عبور از سنگلاخ‌ها با مرد پرتغالی

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۰۰
عبور از سنگلاخ‌ها با مرد پرتغالی

محمد غلامی|

 آیا کارلوس کی‌روش برای ایرانیان اسطوره شده است؟ حمایت هواداران فوتبال که نشان می‌دهد، چنین است. او که برای نخستین بار، ایران را دوبار پیاپی به جام جهانی برده و نتایج این دوره‌اش هم درخشان بوده، دل فوتبالی‌های ایران را ربوده است. هرچند در 6 سال حضورش در ایران همه‌ چیز برای او گل و بلبل نبوده است. از درگیری با برانکو و مربیان ایرانی گرفته تا شیوه بازی تیم ملی که مورد انتقاد برخی کارشناسان بوده است. درگیری او با برانکو تا آنجا پیش رفت که دو سال پیش تیم ملی از بازیکن پرسپولیسی خالی شد. زمانی که سرمربی پرسپولیس در گفت‌وگو با رسانه‌ها با انتقاد از شرایط لیگ، گفت که اگر پرسپولیس قهرمان نشود مقصر کی‌روش، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است. کی روش هم در پاسخ به او 7 بازیکن پرسپولیس که در اردوی تیم ملی بودند را مرخص کرد تا کشمکشی طولانی میان این دو در گیرد. این اختلاف تا آنجا پیش رفت که کی‌روش در بیانیه‌یی انتقادات برانکو را تبلیغات خواند. او گفت که برانکو نمی‌تواند دلیل ناکامی یا موفقیت خود را در تیم ملی یا در کار من به عنوان مربی پیدا کند. سرانجام این داستان با وساطت فدراسیون فوتبال خاتمه یافت و بازیکنان پرسپولیسی تیم ملی توانستند در اردوهای بعدی شرکت کنند.

اما این تمام حاشیه‌های پیش روی کی روش نبوده است. استعفای‌های پی در پی این مرد پرتغالی او را بارها به تیتر یک رسانه‌های ورزشی بین‌المللی کشاند. زمانی که او از عملکرد فدراسیون انتقاد داشت و واکنشش به بی‌جواب ماندن خواسته‌هایش نامه استعفا بود. استعفایی که آخرین آن سال 95 رخ داد. زمانی که او 11 شرط برای ادامه همکاری با ایران داشت که در بین آنها تنها یکی اجرا شد. کی روش در توافق از فدراسیون خواسته بود به مشکلاتی مثل عقب افتادن دستمزدها، مساله لباس، مساله زمین دستگردی، تکمیل مرکز پرفورمنس سنتر و... رسیدگی کند که فقط موضوع لباس‌ها آن هم نه به صورت کامل مورد رسیدگی قرار گرفت و این مساله باعث ادامه گلایه‌های سرمربی تیم ملی شد. او در بیانیه‌یی گفت شرایط مدنظرش برای کار با استانداردهای وی در تیم ملی وجود ندارد و بنابراین ترجیح او بر قطع همکاری فوری با شرایطی است که دو طرف از نظر مالی با هم به توافق برسند. اما فدراسیون فوتبال قصد نداشت به این راحتی‌ها قید سرمربی را بزند که به تیم ملی شخصیتی خاص داده است. از این رو، این‌بار هم فدراسیون فوتبال توانست نظر کی روش را جلب کرده و او را در ایران نگه دارد.

 چرا جلال و وریا غفوری را خط زدی!

