روی خط 2018

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۶۱

جشن پیروزی با طعم آشوب

تیم ملی فرانسه با شکست کرواسی قهرمان فوتبال جهان شد و مردم این کشور در شهرهای مختلف به شادی و پایکوپی پرداختند اما این جشن در مواردی به ناآرامی و زخمی شدن عده‌یی کشیده شده است. پلیس از بازداشت شماری از آشوبگران خبر داده است. ناآرامی‌ها در روزهای گذشته نیز وجود داشته به طوری که وزارت کشور اعلام کرده تنها در جریان برگزاری جشن ملی فرانسه در شب‌های سیزدهم و چهاردهم(یک روز پیش از بازی فرانسه و کرواسی) ۸۴۵ دستگاه خودرو به آتش کشیده شده و ۵۰۸ تن نیز بازداشت شدند.

نخسین اخبار ناگوار در ارتباط با جشن قهرمانی تیم ملی فرانسه از پاریس منتشر شد. پلیس پایتخت در پی بروز ناآرامی‌هایی که در حاشیه جشن قهرمانی ملی‌پوشان فرانسه به راه افتاده بود، ناگزیر شد برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده و بلوار شانزه لیزه را کاملا تخلیه کند. به گزارش رسانه‌های خبری عده‌یی که در این ناآرامی‌ها دست داشتند، ماموران امنیتی را با سنگ و بطری‌‌های شیشه‌یی هدف قرار دادند. همچنین شماری از فروشگاه‌های واقع در این بلوار معروف خسارت دیدند. در جریان کتک‌کاری‌ای که در پاریس در حاشیه این جشن روی داد، یک مرد به‌شدت زخمی شد و به بیمارستان انتقال یافت. حدود ۳۰جوان نیز یک داروخانه را غارت کردند. ماموران پلیس در نهایت موفق شدند با استفاده از گاز اشک‌آور به این حمله خاتمه دهند.

پیش از این ناآرامی‌ها جشن شادی و پایکوپی مسالمت‌آمیز مردم در نقاط مختلف فرانسه به خاطر پیروزی ۴ بر ۲ ملی‌پوشان این کشور بر کرواسی جریان داشت. به گزارش دویچه‌وله، ده‌ها نوجوان و جوان طی نآآرامی‌ها یک‌شنبه ‌شب شیشه‌های شماری از فروشگاه‌های واقع در بلوار شانزه لیزه را شکستند. برخی از آنان که صورت‌های خود را پوشانده بودند، با بطری‌های شراب و شامپاین از فروشگاه‌ها خارج شده و با موبایل از این صحنه‌ها فیلم می‌گرفتند.

به گزارش رسانه‌های فرانسه لیون، مارسی، استراسبورگ و روئن نیز از جمله شهرهایی بوده‌اند که در آنجا ناآرامی در حاشیه جشن قهرمانی تیم فرانسه روی داده است. در لیون درگیری شدیدی میان نیروهای پلیس و حدود یک‌صد نفر که اکثر آنها جوان بودند روی داد. هشت نفر در پی این زدوخوردها بازداشت شدند. درگیری‌ها در شهر مارسی نیز به مجروح شدن دو مامور پلیس انجامید. این درگیری‌ها در شرایطی بوده که هزار مامور پلیس، ژاندارمری، ارتش و 3هزار مامور امدادرسانی برای مقابله با هرگونه ناآرامی در جریان جشن قهرمانی بسیج شده بودند. گفته شده، رفت و آمد خودروها در بخش بزرگی از پاریس ممنوع شده بود تا عبور و مرور رهگذران آسان‌تر صورت گیرد. در شهرهای دیگر کشور نیز به نسبت نیاز تمهیدات مشابهی به اجرا گذاشته شده بود.

تیم ملی کرواسی اگر چه در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از فرانسه شکست خورد و تنها به نایب‌قهرمانی دست یافت، اما مردم کرواسی این موفقیت تاریخی را با برگزاری جشن‌های خیابانی همراهی کردند. جشن‌و پایکوبی‌ها در شهرهای مختلف کرواسی به شکلی مسالمتامیز و بدون بروز درگیری و ناآرامی برگزار شد.

 

۲۵ میلیون حمله سایبری مرتبط با جام‌جهانی

با پایان یافتن جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، گفته کشورش از بیش از ۲۵میلیون حمله سایبری که قصد داشتند زیرساخت‌های اطلاعات مرتبط با جام جهانی را هدف قرار دهند، جلوگیری کرده است. او این اطلاعات را در نشستی که بلافاصله پس از پایان فینال جام جهانی با مسوولان امنیت برگزاری بازی‌ها را علنی کرده است. به گزارش شبکه خبری روسی آر تی، پوتین از سازمان‌های انتظامی ۳۴کشور که برای برقراری امنیت برگزاری مسابقات جام جهانی در روسیه همکاری داشتند، تشکر کرده است. گفته شده، برای آماده‎سازی این مسابقات پیشینه حدود 2میلیون نفر از کارگران ساختمانی گرفته تا داوطلبان بررسی شده است. پوتین همچنین از تماشاگرانی که برای دیدن بازی‌های به روسیه رفتند تشکر کرده و گفته:«برخی از هواداران احساساتی هستند اما معلوم شد که در ضمن مسوولیت‌پذیر هم هستند.» پوتین گفته آن عده‎ای که برای دیدن بازی‌ها به روسیه رفتند و عاشق روسیه شدند، می‌توانند تا پایان سال میلادی با فن آی‌دی(کارت هویت مخصوص تماشاگرانی که بلیت بازی‌ها را داشتند) بدون ویزا به روسیه سفر کنند. ولادیمیر پوتین بسیاری از بازی‌ها را همراه با رهبران کشورهایی که تیمشان مسابقه می‎داد از نزدیک دید. او مسابقه فینال را که با پیروزی فرانسه پایان یافت در استادیوم مسکو کنار امانوئل ماکرون رییس‎جمهور فرانسه و کولیندا کیتاروویچ ،رییس‌جمهور کرواسی تماشا کرد. در مراسم اهدای مدال قهرمان و نایب قهرمان بازی‌های که زیر باران شدیدی برگزار شد، پوتین مدال‌ها را به گردان بازیکنان فرانسه و کرواسی انداخت.

توماس باخ، رییس کمیته‌ بین‌المللی المپیک در دیدار با پوتین گفته، زمان آن رسیده روسیه به جامعه ورزش بین‌الملل بازگردد. به‌ گزارش ‌ایسنا، باخ برای نخستین ‌بار پس از اتهامات مربوط به دوپینگ به روسیه پس از پایان بازی‌های جام جهانی با رییس‌جمهور روسیه دیدار کرده است. ورزشکاران روسیه در المپیک ۲۰۱۸ به صورت مستقل شرکت کردند اما بعد از این بازی‌ها محرومیت المپیک روسیه برداشته شد. پوتین در این دیدار گفته، میزبانی روسیه در جام جهانی ۲۰۱۸ موفقیت‌آمیز بوده و این مساله باعث شده، تصورات درباره ورزش روسیه بهتر شود. باخ نیز بابت موفقیت روسیه در برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ به روسیه و پوتین تبریک گفته است‌.

 

ارسال نظر