیلی رایگان ۹۰۰ هزار راننده حمل ونقل بار از اوایل هفته جاری آغاز شد.

 بیمه تکمیلی رایگان به عنوان یکی از مطالبات رانندگان با فرآیند محور قرار دادن کنترل هزینه بین صاحب کالا، شرکت حمل‌ونقل و راننده اجرایی شد و قرار است در فاز اول بدون پرداخت هزینه رانندگان و همسران آنها و در مرحله بعد تمامی اعضای خانواده رانندگان تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

توزیع لاستیک

 بر اساس توافق صورت گرفته بین این سازمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک، توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان به صورت انبوه در شهرهای مختلف کشور آغاز شد.

 میزان سهمیه اختصاص یافته برای توزیع لاستیک بر اساس اولویت‌بندی شهرهای کشور و بر‌مبنای میزان فعالیت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌یی و حجم کالای جابه‌جا شده در شهرهای مذکور صورت گرفته است.

افزایش حدود 20 درصدی کرایه‌ها

 متوسط افزایش کرایه بهای کامیون 15 درصد است که در برخی شهرها و نقاط و پایانه‌ها به

10 درصد و در برخی مناطق به 20 درصد می‌رسد، البته به گفته مسوولان سازمان راهداری افزایش دستمزد در برخی شهرها پیش از آغاز اعتصاب‌ها اعمال شده بود و هم‌اکنون این افزایش کرایه در تمام کشور انجام شده است.

 

ارسال نظر