باخت پیروزمندانه ایران ‌از چشم دنیا دور نماند

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۸۱

ریحانه جاویدی|

تیم ملی کشورمان در پی نتیجه مساوی با تیم ملی پرتغال مجبور به وداع با جام جهانی ۲۰۱۸ شد اما بر خلاف خداحافظی تیم ملی با روسیه، آنچه ایران در سه بازی خود در گروه مرگ نشان داد تا امروز بهترین عملکرد تیم ملی در تمام بازی‌های جام جهانی بود که تاکنون در آن حضور داشته است. این وداع اما از نگاه فوتبال‌دوستان نه شکست که پیروزی بزرگی محسوب می‌شد. نتیجه یک بر یک در برابر مدعی قهرمانی جهان یا مهار ضربه پنالتی رونالدو توسط بیرانوند تنها دلایل این ارزیابی نبودند. تیم ملی ایران برای نخستین‌بار در تاریخ خود در یک دوره از بازی‌های جام جهانی موفق به کسب ۴ امتیاز شد. از سوی دیگر این تیم برای نخستین‌بار فقط دو گل خورده در یک دوره از بازی‌های جام جهانی داشت و شاید مهم‌تر اینکه ملی‌پوشان ایران این نتیجه را در گروه موسوم به «گروه مرگ» در کنار تیم‌های اسپانیا و پرتغال کسب کرده‌اند. به همین دلیل از همان نخستین دقایق بعد از اتمام بازی ایران و پرتغال، شبکه‌های مجازی با انبوهی از پیام‌ها از سوی مردم و مسوولان پر شد. نخستین پیام‌هایی که دست به دست می‌چرخید، صحبت‌های کارلوس کی‌روش ‌سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری بعد از پایان بازی بود. کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره بازی مقابل پرتغال گفت: «این بازی فوتبالی بود که ما به آن افتخار می‌کنیم. ما به جام جهانی شخصیت دادیم. بازی خیلی رقابتی بود. ما در مقابل یکی از بهترین تیم‌های دنیا بازی می‌کردیم. ایران با نظم و شیوه کنترل بازی خیلی خوبی کار کرد.» کی‌روش همچنین احساس خود در رابطه با بازی خوب ایران مقابل پرتغال را چنین بیان کرد: «خیلی خوشحالم و به بازیکنان خودم افتخار می‌کنم. مطالب زیادی داشتم که به بازیکنان بگویم. ارزشمندترین کلمه که در زندگی می‌توان تکرار کرد، این است که ممنونم من را به اینجا آوردید. متشکر هستیم، این کلمه ارزشمندترین کلمه برای بیان کردن است. به خاطر آنچه بازیکنان انجام دادند از آنها تشکر می‌کنم. کسی تصور نمی‌کرد ما چنین بازی‌هایی انجام دهیم. کسی حاضر نبود روی ما شرط ببندد. به بازیکنانم افتخار می‌کنم.» او همچنین در توییتی که در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشت، نوشته: «بازی فشرده‌یی بود. نهایت تلاشمان را کردیم و به ‌نظرم ما مقابل تیمی که کاندیدای قهرمانی در جام جهانی است، خوب بازی کردیم.»

 تقدیر مجازی مسوولان از ملی‌پوشان

در حالی که مردم برای قدردانی از بازیکنان تیم ملی جشن می‌گرفتند، مسوولان هم در پیغام‌هایی از بازیکنان تیم ملی تقدیر کردند. حسن روحانی رییس‌جمهوری در پیامی در صفحه اینستاگرام خود از «همت، هوشمندی و بازی‌های درخشان» ملی‌پوشان و نیز از دیگر دست‌اندرکاران تیم ملی «به‌ ویژه سرمربی ارزنده تیم» تقدیر کرد.

