اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۰۲

تهیه نقشه ثبتی 32 میلیون هکتار زمین ملی و دولتی

مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تهیه نقشه ثبتی (کاداستر) نزدیک به 32 میلیون هکتار از زمین‌های ملی و دولتی تا پایان فروردین ماه امسال خبر داد. نقشه‌های ثبتی یا کاداستری مجموعه‌یی نظام یافته و قانونمند از اطلاعات، درباره املاک و دارایی‌های غیرمنقول در هر کشور یا منطقه است که پایه آن را نقشه‌هایی تشکیل می‌دهند که محدوده‌های ملکی در آنها منعکس شده است.

کاداستر در واقع نقشه‌یی است که لایه‌های حقوقی روی آن بارگذاری می‌شود و دارای دقت مکانی بسیار بالایی است. این سیستم با اهدافی مانند ایجاد زمینه برای ممیزی و گردآوری بهتر مالیات، ثبت زمین و روشی مناسب برای کنترل و مدیریت کاربری بهینه زمین به کار گرفته می‌شود. همچنین تثبیت مالکیت دولت و تعیین حدود مستثنیات اشخاص از مهم‌ترین مزیت‌های تهیه کاداستر زمین‌هاست که در نتیجه آن می‌توان اختلاف قضایی و ملکی را حل کرد و امکان تعرض به زمین‌های ملی و دولتی اشخاص را به حداقل رساند. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در بودجه سال 1397 نزدیک به 2 میلیون و 700 هزار هکتار برای تهیه نقشه کاداستر اراضی ملی و دولتی هدفگذاری شده است. اکرم توفیقی یادآوری کرد تاکنون 32 میلیون هکتار نقشه کاداستر تهیه شده که 28 میلیون هکتار مربوط به مراتع و چهار میلیون هکتار در حوزه اراضی جنگلی بوده است. توفیقی مساحت کل جنگل‌های کشور را بیش از 12میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: ما می‌توانیم اهداف برنامه ششم توسعه را محقق و در پنج سال کاداستر 114 میلیون هکتار زمین ملی و دولتی را تهیه کنیم.  

رتبه چهارم ایران در تولید عسل

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه چهارم تولید عسل دنیا را دارد، بر لزوم برندسازی در این صنعت تاکید کرد. به گزارش مهر، مرتضی رضایی در همایش روز جهانی زنبورعسل با بیان اینکه زنبورعسل استفاده‌های زیادی در زندگی ما دارد، گفت: حیات بدون گرده‌افشانی زنبورعسل مفهومی ندارد، ضمن اینکه این حشره باعث ایجاد تنوع ژنتیکی می‌شود. وی با بیان اینکه مهم‌تر از عمل گرده‌افشانی، ایجاد تنوع ژنتیکی توسط زنبورعسل است، گفت: در آینده نقش زنبورعسل در زندگی ما بیشتر می‌شود، چراکه تنوع ژنتیکی اساس ادامه حیات است. معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشور ما در تولید عسل مقام چهارم و از لحاظ تعداد کلنی مقام پنجم دنیا را دارد و پرورش زنبورعسل مصداق عینی و عملی اقتصاد مقاومتی است. رضایی با بیان اینکه به روز کردن سیاست کلان توسعه بخش زنبورداری و بازنگری در برنامه توسعه کیفی و کمی آن از اولویت‌های اساسی است، گفت: باید با ارائه برنامه‌های آموزشی و ترویجی به زارعان و باغداران آنها را با ارزش زنبورعسل در گرده‌افشانی و افزایش تولید آشنا کنیم.

 

قرق‌شکنی و ترویج گردشگری عشایری

قرق‌شکنی به‌عنوان یک سرفصل برجسته و ریشه‌دار در زندگی دامداران مازندران، حکایت سنت فراموش شده سازگار کردن زندگی با طبیعت است که در سال‌های اخیر سر از غبار فراموشی بیرون آورده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله در فصل بهار وقتی که طبیعت مازندران به روزهای پایانی اردیبهشت می‌رسد، مراتع ییلاقی استان روی دام‌های سبک و سنگین دامداران سنتی گشوده می‌شود و مازندرانی‌ها به این جابه‌جایی دام و تعلیف آنها در مرتعی پر از علوفه که دستکم هشت ماه دست نخورده باقی مانده بود، قرق‌شکنی می‌گویند. قرق به معنای بستن مراتع به روی دام‌هاست و قرق شکنی نیز به باز شدن مراتع برای چرای دام‌ها گفته می‌شود.  قرق‌شکنی از سنت‌های دیرینه دامداران در مازندران است که در مناطق ییلاقی و کوهستانی با برگزاری آیین‌های خاصی آغاز می‌شود.

مراتع مناطق ییلاقی همه ساله در فصل پاییز برای ایجاد تعادل بین ظرفیت مراتع و تعداد دام‌ها و همچنین حفظ پوشش گیاهی، روی دام‌ها بسته می‌شود و پس از رشد کافی گیاهان در اواخر ماه اردیبهشت یا اوایل خرداد گشوده می‌شود. زمان آغاز چرای دام‌ها در مناطق ییلاقی بر اساس پروانه چرای دامداران، شرایط رویش گیاهی منطقه و همچنین تغییرات جوی و آمادگی مراتع بنا به تشخیص اداره منابع طبیعی و هماهنگی با دامداران تعیین می‌شود. اگر چه تمام مناطق مازندران از منتهی‌الیه غرب در رامسر گرفته تا آخرین نقطه شرق در گلوگاه، دارای مناطق و مراتع ییلاقی خاص خود هستند، ولی سنت قرق‌شکنی در بسیاری از این مناطق طی دو سه دهه گذشته به فراموشی سپرده شده بود. احیای این سنت از اواخر دهه 80 در مناطقی از مرکز مازندران در دستور کار قرار گرفت و به نظر می‌رسد با گذشت زمان در سال سرایت به سایر مناطق است. شهرستان سوادکوه در مرکز مازندران، یکی از مهم‌ترین کانون‌های دامداری سنتی استان به‌شمار می‌رود و به همین دلیل نیز سنت قرق شکنی در این منطقه بیش از سایر مناطق در سال‌های اخیر موردتوجه قرار گرفته است. امسال مراسم قرق‌شکنی در این منطقه عصر یک‌شنبه با برگزاری آیین ویژه که در آن جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی حضور داشتند، برگزار شد. رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه در این مراسم گفت که قرق شکنی در این شهرستان از سال 89 با همت این اداره، انجمن صنفی و شرکت تعاونی مرتعداران احیا شد و از آن پس همه ساله برگزار می‌شود. محمدرضا احمدی افزود: امسال بیش از چهار هزار هکتار از مراتع ییلاقی منطقه برای تعلیف تابستانی دام‌های دامداران سنتی قرق شده بود.

 

ارسال نظر