فوتبال؛ کم‌هزینه‌ترین راه افزایش شادی در جامعه

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۳۰
فوتبال؛ کم‌هزینه‌ترین راه افزایش شادی در جامعه

آزاده کاری|

افزایش ناگهانی شدت صوت در تهران پس از برد تیم ملی فوتبال ایران در برابر مراکش خبری بود که در میان خبرهای بد اقتصادی از جمله افزایش قیمت دلار، سکه، ارز، کم‌آبی و گرانی‌ها گم شد. به گفته کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اعداد ایستگاه‌های سنجش صوت در پایتخت نشان‌دهنده افزایش شدت صوت در ساعات پس از پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر مراکش بود.

در ساعت ۲۲ جمعه (۲۵ خرداد) ماکسیمم تراز صوت به عدد 89.64 رسید در حالی که این عدد در تاریخ ۱۸ خرداد 81.69 دسی‌بل بود. بر این اساس میانگین شدت صوت، طی ساعت ۲۲ روز بازی ایران و مراکش حدود ۸ دسی‌بل افزایش یافت.

این خبر کوتاه نشان‌دهنده یک معضل بزرگ اجتماعی است. نبود شادی در بین قشرهای مختلف مردم؛ پیر و جوان هم ندارد. نبود شادی در جامعه ایرانی مربوط به امروز و دیروز نیست و بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند غم و اندوه در جامعه ایران نهادینه شده است. قطعا دولت‌ها در این میان نقش بسیار تاثیر‌گذاری دارند و باید شادی را به عنوان یک حق برای مردم بشناسند موضوعی که عدم توجه به آن باعث رنجاندن مردم خواهد شد.

بنابراین منتظر فرصت‌اند تا بتوانند به گونه‌یی این هیجان‌های درونی را تخلیه کنند و جام جهانی و فوتبال بهترین بهانه است. در نتیجه عجیب نیست که بعد از برد تیم ملی فوتبال در مقابل مراکش میزان آلودگی صوتی در تهران 8 دی‌سی‌بل افزایش یافت. مردم با بوق و داد و فریاد و بلند کردن صدای ضبط ماشین‌ها سعی داشتند تا برای ساعتی هر چند کوتاه تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به فراموشی بسپارند و در کنار هم شادی را تجربه کنند. بعد از کسب تساوی تیم ایران در برابر پرتغال و در حالی که تیم ملی از صعود به مرحله بالاتر باز ماند، باز هم شاهد حضور مردم در خیابان‌ها و شادی و پایکوبی آنها بودیم، خود مردم در فضای مجازی به شوخی می‌نوشتند که حتی اگر ایران ببازد هم باز مردم به خیابان‌ها می‌آیند و شادی می‌کنند. این شوخی عین واقعیت است. مردمی که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند، تشنه شادی‌اند. شاید به همین دلیل است که بعد از انتشار هر خبر تازه موج عظیمی از جوک‌ها و شوخی‌های مختلف از آن خبر در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد.

بی‌شک فوتبال در ایران یکی از سرگرمی‌های مهم جوانان محسوب می‌شود و از ظرفیت‌های بالایی جهت ایجاد هیجان و شادی برخوردار است. فوتبال این پدیده اعجاب‌انگیز، جادویی و عجیب و غریب بیشترین تماشاچی را هنگام بازی‌ها دارد و انتظار می‌رود در این شرایط مسوولان با آگاهی از این موضوع تلاش کنند تا از فوتبال برای بازگرداندن نشاط و شادی به جامعه استفاده کنند. در واقع اکنون فوتبال کم‌هزینه‌ترین راه برای افزایش شادی در جامعه است. به آثار صعود ایران به جام جهانی روسیه توجه کنید، موجی از شادی سراسر ایران را در برگرفت، جامعه نفس راحتی کشید. مردم برای مدتی فکر تورم و بیکاری و اجاره خانه را فراموش کرده و به شادی پرداختند. حال ارزش این شادی چقدر است، چقدر باید هزینه شود تا مردم دوباره از ته دل بخندند. اینکه مردم قلبشان به عشق تیم ملی می‌تپد و پس از پیروزی تیم کشورشان تا نیمه شب در خیابان‌ها به شادی می‌پردازند، بسیار حایز اهمیت است. از مسوولان انتظار می‌رود نه فقط در زمینه فوتبال بلکه در تمام حوزه‌ها شرایط را برای شادی و نشاط مردم فراهم آورند.

 

ارسال نظر