رویای قهرمانی برای چه تیمی محقق می‌شود

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۹۷
رویای قهرمانی برای چه تیمی محقق می‌شود

قدرت کروات‌ها در برابر استعداد فرانسوی‌ها

 

مرجان محمدی|

 از سال ۱۹۳۰ که نخستین دوره جام جهانی در کشور اروگوئه برگزار شد تا امروز این تورنمنت ورزشی مهم 20دوره را پشت سر گذاشته و به زودی پرونده بیست و یکمین جام جهانی با قهرمانی یکی از دو تیم فرانسه یا کرواسی بسته می‌شود. در جام بیست و یکم شگفتی‌هایی رقم خورد که نسبت به دوره‌های دیگر این شگفتی‌ها بسیاری از فوتبال دوستان را متعجب کرده است و به نظر می‌رسد این شگفتی با قهرمانی کرواسی و ایستادن روی سکوی نخست جهان تکمیل شود هر چند که در سوی دیگر میدان فرانسه قرار دارد، تیمی که یک بار تجربه قهرمانی را چشیده است و می‌خواهد برای بار دوم این طعم شیرین قهرمانی را به طرفدارانش در سراسر دنیا تقدیم کند.

فینال جام 2018 درحالی بین کرواسی و فرانسه برگزار می‌شود که کمتر کسی در روزهای ابتدایی این مسابقات فکر می‌کرد کرواسی یک سوی فینال باشد ‌اما به واقع می‌توان گفت که تیم سختکوش کرواسی توانست فعل خواستن را به بهترین شکل ممکن صرف کند، تیمی که از ثانیه به ثانیه بازی خود در مستطیل سبز یک هدف را دنبال می‌کرد و آن هم پیروزی بر حریف بود، هدفی که توانست این تیم سختکوش را به فینال 2018 برساند. اما کرواسی خاطره تلخی را در برابر فرانسه یدک می‌کشد، کرواسی در جام جهانی 1998 به نیمه نهایی راه یافت اما در این مرحله با نتیجه 2 بر یک به فرانسه باخت و نتوانست به فینال راه پیدا کند و در مرحله حذفی به مصاف هلند رفت و توانست دو بر یک از سد هلند بگذرد و مقام سومی جهان را به خود اختصاص دهد ‌اما شاید این خاطره تلخ در فینال 2018 به کمک این تیم بیاید و این بازیکنان سختکوش با انگیزه بیشتری به مصاف فرانسه بروند و بتوانند این تیم را شکست دهند. هر چند در فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست ولی شاید طرفداران کرواسی بتوانند به آرزوی دیرینه خود که قهرمانی در دنیاست، برسند. قهرمانی که شاید فرانسوی‌ها آن را به همین راحتی‌ها به کرواسی ندهند، در آن سوی میدان فرانسه با یک دوره قهرمانی در جام جهانی 1998 سعی در تکرار این عنوان را دارد، تیمی که بسیاری از فوتبال دوستان قبل از سوت بازی آن را پیروز میدان می‌دانند و معتقدند که فرانسوی‌ها می‌توانند کروات‌ها را به زانو در بیاورند اما در فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست هر چند روی کاغذ فرانسه می‌تواند شانس بیشتری برای قهرمانی جام بیست و یکم داشته باشد اما باید منتظر ماند و دید که فرانسوی‌ها چگونه می‌خواهند به این رویای شیرین خود دست پیدا کنند. فرانسوی‌ها درحالی به مصاف کرواسی می‌روند که در 1998 به عنوان میزبان مسابقات توانستند به فینال راه پیدا کنند و به لطف بازی زیبای زین‌الدین زیدان و درخشش دیدیه دشامپ، حریف سرسخت خود یعنی برزیل را شکست دهند و کاپ قهرمانی را بالای سر خود ببرند. حال با گذشت چندین سال از آن دوره مرد روزهای طلایی 1998 به عنوان سرمربی روی نیکمت لاجوردی‌پوشان نشسته تا با تفکر خود بتواند برای بار دوم قهرمانی را این‌ بار در کسوت سرمربی تجربه کند.

اما رویارویی بازیکنان این دو تیم در مسابقه فینال می‌تواند بیانگر یک بازی خوب باشد که دو تیمی به نمایش می‌گذارند تا بتوانند عنوان قهرمانی را برای خود کسب کنند. شاید جذاب‌ترین و کلیدی‌ترین نبرد بازی فینال در میانه میدان رقم بخورد. مودریچ و کانته هر دو با عملکردهای خارق‌العاده خود در کمربند میانی تیمشان نقشی موثر در حضور تیم ملی کشورشان در بازی فینال ایفا کرده‌اند. مودریچ به عنوان موتور محرکه کرواسی در خط میانی بیش از هر بازیکن دیگری در جام جهانی ۲۰۱۸ برای کرواسی بازی کرده ولی حالا در بازی فینال سخت‌ترین چالشش را مقابل کانته خواهد داشت. در آن سمت کانته‌یی حضور دارد که یک بار دیگر با دوندگی‌های خستگی‌ناپذیرش، ارزش خود را به رخ کشیده است. عملکرد او نه تنها به فرانسه کمک کرده بلکه موجبات درخشش پوگبا را هم فراهم آورده است. کانته در طول جام ۱۹تکل و ۱۴قطع ارتباط داشته که مجموعا ۳۳تلاش برای گرفتن توپ حریف است و تنها زوبنین با ۳۴تلاش بهتر از او کار کرده است.

