اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۸۴

سرمای بهار ۸۱ هزار میلیارد ریال خسارت زد

در سال جاری در بیش از ۶۷۰هزار هکتار باغات میوه‌های سردسیری و خشک خسارت سرمازدگی داشتیم و بیش از ۳ میلیون تن از این محصولات آسیب دید.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی با اعلام این مطلب، ارزش خسارات سرمازدگی در این باغات را ۸۱ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

شکراله حاجی وند، سطح زیر کشت باغات بارور محصولات سردسیری و خشک در کشور در سال گذشته را 2.4 میلیون هکتار بیان کرد و گفت: از این سطح 10.3 میلیون تن محصول به دست آمد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان تولید در حوزه میوه‌های سردسیری در سال ۹۶ مربوط به سیب بوده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 3.6 میلیون تن از این محصول در کشور تولید و از این مقدار ۷۰۰ هزار تن تاکنون صادر شده است.

حاجی‌وند کشورهای حوزه خاورمیانه به ویژه اقلیم کردستان، پاکستان و ترکیه و بعضی از کشورهای اروپایی را از مقاصد صادراتی سیب ایران برشمرد. مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی افزود: در سال ۹۶ سیب ۷ درصد، پسته ۱۵ درصد، انگور ۱۲ درصد، بادام ۷ درصد و گردو بیش از ۵ درصد تولید باغات سردسیری را به خود اختصاص داد. وی ادامه داد: میوه‌های هسته‌دار 9.5 درصد، میوه‌های دانه ریز 12.5 درصد، میوه‌های خشک 28.2 درصد و سایر میوه‌ها ۸ دهم درصد محصولات سردسیری و خشک را تشکیل می‌دهد.

حاجی وند، اصلاح و نوسازی باغات قدیمی را از برنامه‌های این دفتر عنوان کرد و گفت: در این راستا سال گذشته ۱۰ هزار هکتار از باغات انگور از حالت خوابیده به فراز تبدیل شد. وی تصریح کرد: این اقدام در باغات انگور در استان‌های قزوین، فارس و سایر استان‌های انگور خیز کشور صورت گرفت. مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیر و خشک معاونت باغبانی، سرشاخه کاری گردو برای افزایش عملکرد و مقاومت درختان در برابر سرما، مکانیزه کردن باغات، افزایش ضریب مکانیزاسیون، تغییر ارقام، اقدامات تغذیه‌یی و حفاظتی، هرس فنی و علمی باغات و آموزش باغداران را از مهم‌ترین برنامه‌های این دفتر برشمرد. وی ایجاد باغات متراکم و نیمه متراکم برای صرفه جویی در مصرف آب و اجرای سیستم آبیاری‌های نوین را از دیگر برنامه‌های این دفتر دانست. حاجی‌وند در عین حال بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات سردسیری و خشک در استان‌های مرزی تاکید کرد و اذعان داشت: حوزه میوه‌های سردسیری و خشک، ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد و سرمایه‌گذاری مورد نیاز بیشتر در حوزه فرآوری محصولات خام به محصولات با ارزش افزوده است. وی افزود: ظرفیت مصرف و صادرات ۳میلیون تن سیب تولیدی کشور محدود است و از این رو، صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند در این حوزه احداث شود.

آب کشت تابستانه مساوی توزیع شود

سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان گفت: آب اختصاص یافته برای کشت تابستانه در حوزه کارون باید به‌طور مساوی بین کشاورزی و نیشکر توزیع شود.

سید فاضل شرفی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: سهمیه آب محصولات کشاورزی دایمی و نیشکر یک هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب برای حوزه کارون در نظر گرفته شده است که وظیفه تفکیک این سهمیه به عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

شرفی بر ضرورت تقسم عادلانه آب کشت تابستانه بین کشاورزی و نیشکر تاکید کرد و گفت: امیدواریم و اطمینان داریم سازمان جهاد کشاورزی که همواره حامی کشاورزان بوده است، سهمیه لازم از منابع آب تخصیص داده شده را برای کشاورزان استان معین کند.

وی گفت: امکان اینکه آب به کل مزارع نیشکر برسد اما کشاورزان با ممنوعیت کشت روبرو شوند وجود ندارد و غیرممکن است زیرا معیشت کشاورزان از طرفی به دلیل نکاشتن محصول و از طرفی فشار بانک‌ها برای دریافت مطالبات خود به خطر خواهد افتاد و تبعات خوبی در پی نخواهد داشت.

سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان گفت: انتظار داریم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از سهمیه‌یی که از سوی استانداری برای کشاورزی و نیشکر در نظر گرفته شده است سهم مورد نیاز کشاورزان را معین و به سازمان آب و برق اعلام کند. شرفی با بیان اینکه در مصوبه استانداری اعلام شده است که آب کشت‌های دایمی به صورت کامل تامین شود تاکید کرد: اینکه استاندار با معرفی کردن نیشکر به عنوان یک محصول دایمی باعث شود ده‌ها هزار کشاورز مستضعف از کشت و کار محروم شوند نه به صلاح دولت و نظام بوده و نه عملا امکانپذیر است. وی گفت: با توجه به اینکه در بند دیگری از مصوبات ستاد خشکسالی، کشت فصلی ممنوع شده است اگر رییس جهاد کشاورزی خوزستان توان در نظر گرفتن سهمیه کافی برای کشاورزان را ندارد رسما در این مورد مسوولیت را از خود سلب و به استانداری و آب و برق واگذار کند چرا که کشاورزان به هیچ‌وجه تحمل این موضوع را ندارند که ببیند جهاد کشاورزی که متولی حمایت از کشاورزان است به عنوان مسوول و عامل ممنوعیت کشت کشاورزان باشد بنابرانی پیشنهاد می‌دهیم بهتر است جهاد کشاورزی این مسوولیت را از گردن خود ساقط کند. البته ما شنیده‌ایم نه نماینده کشاورزان و نه رییس سازمان جهاد کشاورزی، این مصوبه را امضا نکرده‌اند که این موضوع جای تقدیر دارد که متولیان و حامیان کشاورزان، مصوبه نابودی کشاورزان به بهای حفظ شرکت‌های نیشکری را امضا نکرده‌اند.

 

 

ارسال نظر