تشدید رشد اقتصادی جهان در عصر همکاری‌های بین‌المللی

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۱۲
تشدید رشد اقتصادی جهان در عصر همکاری‌های بین‌المللی

عصر همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تحقیق و نوآوری به سرعت رشد اقتصادی جهان افزوده و چشم‌انداز آن را روشن‌تر کرده است.

به گزارش ایرنا، این عصر جدید که از سال 2010 آغاز شده مبتنی بر حرکت آزاد محقق، دانش و ایده است و از طریق اتصال به منبع عظیم دانش بشری و تشدید رقابت میان صنایع، رشد اقتصادی را سریع‌تر می‌کند.

امروزه کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته و نوظهور با سرمایه‌گذاری روزافزون در زمینه تحقیق و توسعه و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه می‌کوشند تا مسیر توسعه را با گام‌های بلندتری بپیمایند.

امریکا که روزی پیشتاز کشورهای جهان در سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه بود و سرمایه‌گذاری دولتی آن به تنهایی از کل سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی سایر کشورهای جهان فراتر بود، اینک به واسطه توجه روزافزون سایر کشورها به مقوله تحقیق و توسعه و همکاری‌های بین‌المللی دیگر از چنین جایگاهی برخوردار نیست، هر چند هنوز از پیشتازان جهان در این زمینه محسوب می‌شود.

بنا به اعلام بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری امریکا، سهم این کشور از کل سرمایه‌گذاری جهان در زمینه تحقیق و توسعه اکنون کمتر از 10درصد است.

اقتصاد نوظهور چین نیز بخشی از این حرکت جهانی است؛ این کشور که سرمایه‌گذاری آن در زمینه تحقیق و توسعه بنا به اعلام وزارت علوم این کشور از سال 2012 سالانه 70.9درصد افزایش یافته و مخارج سرمایه‌گذاری آن در سال 2017 در بخش تحقیق و توسعه 279میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، موفق شده است در تمام صنایع خود شبکه گسترده‌یی از همکاری‌ها در سطوح داخلی و خارجی ایجاد کند و با اتصال به اقیانوس بیکران دانش و تجربه بشری با سرعت به سوی سطوح بالاتر توسعه اقتصادی حرکت کند.

«ون هائو» رییس بیمارستان شهر «چانگجی» استان «شین جیانگ» چین در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت ‌کننده در برنامه آشنایی با بخش مرکزی جاده ابریشم گفت: این بیمارستان به شبکه ائتلاف بیمارستان‌ها و پزشکان داخلی و خارجی متصل است. این پزشک متخصص که بخش طب سنتی این بیمارستان تحت نظارت وی خدمت‌رسانی می‌کند، اضافه کرد: بیمارستان چانگجی اکنون با بسیاری از بیمارستان‌های برتر جهان از جمله جان هابکینزو ماساچوست در ارتباط است و به‌طور مرتب از پزشکان این بیمارستان‌ها دعوت می‌کند تا با حضور در این بیمارستان تجربه و دانش خود را به این بیمارستان منتقل کنند.

رییس بیمارستان چانگجی تصریح کرد: همچنین در مواقع ضروری با استفاده از فناوری ویدیو کنفرانس از نظرات مشورتی متخصصان سایر کشورها استفاده می‌شود.

وی ضمن معرفی برخی پزشکان به خبرنگاران گفت: این پزشکان به‌طور معمول سه ماه سال را به این بیمارستان می‌آیند و تجربه و دانش خود را در اختیار این بیمارستان

قرار می‌دهند.

هائو تصریح کرد: پیش از این، سیستم مراقبت‌های پزشکی دارای اختلاف سطح بود و کیفیت کار آن در مناطق دورافتاده، قابل مقایسه با بیمارستان‌های شهرهای بزرگ و پایتخت نبود، اما اکنون با اجرای طرح ائتلاف بیمارستان‌ها و پزشکان و دسترسی بیمارستان‌های روستایی و شهرهای کوچک به خدمات پزشکی بیمارستان‌های خوب با انتقال دانش، فناوری و استفاده از داروهای بهتر، فاصله کیفی خدمات پزشکی آنها با بیمارستان‌های شهرهای بزرگ و پایتخت کمتر شده است.