مودریچ برای شکست دادن این کانته آماده باید در بهترین روزش باشد، همانطور که این موضوع برای کانته هم یکسان است. مودریچ نشان داده که اگر به عنوان هافبک ایستا عقب زمین بازی کند، خیلی نمی‌تواند اثرگذاری‌اش را نشان دهد اما هر زمان بروزوویچ پشت سر او قرار گرفته، مودریچ هم درخشیده است. اتفاقی که احتمالا در فینال هم رقم بخورد و شاهد حضور بروزوویچ از ابتدا باشیم. ستاره کروات‌ها از منظر دوندگی، پاس، گل خلق موقعیت بهترین بازیکن تیمش بوده است.  در بازی فرانسه با بلژیک تنها ۱۴ثانیه زمان در مسابقه نیمه نهایی نیاز بود تا امباپه به فرتونخن نشان دهد که قرار است چه شب سخت و طولانی‌ای را پشت سر بگذارد. ستاره ۱۹ساله فرانسوی‌ها نه تنها فقط در مسابقه با بلژیک و مقابل خرتونخن بلکه در کل جام با سرعت و تکنیکش، تیم‌های حریف را به دردسر انداخته است. امباپه از همان دقیقه اول مسابقه تا آخرین دقیقه، فرتونخن را آزار داد و حالا پیواریچ ۲۹ساله کار سختی برای مهار امباپه در فینال دارد. استرینیچ مدافع چپ اصلی کروات‌ها در بازی با انگلیس مصدوم شد و احتمالا فرصت در بازی نهایی به پیواریچ می‌رسد که تنها یک بار در جام ۲۱ به میدان رفته و حالا در مهم‌ترین بازی کل دوران حرفه‌ای‌ش باید امباپه آماده را مهار کند.

امباپه ۱۹ساله در بازی با آرژانتین دو گل زد و یک پنالتی گرفت تا یک تنه تیمش را به جمع 8 تیم برتر جام برساند. او تا به اینجای جام 3گل در 6 بازی زده و در صورت قهرمانی فرانسه قطعا شانس بردن بهترین بازیکن جام را دارد. در حضور بزرگانی همچون هازارد، رونالدو، مسی و نیمار جالب است بدانید که امباپه با ۴۶تلاش برای دریبل بازیکنان حریف، صدرنشین جام است و همین موضوع شب سخت پیواریچ را هشدار می‌دهد. البته که تمام قدرت کرواسی به خط هافبک معطوف نمی‌شود. مانژوکیچ با تجربه در جام جهانی ۲۰۱۸ در فرمی عالی قرار داشته، او در بازی مقابل دانمارک در زمان درست و در جای مناسب حضور داشت و کمک حال تیمش شد، یک بار دیگر این اتفاق در بهترین زمان ممکن و در مسابقه با انگلیس رقم خورد. واران در بازی امروز باید مانژوکیچی را مهار کند که چهره تازه‌یی برای او نیست. مانژوکیچ طی همین دو سال اخیر یک بار در فینال لیگ قهرمانان به رئال مادرید گل زده و فصل گذشته هم در بازی برگشت دو تیم در لیگ قهرمانان دو بار دروازه رئال مادرید را در برنابئو باز کرد. علاوه بر این او سابقه بازی برای اتلتیکو را هم دارد. یکی از دو خصوصیت کلیدی هر دو بازیکن، قدرت در نبردهای هوایی است. جالب است بدانید که هر دو بازیکن در لیست بهترین‌های نبرد هوایی در 7 بازیکن برتر هستند. واران با ۲۴پیروزی در نبردهای هوایی ششم و مانژوکیچ با ۲۳برد هفتم است. واران یکی از تنها دو بازیکنی است که در کل دقایق جام برای فرانسه به میدان رفته است، دیگر بازیکن کانته است. حالا خروس‌ها امیدوارند او نمایشش را در مقابل لوکاکو در بازی نیمه نهایی تکرار کند. تکرار قهرانی فرانسه هر چند می‌تواند برای طرفداران این تیم در سراسر جهان خوشایند باشد اما با قهرمانی کرواسی آخرین شگفتی در جام 2018 رقم می‌خورد و تیمی قهرمان می‌شود که در دنیای فوتبال جایگاهی همچون برزیل، آرژانتین، آلمان و فرانسه نداشته و با این قهرمانی می‌تواند به جمع مدعیان فوتبال دنیا اضافه شود.

 

 

ارسال نظر