اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۱۲

3 نشانه فعال شدن بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: صدور تعداد مبایعه نامه‌ها و افزایش ارزش آنها و همچنین روند رو به رشد صدور پروانه‌های ساختمانی نشان از فعال شدن بازار مسکن در کشور است.

حامد مظاهریان، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این افزایش صدور پروانه ساختمان ناشی از تحرک در بازار مسکن و افزایش نسبی قیمت‌هاست.

او ادامه داد: قیمت‌ها در بازار مسکن هرچند بیشتر به عرضه و تقاضا متکی است اما از بازارهای موازی مانند میزان نرخ بهره بانکی، قیمت ارز و نرخ تورم نیز بسیار متاثر است.

به گفته مظاهریان، آمارها از اسفندماه 96 تاکنون حاکی از رونق بازار خرید و فروش مسکن است و این روند در 6 ماه آینده ادامه خواهد داشت.

این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم قیمت مسکن کمی بیشتر از نرخ تورم باشد، ابراز امیدواری کرد: با ثبات بازارهای موازی مسکن، اطمینان خاطر بیشتری برای خریداران و سرمایه‌گذاران در این بخش فراهم شود.

مظاهریان تاکید کرد: بدون شک هرچه این بازارها ثبات یابد، در حوزه اقتصاد کلان کشور شاهد رشد و توسعه بیشتری خواهیم بود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین فرآیند زمانی صدور پروانه ساختمان را طولانی توصیف کرد و گفت: طبق گزارش بانک جهانی، ایران رتبه خوبی در این شاخص ندارد، زیرا این روند در کشور 300روز طول می‌کشد.

مظاهریان افزود: میزان آسیب ساختمان‌ها در زمان بلایای طبیعی و زلزله در کشور نشان داده ساخت و سازها از کیفیت نازلی برخوردارند و با وجود رشد در کیفیت تا نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم.

او بیان کرد: برای کاهش این مدت پیش‌بینی کرده‌ایم صدور پروانه ساختمانی دو جزئی شود تا در مراجعه نخست پروانه طرح و در مرحله دیگر پروانه ساخت صادر شود.

این مقام مسوول گفت: همچنین وضعیت کنونی توزیع کار بین مهندسان قابلیت ادامه ندارد و باید مالک خود حق انتخاب مهندس پروژه را داشته باشد.

مظاهریان نظام‌های مبتنی بر توزیع کار را فسادآور توصیف کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح روند فعلی ساخت و سازها اقداماتی را شروع کرده که یکی از آنها جلوگیری از عدم ارجاع است و دیگر اینکه کارفرما حق دارد مهندس خود را انتخاب کند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: منع مداخله کارمندان از ارائه خدمات به بیرون از سازمان نظام مهندسی از دیگر اقدامات در دست انجام است. با فعالیت کارمندان در داخل و بیرون از مجموعه تضاد منافع ایجاد می‌شود لذا دولت لایحه‌یی را به همین منظور برای ارائه به مجلس شورای اسلامی تدوین کرده است.

او ادامه داد: یکی از معضلات ریشه‌یی در ایران تضاد منافع برای کسانی است که در دو سوی میز می‌نشینند و در دو طرف فعال هستند.

مظاهریان گفت: 5 درصد از هزینه خدمات نظارت متعلق به مهندسان پروژه است. در برخی استان‌ها این مبلغ به رقمی نجومی رسیده و مرجعیت علمی نظام مهندسی جای خود را به بنگاه تجاری داده است و تلاش می‌شود سازمان‌های نظام مهندسی به جایگاه واقعی خود که مرجعیت علمی است بازگردانده شوند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی افزود: همچنین با این اقدامات شهرداری‌ها قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و مسوول کنترل ساختمان خواهند بود و مردم هم ذی‌نفعان اصلی این طرح هستند که قدرت انتخاب به آنها داده می‌شود و زمان صدور پروانه ساختمانی کاهش پیدا می‌کند.

هشدار سرکنسولگری ایران به خریداران املاک دوبی

سرکنسولگری ایران در دوبی در اطلاعیه‌یی خطاب به خریداران ایرانی املاک در این منطقه تاکید کرد: خرید املاک در دوبی به هیچ‌وجه موجب اعطای اقامت طولانی مدت در این منطقه نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، متن این اطلاعیه به شرح زیر است: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دوبی و امارت‌های شمالی با یادآوری تجربیات سال‌های گذشته و ضرر و زیان‌های وارده به پاره‌یی از هموطنان که اقدام به خرید ملک در امارات نموده‌، توصیه می‌نماید، قبل از هر اقدامی در این زمینه به نکات زیر توجه کنند:

1- خرید املاک در دوبی به هیچ‌وجه موجب اعطای اقامت طولانی مدت نخواهد شد.

2- قبل از هرگونه اقدام به نحو مقتضی از جمله مشورت با کارشناسان معتبر املاک، از صلاحیت و اعتبار شرکت طرف قرارداد اطمینان حاصل کنید.

3- با مشاوران حقوقی در زمینه انعقاد و امضاء هرگونه قراردادی تبادل نظر به عمل آورند. زیرا قراردادهای خرید ملک در امارات به گونه‌یی تنظیم می‌شوند که تنها در صورت عدم پرداخت یک یا دو قسط موجب از بین رفتن همه سرمایه خواهد شد بدون آنکه حتی یک متر از ملک مورد نظر به خریدار تعلق گیرد.

4- از بخش‌ کنسولی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دوبی راهنمایی‌های لازم اخذ شود. ناگفته نماند که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از هموطنان ایرانی با خرید املاک در دوبی، شارجه، عجمان یا سایر امارت‌ها در دام کلاهبرداران قرار گرفته و این موضوع موجب وارد آمدن خسارت‌های میلیارد درهمی به آنان شده است.

 

ارسال نظر