هائو تاکید کرد: برای نجات جان یک بیمار، گاه تنها پول کافی نیست بلکه فاکتورهای دیگری مانند زمان نیز مهم هستند که اتصال به منبع عظیم دانش پزشکی داخل و خارج، مدیریت زمان را امکان‌پذیر می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

«وانگ کیف» رییس مرکز تحول پارک علم و فناوری شهر کورلا (Korla) با عنوان «ساختمان استعداد منطقه توسعه اقتصادی و فناوری» واقع در مرکز استان شین جیانگ نیز در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: این پارک علم و فناوری به‌طور مرتب از استادان و دانشمندان بزرگ داخلی و خارجی برای دادن مشاوره به نوآوران جوان دعوت می‌کند.

به گفته وی این پارک که در سال 2011 تکمیل و راه‌اندازی شد، اینک از حدود 2هزار کسب و کار نوپا را حمایت می‌کند و ارزش تولید و درآمد ثابت آن اکنون به ترتیب 81 و 3.5میلیارد یوان است.

این مقام مسوول اضافه کرد: در پنج سال آینده بیشتر به سمت توسعه مفاهیم نوآوری و همکاری فراهم کردن هر چه بیشتر زمینه برای شکل‌گیری ایده‌های نو و افزایش سهم این پارک در توسعه ملی و انتقال فناوری پیش می‌رویم.

کیف همچنین این اهداف کیفی را در قالب هدف کمی افزایش درآمد ثابت پارک به سطح یک‌هزار و 100میلیارد یوان و افزایش ارزش تولید آن به سطح 326 میلیارد یوان تعریف کرد. وی اضافه کرد: سال گذشته این پارک فناوری توانست 18 ایده نو را با موفقیت تبدیل به کسب و کار نوپا کند.

«هو بامی» مدیر شرکت تولید بذر «جانگچی جویه» به خبرنگاران داخلی و خارجی که از این شرکت دیدن کردند، گفت: این شرکت که تولیدکننده بذر کتان، ذرت و گندم است، در زمینه مطالعات بذر با شرکت‌های اروپایی، امریکایی و آسیایی همکاری دارد.

وی افزود: این شرکت همچنین در تمام زمینه‌های توسعه و نوآوری، فرآوری و کنترل، انبارداری و خدمات‌دهی از تجربه و فناوری شرکت‌های موفق استفاده می‌کند.

به گفته بامی، این شرکت که اکنون سالانه 8 هزار تن بذر کتان، گندم و ذرت تولید می‌کند، در آینده بیشتر روی تولید بذر کتان و تقویت زنجیره‌های این صنعت متمرکز می‌شود.

نرخ رشد اقتصادی جهان که بنا به اعلام صندوق بین‌المللی پول در سال‌های 2015 و 2016 به ترتیب 2.8 و 2.5درصد بود، در سال 2017 به 3.9درصد رسید. افزایش نرخ رشد اقتصادی جهان هشداری است برای کشورهای در حال توسعه؛ این کشورها چنانچه با سیاست‌گذاری‌های درست و گسترش همکاری‌های بین‌المللی، رشد اقتصادی خود را تقویت نکنند، فاصله آنها با جهان به‌طور فزاینده بیشتر می‌شود. گروهی از خبرنگاران خارجی از کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا و نیز آسیای مرکزی از 12 تا 21 اردیبهشت ماه از بخش مرکزی جاده ابریشم یا استان شین جیانگ دیدن کردند. استان شین جیانگ با مساحت یک‌میلیون و 660هزار کیلومترمربع، بزرگ‌ترین استان چین است که با 8کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، روسیه، مغولستان و هند مرز مشترک دارد. جاده ابریشم بخش زمینی طرح «یک کمربند، یک جاده» چین است که آسیای مرکزی، ایران و اروپا را به این کشور وصل می‌کند.

 

 

ارسال نظر