اگرچه حاشیه‌ها پس از تصمیم کی‌روش به ادامه مربی‌گری در ایران تا حدودی کاهش یافت، اما تنها چند روز مانده به جام جهانی روسیه زمانی که فهرست تیم ملی اعلام شد، انتقادات از سرمربی پرتغالی باردیگر فزونی یافت، تا آنجا که حتی نمایندگان مجلس هم خواهان تذکر به او شدند! این انتقادات و حاشیه‌ها پس از آن رخ داد که کی‌روش سید جلال حسینی و وریا غفوری را برای جام جهانی به تیم ملی دعوت نکرد. این اقدام کی‌روش با واکنش منفی هواداران فوتبال در ایران و کارشناسان مواجه شد. به اعتقاد آنان در حالی که این دو بازیکن از مهره‌های کلیدی تیم‌های باشگاهی خود بودند، بایستی به تیم ملی دعوت می‌شدند. اما سرمربی تیم ملی با آنان هم نظر نبود. او که با فشار عمومی مواجه شده بود، تاکید کرد اگرچه معمولا علاقه ندارد که فقط در مورد یک یا 2 بازیکن خاص صحبت کند ولی به خاطر احترامی که برای سید جلال حسینی و وریا غفوری قائل است دلیل عدم دعوت از آنان را می‌گوید. او در توضیح این تصمیم خود گفت: «اصولا چنین تصمیماتی به سرمربی مربوط می‌شود اما مثلا سیدحسین حسینی گلر استقلال 873 دقیقه گل نخورد رکورد کلین شیت را شکست اما او ناگهان با تصمیم شفردیگر برای این تیم بازی نکرد که من هم شوکه شدم. در مورد وریا غفوری هم باید بگویم که هیچ کسی به اندازه من او را نمی‌‌شناسد و بنده این اختیار را برای خودم قائل هستم که در مورد این بازیکن صحبت کنم چون قبل از اینکه وریا راهی استقلال شود من این بازیکن را به تیم ملی دعوت کرده بودم. » او افزود: «در آن زمان وریا غفوری دفاع راست بسیار خوبی بود و من بیش از یک ماه پیش او را صدا زده و به او گفتم: ما در تیم ملی نیازی به وینگر راست نداریم، تو باید در پست دفاع راست بازی کنی زیرا بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش، کریم انصاری ‌فرد و قلی‌‌زاده در وینگر راست هستند و من چنین نفراتی را در این پست دارم. من به وریا تاکید کردم که تیم ملی به یک دفاع راست محکم نیاز دارد اما وقتی در تیم استقلال و با تصمیم وینفرد شفر او از پست دفاع راست به هافبک راست تبدیل می‌شود این دیگر به سرمربی این تیم برمی‌گردد. نمی‌دانم چگونه سرمربی استقلال از عدم دعوت و وریا غفوری به تیم ملی متعجب شده است. وقتی در تیم خودش اعتقادی ندارد که در دفاع راست از وریا استفاده کند و پست او را تغییر می‌دهد چگونه سورپرایز می‌شود؟»

اما کی‌روش از ابتدا می‌دانست که در جام جهانی بیش از آنکه حمله تیم برگ برنده‌اش باشد، خط دفاعی است که می‌تواند منجی تیمش شود. از این‌رو او اذعان کرد «وقتی قرار است ما مقابل تیم‌های بزرگی مثل مراکش، اسپانیا و پرتغال بازی کنیم من احتیاج به یک دفاع راست محکم دارم» و یقینا غفوری دفاع راست محکم مورد اشاره او نبود.

 10 رکورد تاریخی کی‌روش در ایران

با همه این حاشیه‌ها، این روزها مرد پرتغالی تیم ملی به محبوبیتی عجیب دست یافته است، محبوبیتی که قطعا هم‌سلفانش به آن نرسیده بودند. این محبوبیت در کنار شکستن رکوردهایی است که باعث می‌شود احتمالا نامش برای سال‌ها در ذهن ایرانی‌ها باقی بماند. «59 بار حضور روی نیمکت تیم ملی»، «طولانی‌ترین هدایت تیم ملی در میان مربیان خارجی و قرار‌گیری درجایگاه دوم این افتخار پس از حسن صدقیانی در میان تمام مربیان فوتبال تیم ملی»، «بیشترین درصد برد در تعداد بازی‌های انجام»، «تنها مربی تاریخ فوتبال تیم ملی که موفق شده 3 بار با نتیجه 6 بر 0 در مقابل حریفان به پیروزی برسد»، «شکست تیم‌های ملی آسیایی از جمله عمان پس از سال‌های طولانی»، «پیروزی پیاپی در مقابل کره جنوبی پس از شکست‌های چند باره از این تیم در سال‌های گذشته»، «بیشترین برد در میان تمام مربیان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران»، «کمترین تعداد باخت نسبت به تعداد بازی‌ها با 8 شکست»، «کمترین تعداد تساوی نسبت به تعداد بازی‌ها »، «ثبت رکورد 23 بازی بدون شکست در مقابل تیم‌های آسیایی» 10 رکوردی است که کی روش در دوران حضورش در فوتبال ایران آن را شکسته و نام خود را ثبت کرده است.

 

 

ارسال نظر