گرانی لوازم یدکی دغدغه اصلی رانندگان کامیون

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۴۱
گرانی لوازم یدکی دغدغه اصلی رانندگان کامیون

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

درحالی که مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی پس از فروکش کردن اعتراض سراسری رانندگان کامیون و طی هفته‌های اخیر، بارها اعلام کرده‌اند که به خواسته‌های رانندگان رسیدگی شده و اغلب درخواست‌هایشان مورد توجه قرارگرفته اما مشاهدات میدانی «تعادل» از کاهش محسوس جابه‌جایی کالا در کشور و همچنین گفت‌وگو با رانندگان کامیون نشان از تداوم برخی نارضایتی‌ها دارد.

دراین میان اگرچه رانندگان کامیون که از اول خردادماه سال جاری در اعتراض به افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی، دستمزد پایین، نداشتن بیمه تکمیلی و... دست به اعتراضاتی زدند، قدردان اقدامات انجام شده از جمله افزایش 20 درصدی کرایه بها، نظارت بر عملکرد شرکت‌های باربری، ارائه بیمه تکمیلی و توزیع لاستیک هستند اما همچنان خواهان رسیدگی به لیست بلندبالای خواسته‌هایشان هستند.

تمام رانندگانی که با روزنامه تعادل گفت‌وگو کردند، از عدم کاهش قیمت لوازم یدکی ابراز نارضایتی کردند، به گفته آنها اگرچه افزایش دستمزدها تا 20 درصد توانست به شرایط اقتصادی رانندگان کامیون و خانواده‌های آنها کمک کند اما افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی با نوسانات نرخ دلار، موجب شده که اثر این افزایش از بین رفته و کمر آنها زیر فشار گرانی خم شود.

آنها می‌گویند که کرایه حمل و نقل کامیون‌ها در چند سال اخیر هیچ تغییری نکرده اما تورم به‌ویژه در قیمت لوازم یدکی موجب افزایش هزینه‌های تعمیرات شده و وضعیت معیشتی آنان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

البته چندی پیش هم معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌یی، مهم‌ترین دلیل اعتراض کامیون داران را «افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو» اعلام کرد اما تاکنون اقدام عملی مثبتی جز توزیع لاستیک برای تامین خواسته‌های رانندگان کامیون انجام نشده است و همچنان نارضایتی دراین زمینه ادامه دارد.

 بهترین دستاورد، توزیع سراسری لاستیک

درهمین راستا یکی از رانندگان کامیون درباره وضعیت کنونی تحقق خواسته‌های کلی رانندگان به «تعادل» می‌گوید: بهترین اقدامی که ازسوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی انجام شد، ‌توزیع سراسری لاستیک بود.

او می‌افزاید: مهم‌ترین خواسته رانندگان کامیون از دولت، کاهش قیمت لوازم یدکی بود که طی دوماه اخیر، اقدام خاصی دراین زمینه انجام نشده است و نارضایتی رانندگان کامیون در این زمینه ادامه دارد.

این فعال حمل و نقل جاده‌یی ادامه می‌دهد: افزایش 20 درصدی دستمزد درشرایطی که قیمت کالاهای اساسی در کشور مدام در‌حال افزایش است کمکی به بهبود شرایط اقتصادی رانندگان نمی‌کند.او بیان می‌کند: ضمن اینکه بالابودن قیمت لوازم یدکی هم مشکلات رانندگان را بیشتر کرده است و بهترین اقدامی که می‌تواند در کاهش مشکلات و نارضایتی رانندگان موثر باشد، کنترل قیمت لوازم یدکی است که هر چه سریع‌تر باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته این راننده کامیون ارائه بیمه تکمیلی 900 هزار راننده کامیون هم تازه چندروز است که اجرایی شده و رانندگان شروع به ثبت‌نام کرده‌اند اما آینده این طرح مشخص نیست و امکان اجرایی نشدن آن وجود دارد.

به گفته وی طی روزهای اخیر رانندگان کامیون فعال بودند و تعداد کمی از ترس صدمه ندیدن خودروشان از سوی برخی آشوبگران اول مردادماه اقدام به بارگیری نکردند اما از روزهای دیگر به فعالیت خود ادامه دادند.

او اضافه می‌کند: افرادی که اقدام به آسیب رساندن بار رانندگان می‌کنند راننده نیستند و به دنبال ایجاد حاشیه هستند.