علی لاریجانی ‌رییس مجلس شورای اسلامی هم از دیگر مسوولانی بود که ضمن تقدیر از زحمات تیم ملی خطاب به ملی‌پوشان نوشت: «در این چند روز گوشه‌یی از هنرمندی و تکنیک ناب ایرانی را به نمایش گذاشتید تا سرفصلی نو در تاریخ فوتبال کشور آغاز شود.» مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان هم پیامی را خطاب تیم ملی فوتبال ایران به اشتراک گذاشت و گفت: «به عنوان وزیر ورزش و جوانان دولت دوازدهم در پیشگاه ملت شریف و بزرگ ایران تعهد می‌دهم که از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و تمام امکانات و توان خود را به کار‌گیریم تا این تیم ملی شایسته را که سرمایه ملی ماست برای افتخارآفرینی‌های بزرگ از جمله قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و حضوری قدرتمندتر در دوره آینده جام جهانی در شأن ملت بزرگ ایران به کار‌گیریم.»

از طرف دیگر علی دایی هم در صفحه اینستاگرام خود ضمن تبریک به بازیکنان تیم ملی نوشت: «خسته نباشید قهرمانان، ‌با معجزه چند سانتی‌متر فاصله داشتیم، از روز اول به شما اطمینان داشتم و شک نداشتم، می‌توانید در همین گروه مرگ هم بدرخشید. جوانمردانه جنگیدید و در این روزها که مردم از لحاظ روحی شرایط مناسبی ندارند، ‌شادی را به همه تزریق کردید. تلاش بی‌نظیر شما در جدال با بهترین تیم‌های جهان ستودنی بود.»

 در چشم دنیا

از دست رفتن شانس صعود ایران به عنوان نماینده آسیا موضوعی بود که سایت فیفا به آن پرداخته و با انتشار عکسی از صحنه از دست رفتن گل ایران توسط مهدی طارمی نوشت: «توپ در مشت مهدی طارمی بود. تفاوت بین بودن در میان 16 تیم برای ایران. تفاوت بین حذف یا صعود برای پرتغال در این لحظه بود.»

از طرف دیگر بعد از پایان بازی ایران و پرتغال، صفحه اینستاگرامی فیفا هم با انتشار عکسی از بازیکنان تیم‌های ملی ایران و مراکش که با جام جهانی خداحافظی کردند، نوشت: «شما مهارت، تعصب، رنگ و هزاران کامنت به پست ما آوردید. ایران و مراکش شما باعث غرور هوادارانتون شدید. دلمان برایتان تنگ خواهد شد.» کاربران اینستاگرام هم از سراسر دنیا با نوشتن کامنت‌هایی در زیر این پست به ابراز احساسات نسبت به تیم ملی ایران و نتیجه بازی پرداختند. «باروآن» کاربر برزیلی در زیر این عکس نوشت: «دلم برای ایران در این جام جهانی تنگ می‌شود. ایرانی‌ها با تمام قلب و روحشان بازی کردند. یکی از بهترین‌های جام بودند. تمام ایرانی‌ها باید به تیم ملی‌شان افتخار کنند. تبریک به مردم ایران و امیدوارم چهار سال دیگر باز هم شما را در زمین ببینیم.» آنا از اوکراین هم نوشته است: «برای ایران ناراحتم، ‌ایرانی‌ها به تیم ملی خود افتخار کنند، چرا که بازی این تیم در مستطیل سبز شبیه به یک تصویر جادویی بود.» دالما از کشور روسیه هم در کامنت خود نوشته است: «من روس هستم اما دوستان ایرانی بسیاری دارم، با یقین می‌گویم یکی از بهترین مسابقات در طول این دوره از جام جهانی بعد از نتیجه سه بر سه اسپانیا و پرتغال و نتیجه دو بر یک آلمان مقابل سوئد، ‌بهترین بازی، بازی ایران و پرتغال بود. حق ایران با ناداوری از بین رفت شاید که فیفا باید فکری به حال دو داوری که بازی‌های ایران برابر اسپانیا و پرتغال را سوت زدند، ‌کند. اشتباه در قضاوت سرنوشت ایران را تغییر داد و این برای ایران یک باخت دراماتیک بود.»

 

 

ارسال نظر