6 نگاه متفاوت به نتیجه بازی ایران- پرتغال

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۱۹
6 نگاه متفاوت به نتیجه بازی ایران- پرتغال

امشب سومین بازی تیم ملی کشورمان در مقابل پرتغال برگزار خواهد شد، بازی که شاید در روز اول بسیاری پیش‌بینی می‌کردند، جنبه تشریفاتی خواهد داشت اما امروز بسیاری به پیروزی ایران امید دارند. حالت‌های مختلفی برای این بازی پیش‌بینی می‌شود که هر کس از دید خود به این بازی نگاه می‌کند. نگاه‌های مختلف باعث تحلیل‌ها و در نتیجه پیش‌بینی‌های متفاوتی می‌شود با هم نگاهی به چند مدل تحلیل و پیش‌بینی می‌اندازیم.

زنده شدن امید

نخستین نگاه به بازی با امید فراوانی همراه است. بسیاری از مردم که زمان قرعه‌کشی، ایران را بازنده از پیش می‌دانستند با توجه به نتایج دو بازی قبلی به ویژه عملکرد خوب ایران در نیمه دوم بازی با اسپانیا اکنون بسیاری این تصور را دارند که ایران شانس پیروزی در قبال پرتغال و در نتیجه صعود به دور دوم را دارد. از سوی دیگر اعتماد به نفس بازیکنان ایران که به دلیل کم بودن بازی‌های تدارکاتی پیش از جام جهانی پایین بود اکنون به طرز محسوسی بهتر شده است.

معایب تغییر تکنیک

گروهی دیگر با نگاهی بدبینانه و در عین حال منطقی به مساله نگاه می‌کنند. از نظر آنها در دو بازی قبلی ایران نیاز به برد قطعی نداشت و به همین دلیل سیستم بازی ایران به شکل دفاع چند لایه تعریف شده بود اما در این بازی ایران برای قطعی شدن صعود نیاز به برد دارد و به همین دلیل حمله خواهد کرد. در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که همان بازی منطقی مقابل اسپانیا و مراکش را مقابل پرتغال مشاهده کنیم.

نفرین بازی آخر

بعضی تحلیل پیش‌بینی نتیجه را بر اساس الگوهای تاریخی در نظر می‌گیرند. ایران معمولا عملکرد خوبی در بازی دوم دارد و در بازی‌های سوم اغلب بازنده بوده‌ایم. در 1978 با وجود تساوی مقابل تیم پرقدرت اسکاتلند در بازی سوم با نتیجه چهار بر یک مغلوب پرو شدیم. در 1998 فرانسه بازی آخر را به آلمان واگذار کردیم. 8 سال پیش مقابل آنگولا مساوی کردیم و در دوره پیش بدترین نتیجه را مقابل بوسنی گرفتیم. در حقیقت بازی‌های آخر مرحله گروهی همیشه برای ایران حکم یک نفرین را داشته است.

احتمال مساوی

یکی از حالت‌های بسیار محتمل تساوی در برابر پرتغال است. پرتغال می‌داند که با تساوی صعود خواهد کرد پس برای برد ریسک نمی‌کند هرچند این کشور نیز چندان مایل نیست در مرحله بعد مقابل روسیه میزبان قرار گیرد. در صورت تساوی همه‌چیز به بازی اسپانیا در مقابل مراکش و یک برد پرگل مراکش می‌تواند باعث صعود تیم ملی کشورمان با نتیجه مساوی مقابل اسپانیا شود تا یک شگفتی بزرگ یعنی حذف اسپانیا رقم بخورد. با وجود این احتمال حذف ایران در شرایط مساوی باز هم بسیار زیاد است.

انتظار معجزه

تا همین جا هم ایران فراتر از حد انتظار حضور داشته است. تقریبا کمتر کسی انتظار داشت ایران از گروه مرگ جام جهانی 2018 صعود کند اما این امید با عملکرد خوب تیم ملی و کمی شانس کاملا در دل‌ها زنده شد. حال سوال اساسی این است که چرا منتظر یک معجزه و شانس در بازی آخر نیستیم. ایران هیچ‌گاه به این اندازه به صعود نزدیک نبوده است پس چرا به جای پیش‌بینی با امید به این بازی نگاه نکنیم؟

انتقام از پرتغال

این نخستین بار است که ایران در جام جهانی برای دومین بار مقابل یک تیم قرار می‌گیرد. هشت سال قبل ایران در جام جهانی 2006 آلمان مقابل پرتغال با نتیجه دو بر صفر شکست خورد. اما باید قبول کرد نه ایران آن تیم هشت سال قبل است نه پرتغال. پرتغال در بازی اول تنها با درخشش عجیب رونالدو موفق به فرار از شکست مقابل اسپانیا شد و در بازی دوم چندان قوی‌تر از مراکش ظاهر نشد. نتایج دو بازی قبل ایران و پرتغال نشان می‌دهد به هیچ‌وجه ایران بازنده از پیش نیست و شاید بتواند نتیجه‌یی تاریخی را رقم بزند.

 

ارسال نظر