اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۹۶

نامه باغداران به روحانی و لاریجانی

در پی سرمای بهاره و خسارت چشمگیر به باغات ۱۷ استان کشور، اتحادیه باغداران طی نامه‌یی به رییس‌جمهور و رییس مجلس خواستار حمایت دولت و مجلس از تولیدکنندگان شد. به گزارش مهر در پی سرمازدگی بهاره و خسارت گسترده‌یی که به باغات ۱۷ استان کشور وارد شده است، اتحادیه سراسری باغداران کشور در نامه‌یی به حسن روحانی، رییس‌جمهور و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت دولت و مجلس از تولیدکنندگان شد. در بخشی از متن نامه اتحادیه باغداران به حسن روحانی، رییس‌جمهور آمده است: همانطور که مستحضرید سرمای بهاره در سال جاری باغات کشور را دچار خسارت سنگین و جبران‌ناپذیری کرده است با توجه به گزارشات دریافتی از استانداران، مدیران تشکل‌های باغبانی در سطح کشور، مسوولان ذی‌ربط کشاورزی در استان‌ها و صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیش از ۷۰۰۰میلیارد تومان خسارت اولیه برآورد شده و به وزیر جهاد کشاورزی منعکس شده است. لذا از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود در اجرای سیاست‌های محرومیت‌زدایی و با عنایت به فرامین مقام معظم رهبری در حمایت از تولیدات داخلی دستور فرمایید به نحو مقتضی موضوع در هیات وزیران طرح و اقدام لازم در کمک به خسارت‌دیدگان صورت گیرد. براساس این گزارش طبق اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، امسال بیش از ۶۷۸ هزار هکتار از محصولات باغی دچار سرمازدگی شده  وبیش از 3میلیون تن از محصولات سردسیری دچار سرمازدگی شدند و ارزش آن تقریبا بیش از ۸۱ هزارمیلیارد ریال است. همچنین محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حداکثر حدود ۲۰تا ۳۰درصد این باغات بیمه بوده‌اند خواستار تقویت بیمه کشاورزی در این بخش شده است.

روزانه هزار تن مرغ ذخیره‌سازی می‌شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از خرید حمایتی و ذخیره‌سازی روزانه بیش از هزار تن مرغ گوشتی توسط این شرکت خبر داد و گفت: این کار برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان اجرا می‌شود. ایران با ظرفیت بیش از 2.5میلیون تن تولید اکنون سالانه نزدیک 2.2میلیون تن گوشت مرغ تولید می‌کند و در زمره 8کشور برتر تولیدکننده مرغ در دنیا قرار دارد. «حمید ورناصری» در گفت‌وگو با ایرنا درباره رفع مشکل تولیدکنندگان گوشت مرغ به دلیل نوسان قیمت نهاده‌های طیور افزود: اکنون با افزایش تولید مرغ گوشتی در کشور مواجه هستیم که این موضوع منجر به ضرر تولیدکنندگان شده است. وی اظهار کرد: به همین منظور شرکت پشتیبانی امور دام برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان وارد عمل شده و هر کیلوگرم مرغ زنده را با قیمت 7600تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌کند. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور میزان خرید انجام شده را قابل توجه توصیف کرد و گفت: تولیدکنندگان نگرانی از این موضوع نداشته باشند، روند خرید گوشت مرغ تا متعادل شدن قیمت بازار ادامه پیدا خواهد کرد. وی اظهار داد: برای خرید گوشت مرغ شرکت پشتیبانی امور دام کشور هیچ محدودیتی ندارد و اثرات مثبت ورود این شرکت به زودی در بازار مرغ مشخص می‌شود. ورناصری با تاکید بر اینکه نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور کشور تامین است، گفت: اکنون هیچ کمبودی در زمینه تامین ذرت و کنجاله سویا مورد نیاز پرورش‌دهندگان طیور کشور نداریم. وی اظهار کرد: ورود شرکت پشتیبانی امور دام در بحث نهاده‌ها منجر به مناسب شدن قیمت این محصولات در بازار شده به طوری که اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت در بندر امام خمینی(ره) 1250تومان و کنجاله سویا بین 2250تا 2300تومان است.  

نان سبوس‌دار نخرید

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که آرد باید مستقیما در تولید نان مورد استفاده قرار گیرد و هر گونه افزودنی مانند سبوس، غیرقانونی و غیربهداشتی بوده و مردم نباید بخرند چراکه گاهی اوقات از سبوس دامی در پخت نان استفاده می‌شود. بسیاری از نانوایی‌ها به ویژه سنگک و بربری، سبوس را به عنوان یکی از ویژگی‌های افزودنی به نان تبلیغ کرده و آن را گران‌تر به مردم می‌فروشند درحالی که یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این باره به ایسنا گفت: سبوس حتی اگر سبوس خوراکی و مورد استفاده برای مصرف انسانی باشد چندان خاصیتی به غیر از فیبر که به گوارش انسان کمک می‌کند، ندارد و این ماده خوراکی برای مناطقی است که مردم چندان میوه مصرف نمی‌کنند نه ایرانی‌ها که با میوه سیر می‌شوند. وی افزود: در کشورهای اروپایی سبوس چندان مصرف ندارد و این نشان می‌دهد که این ماده غذایی چندان ارزشمند نیست. البته متاسفانه در برخی از موارد مشاهده شده که از سبوس دامی در نانوایی‌ها استفاده می‌شود که نه تنها هیچ خاصیتی ندارد بلکه مضر است و با این کار سم وارد بدن خودمان می‌کنیم؛ چراکه همه سموم، فلزات سنگین و باقیمانده‌های شیمیایی روی سبوس دامی می‌نشیند و با مصرف آن به سلامت خودمان آسیب می‌زنیم. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه هر گونه افزودنی به غیر افزودنی‌های مجاز در پخت نان ممنوع و تخلف است، ادامه داد: مردم به هیچ‌وجه از نانوایی‌ها نان سبوس‌دار نخرند چراکه باید آردی که از کارخانه می‌آید به خمیر و نان تبدیل شود و اگر نان سبوس‌دار استاندارد در کشور بخواهد تولید شود باید آن سبوس در کارخانه به آرد اضافه شود که با شست‌وشو و گرفتن مواد مضر بتوان سبوس سالم و مفید به سبد مواد غذایی مردم اضافه کرد.

 

ارسال نظر