 تعمیر 20 میلیون تومانی موتور کامیون

یکی دیگر از رانندگان کامیون درباره میزان تحقق خواسته‌های آنها از سوی دولت به «تعادل» می‌گوید: خواسته‌های رانندگان بیشتر مربوط به افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی است و قیمت‌های سرسام آور این لوازم موجب شده است که هزینه تعمیرات کامیون به‌شدت افزایش یابد. او ادامه می‌دهد: هم‌اکنون تعمیر اساسی موتور یک کامیون حدود 20 میلیون تومان هزینه دارد و بیشتر نارضایتی رانندگان هم مربوط به افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی با نوسانات نرخ ارز است. به گفته این فعال حوزه حمل و نقل جاده‌یی، با رشد چشمگیر قیمت لوازم یدکی، هزینه تعمیرات کامیون چندین برابر شده است و افزایش 20 درصدی کرایه‌ها این رشد را پوشش نمی‌دهد.

این راننده کامیون باسابقه اضافه می‌کند: اگرقیمت لوازم یدکی کاهش نیابد و کنترل نشود، نارضایتی‌ها ادامه می‌یابد البته ممکن است چندماهی اتفاق خاصی رخ ندهد اما با توجه به باقی ماندن مشکلات امکان بروز نارضایتی‌های جدید وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی باید هر چه سریع‌تر به خواسته‌های رانندگان کامیون رسیدگی کنند.

 عدم ساماندهی انجمن صنفی رانندگان کامیون

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌یی با اشاره به دیگر خواسته‌های رانندگان کامیون می‌گوید: وضعیت رفاهی رانندگان کامیون در پایانه‌های باربری بسیارنامناسب است به عنوان نمونه در پایانه امیرکبیر اصفهان رانندگان از کمترین امکانات رفاهی برخوردار هستند این رانندگان نه استراحتگاه مناسبی دارند و نه اینکه سرویس بهداشتی این پایانه وضعیت قابل قبولی دارد.

او اظهار می‌کند: انجمن صنفی رانندگان کامیون هم ساماندهی نشده است و برهمین اساس رانندگان کامیون نماینده‌یی برای رسیدگی به مشکلاتشان و انعکاس خواسته‌هایشان به مسوولان ندارند.

این راننده کامیون اضافه می‌کند: با وجود آنکه رانندگان کامیون با مشکلات عدیده‌یی هنگام کار مواجه هستند اما به آنها سختی کار تعلق نمی‌گیرد ضمن اینکه با حداقل حقوق یعنی حقوق وزارت کار بازنشسته می‌شوند.

به گفته این فعال بخش حمل و نقل جاده‌یی، ارائه بیمه تکمیلی هم به نظر می‌رسد برای ساکت کردن اعتراضات رانندگان است و تا اجرایی نشود نمی‌توان به آن امیدوار بود.

او می‌گوید: اگرچه اعتراضات جدیدی آغاز نشده است اما اول مردادماه، نیمی از رانندگان برای آسیب ندیدن خودروهایشان توسط برخی افراد، اقدام به بارگیری نکردند و نیمی از بارهای پایانه امیرکبیر بارگیری نشدند.

این راننده کامیون ادامه می‌دهد: رانندگان کامیون از دوم مرداد تقریبا آغاز به کار کردند اما این به معنای حل نارضایتی‌ها نیست و مسوولان باید برای کاهش قیمت لوازم یدکی آستین بالا بزنند.

 تحقق تنها بخش کوچکی از خواسته‌ها

مسوول یکی از شرکت‌های باربری درباره مشکلات رانندگان کامیون به «تعادل» می‌گوید: بخشی از خواسته‌های رانندگان از جمله افزایش 20 درصدی دستمزد، توزیع لاستیک و... اجرایی شد اما بخش بزرگی از جمله کاهش قیمت لاستیک، سختی کار، افزایش حقوق بازنشستگی و... انجام نشده است.

او ادامه می‌دهد: به نظر نمی‌رسد که دور جدیدی از اعتراض‌ها آغاز شود اگرچه نارضایتی‌ها ادامه دارد و در نخستین روز مردادماه هم حجم کالاهای جابه‌جا شده به‌شدت کاهش یافت اما این اصلا به معنای آغاز نارضایتی‌های سراسری نیست و پیش‌بینی می‌شود که شرایط از روزهای آینده رو به بهبود رود.

 

ارسال نظر