اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۴۰

 کسری 100 هزار تنی گندم فقط در یک استان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: تنها در یک استان‌ طی یک سال 100 هزار تن نسبت به میزان گندم خریداری شده کسری وجود داشت، این درحالی است که هنگام خرید افت رطوبت، افت مفید و غیر مفید محاسبه می‌شود. رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تخلفات صورت گرفته در زمینه گندم، اظهار داشت: سوءاستفاده‌ها و تخلف‌های مختلفی در زمینه گندم صورت می‌گیرد که بخشی از اطلاعات آن را در اختیار بازرسی وزارت جهاد کشاورزی قرار داده‌ایم، این تخلفات نه تنها در خرید تضمینی بلکه در همه موارد وجود دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شده است، بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در مدت زمان دو هفته جمع‌بندی لازم را داشته باشد و همچنین در نشست مشترک با وزیر موارد بررسی شود، گفت: افرادی که تخلف‌ها را تکذیب کرده بودند در جلسه برگزار شده بخشی از تخلفات را تایید کردند، پرونده افراد متخلف مفتوح و به مراجع قضایی ارجاع داده شده و تعدادی از مدیران نیز برکنار شده‌اند. نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تخلفات اتفاق افتاده مربوط به سنوات گذشته است، ادامه داد: بعد از جمع‌بندی پرونده متخلفین به دستگاه‌ قضایی ارجاع داده می‌شود و در برخی موارد نیز وزیر تصمیماتی را اتخاذ می‌کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه تخلفات اتفاق افتاده به چه شکلی بوده است، اظهار داشت: تنها در یک استان 100 هزار تن کسری در میزان گندم خریداری شده طی یک سال وجود داشت. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گندم از کشاورز خریداری می‌شود و به انبار می‌رود بعد از مدتی برای تبدیل شدن به آرد از انبار خارج می‌شود، ادامه داد: در این جابه‌جایی مشخص شده است که 100 هزار تن گندم نسبت به میزان خریداری شده کسری وجود دارد. وی در خصوص اینکه آیا کسری به وجود آمده به دلیل خشک شدن گندم ایجاد شده است، گفت: ابتدا در زمان خریداری گندم میزان افت رطوبت، افت مفید، و افت غیر مفید در نظر گرفته شده و سپس گندم تحویل سیلو می‌شود.  

 اقدام جهادی برای کاهش مصرف آب کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی از رفع مشکل فاصله قیمتی میان تولید و مصرف‌کننده مواد غذایی تا چهارسال آینده خبر داد و گفت: با هوشمندسازی کشاورزی برآوردها نشان از کاهش 30 تا 35 درصدی مصرف آب در کشاورزی می‌دهد. به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی درباره تفاهمنامه امضا شده با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به محدودیت‌های جدی آب در کشور اشاره کرد و گفت: بعد از ارائه سیستم‌های آبیاری تحت فشار که راندمان آبیاری را در کشور بالا برد حالا با استفاده از عقبه تحقیقاتی و دانش و ابزار داخل کشور، قصد داریم سیستم‌های آبیاری را یک مرحله جلوتر ببریم به‌طوریکه با استفاده از سینگنال‌های رطوبت خاک و نرم افزارها، مصرف آب را به حداقل برسانیم به‌طوریکه تحقیقات از کاهش 30 تا 35 درصد آب نسبت به شبکه‌های تحت فشار خبر می‌دهند. وی یکی از استفاده‌های فناوری‌های فضایی را رصد نوع کشت مراتع در سراسر کشور به صورت آنلاین دانست و افزود: بدین‌ترتیب اگر فلان کشاورزی در نقطه‌یی کشور شروع به کشت یونجه کرد می‌توان آن را تشخیص داد و موضوع را مدیریت کرد. حجتی با اشاره به یکی از گلوگاه‌های موجود در صنعت کشاورزی اظهار کرد: فاصله قیمتی بالا میان تولیدکننده و مصرف‌کننده در صنعت کشاورزی وجود دارد که بر اساس تفاهمنامه امضا شده با آزادسازی 80 درصد بانک‌های اطلاعاتی غیرحاکمیتی فضای رقابتی برای حضور استارت آپ‌ها در این عرصه فراهم می‌شود تا ضمن کاهش قیمت، محصول بیشتر و با کیفیت‌تری در اختیار مردم قرار گیرد.

 ارزیابی جنگل‌های «هیرکانی» با شیوه مدرن آغاز شد

مدیرکل دفتر جنگل داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که ششمین دوره ارزیابی کمی و کیفی وضعیت جنگل‌های هیرکانی با هدف به دست آوردن اطلاعات و آمار دقیق و به ‌روز با شیوه ماشینی آغاز شد. محمدعلی معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه روش‌ها و ابزارهای ارزیابی در این دوره از نظر روش آماربرداری و معیارها و شاخص‌ها و نحوه جمع‌آوری نمونه‌ها از حالت سنتی و دستی خارج و ماشینی شده، گفت که در این دوره از داده‌های سامانه موقعیت ‌یابی جهانی و دستگاه موقعیت‌یاب جهانی هم استفاده می‌شود. وی اظهار داشت: در نتیجه این ارزیابی که اطلاعات مربوط به مشخصات درختان، درختچه‌ها، پوشش علفی، زادآوری، پسماندهای چوبی درشت، خاک، خزه‌ها و لاشبرگ‌ها جمع‌آوری می‌شود، روند پایداری و آسیب‌پذیری جنگل‌های هیرکانی مشخص خواهد شد. معصومی ابراز امیدواری کرد نتایج این ارزیابی پس از پایان کار در سال 1400 منتشر شود. آخرین مطالعه کیفی یا دوره‌یی جنگل‌های هیرکانی در قالب زیرپروژه ارزیابی کیفی جنگل‌های شمال کشور در چارچوب پروژه تهیه و تجدید نظر طرح‌های جنگل‌داری از طرح جامع صیانت از جنگل‌های شمال کشور در سال‌های 1384-1386 انجام شد. در این مطالعه با استفاده‌ از داده‌های جمع‌آوری شده از 2 هزار و 916 قطعه نمونه آماربرداری شده، میانگین حجم در هکتار جنگل‌های هیرکانی 242 متر مکعب به دست آمد که 38 متر مکعب کمتر از دوره قبلی بود. ارزیابی کمی و کیفی از جنگل‌های هیرکانی به‌طور تقریبی هر 10 سال یک‌بار انجام می‌شود.

 

ارسال نظر