اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۰۹

راهکار به دولت برای تنظیم بازارنهاده‌ها

یک مقام مسوول گفت: برای تنظیم بازار نهاده‌ها، دولت مبلغ ٤٠٠ تومان را به جای واردکنندگان به صندوق حمایت از دامپروری وصندوق حمایت از طیور و یاصندوق حمایت ازتوسعه کارخانجات خوراک دام تخصیص دهد. مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این پرسش که دلایل نابسامانی گسترده بازار نهاده‌ها چیست، گفت: قبل از هر چیز به این حقیقت تلخ و ناگوار باید اعتراف کرد که وضع اقتصاد صنایع دام، طیور و آبزیان کشور بیش از آنچه در تصور بگنجد، نامساعد بوده و این بخش، بیمار و نابسامان و لجام گسیخته است؛ بنابراین از تاثیرات و تبعات اجتماعی و سیاسی خطرناک و زیانبار آن نباید غافل بود و این در حالی است که کمتر کسی به فکر چاره‌یی جدی و عملی است و این بیماری مزمن در پیش چشم مسوولان و سیاست‌گذاران اقتصادی، ناچیز است. قدیری درباره اینکه هم‌اکنون دولت برای ساماندهی این شرایط چه اقدامی می‌تواند انجام دهد و راهکار این مساله چیست؟، افزود: اگر بخواهیم واقعیت را بگویم این است که دولت امروز نمی‌تواند اقدام تاثیرگذار و خاصی انجام دهد؛ زیرا واقعیت بازار همین است؛ البته خوشبختانه موجودی ذرت در بنادر جنوبی کشور بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ظاهرا واردکنندگان روی ذرت اوکراین با قیمت ۱۰۱۰ تومان زیان می‌دهند و درخصوص کنجاله سویا نیز روشن است که حمایت از تولید داخل جوابگوی نیازهای کشور نبوده و کارخانجات روغنکشی امکان تامین و نیاز به‌موقع اهالی صنایع دام و طیور را ندارند. قدیری گفت: به نظر می‌رسد آنهایی که سال قبل روی افزایش تعرفه کنجاله سویا با دولت چانه‌زنی و رایزنی می‌کردند، امروز باید پاسخگوی این نابسامانی باشند؛ اما دولت برای پیشگیری می‌تواند تسهیلات بیشتری برای بازرگانان عرصه تجارت نهاده‌های دامی بالاخص کنجاله سویا بدهد تا عرضه بیشتر شود یا شرایط تشویقی روی واردات کنجاله سویا اعمال کند. وی افزود: دولت باید تعرفه کنجاله سویا را ۵درصد کاهش دهد و برای دیگر کنجاله‌های روغنی ازجمله کنجاله تخم پنبه، کلزا، گلرنگ و آفتابگردان نیز ارز ۳۸۰۰ تومانی تخصیص داده شود تا آرامش به بازار بازگردد و تولیدکنندگان خوراک دام و پرورش‌دهندگان دام و طیور، مقداری از نیازهای پروتئینی جیره دام را از این مواد تامین نمایند. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در عین حال حمایت جدی از تشکل‌های معتبر جهت واردات نهاده‌های دامی از واجبات است. در حال حاضر یک کشتی کنجاله سویا ۱۲۵ میلیارد تومان قیمت دارد و جهت گشایش اعتبار حداقل ۱۰درصد این مبلغ را باید پرداخت کرد. قدیری با بیان اینکه با وجود وجود ظرفیت ارزش تولید بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومانی در زنجیره تامین پروتئین کشور، هیچ تشکلی در صنعت این ظرفیت سرمایه‌گذاری جهت واردات نیاز حتی اعضای خود را ندارد، گفت: البته با کمک دولت امکان افزایش تعداد تجار نهاده‌های دامی جهت افزایش عرضه و جلوگیری از دامپینگ میسر نیست.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: در این خصوص نیز پیشنهاد می‌شود که مبلغ ٤٠٠ تومان را به جای واردکنندگان به صندوق حمایت از صنایع دامپروری و صندوق حمایت از طیور یا صندوق حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام تخصیص دهند تا این سازمان‌ها با پشتوانه بسیار قوی جهت واردات نهاده‌های دامی اقدام نمایند؛ چراکه در حال حاضر طعم ٤٠٠ تومان اختلاف ارز را سه‌گانه تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان مزه نکرده‌اند و ظاهرا همگی ناراضی هستند.  

انتقاد از مداخله غیرمجاز در بازار پولی

شیرزاد گفت: مداخله‌گری غیرمجاز در بازارهای پولی در قالب واسطه‌گری‌های وجوه و اعتبارات، یک اشتباه فاجعه‌بار دانست. به گزارش سازمان تعاون روستایی، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در جلسه ستادی ساماندهی واحد‌های اعتباری اظهار کرد: اصلاحات بنیادین در سازمان تعاون روستایی بدون همراهی مدیران سیستم تعاونی، به هرج و مرج و بی‌سازمانی ختم خواهد شد. وی با اشاره به وضعیت واحدهای اعتباری سازمان تعاون روستایی گفت: وضعیت کنونی واحدهای اعتباری یک اتفاق و تصادف نیست بلکه حاصل یک مدیریت توام با تسامح و تساهل و نتیجه انتخاب‌های نادرست مدیریتی مان طی 10 سال اخیر است. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: هیچ راه جادویی جز محدود کردن شیوه‌های مدیریتی بی‌حساب و کتاب و مطالعه نشده این واحدها وجود ندارد و یکی از رویکردهای مهم ارزیابی مدیران استانی، قطعا شیوه مقابله آنها با این واحدهای اعتباری خواهد بود. شیرزاد گفت: فساد و ناکارآمدی در واحدهای اعتباری محصول سو مدیریت و برداشت‌ها از مفاهیم مالیه خرد در نظام تعاونی‌ها در دوره‌یی است که هیچ استاندارد حسابداری و مالی قابل قبول، نهاد نظارتی تعریف شده و پروتکل‌های بانکی یا صندوق داری نداریم و همچنین مفاهیم بانکداری را نمی‌فهمیم و اصولا کفایت و دانایی و دانش لازم را در حوزه‌های مالی، حسابداری و پولی نداریم. به گفته وی مداخله‌گری غیرمجاز در بازارهای پولی در قالب واسطه‌گری‌های وجوه و اعتبارات، یک اشتباه فاجعه بار است. وی ادامه داد: بطور سریع باید رشد واحدهایی که احیانا مورددار هستند متوقف شود و از عضویت اعضای غیر عضو شبکه تعاونی‌ها و مصارفی غیر از مصارف بخش کشاورزی جلوگیری کرد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: با هر مدیری که در این معرکه مفسده آمیز معاضد، مباشر یا آمر به این منکر باشد و سریعا برخورد خواهد شد.

 

 

ارسال نظر