اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۲۷

لغو برجام تاثیری بر صادرات آبزیان ندارد

رییس سازمان شیلات ایران گفت: خروج امریکا از برجام تاثیر چندانی در بخش تولید و صادرات محصولات شیلاتی ایران ندارد، زیرا قبل از برجام نیز تولید و صادرات آن به شکل مطلوبی انجام می‌شد.

حسن صالحی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص احتمال خروج امریکا از برجام و تاثیر آن در ورود دانش فنی

آبزی‌پروری و بازار صادراتی این محصولات افزود: اکنون ایران با داشتن دریاهای شمال و جنوب و نیز توسعه صنعت آبزی پروری، سالانه یک میلیون و 150هزارتن انواع محصولات شیلاتی را با تمام توان به شکل صید و پرورشی تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

وی اظهار داشت: با اجرای برجام توانستیم در دولت تدبیر و امید علاوه بر انتقال دانش فنی در بحث آبزی پروری تولید میگو و ماهی قزل‌آلا، فرآوری آبزیان، ارتقای تولید غذای آبزیان، روش‌های جدید پرورش از جمله پرورش ماهی در قفس و تکنولوژی‌های افزایش تولید در واحد سطح به بازارهای متنوعی برای صادرات محصولات شیلاتی دست پیدا کنیم به‌طوری که حتی امریکای شمالی، کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی خواستار تامین آبزیان مورد نیاز خود از ایران شدند.

وی اضافه کرد: بخش عمده این توافق‌ها مربوط به انتقال دانش فنی آبزیان و آبزی‌پروری درخصوص تولید میگو و ماهیان قزل‌آلا از کشورهای اروپایی به ویژه نروژ، فرانسه، ایتالیا، یونان، دانمارک، سوئد، انگلستان و هلند بوده است. وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید تلاش شد سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با کشورهای پیشرفته دنیا در انتقال دانش فنی و اجرای پروژه‌های مشترک در داخل کشورمان شویم. رییس سازمان شیلات اظهار داشت: پارسال نزدیک 125هزارتن محصولات شیلاتی به ارزش بیش از 500 میلیون دلار معادل 10 درصد تولیدات ایران به کشورهای هدف صادر شد که بخش عمده صادرات ماهیان از محل صید و میگوی پرورشی بوده است. به گفته وی، سال گذشته بیش از 16هزارتن میگو به ارزش 100میلیون دلار به کشورهای متقاضی از جمله حوزه خلیج فارس، خاورمیانه و جنوب آسیای شرقی صادر شد که این میزان ارزش صادراتی یک‌پنجم کل ارزش صادرات محصولات شیلاتی بوده است.

توافق هسته‌یی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست‌وسوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، امریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد. با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام‌های ایرانی بارها به کارشکنی‌ها و اعمال محدودیت‌های طرف مقابل به ویژه امریکا برای اموری مانند ارتباط‌های مالی و تجاری اعتراض کرده‌اند. دونالد ترامپ که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس‌جمهوری امریکا بر سر کار آمده، بارها بر پایان دادن به برجام تاکید کرده است؛ بیست و دوم اردیبهشت ماه جاری ترامپ باید میان ادامه برجام یا خروج از آن تصمیم بگیرد.

نیمی از پول گندم‌کاران نقدا پرداخت می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال جاری کشاورزانی که گندم خود را تحویل داده و مشکل پهنه‌بندی نداشته باشند، ۵۰ درصد قیمت محصول خود را نقد و باقی را ظرف مدت ۲ ماه آتی دریافت خواهند کرد. به گزارش ایسنا، یزدان سیف در جلسه کارگروه خرید تضمینی محصولات زراعی استان گلستان اظهار کرد: امروز کشور در شرایط خوبی قرار دارد و در سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد تومان از منابع کشور صرف اقتصاد کشاورزان در زمینه گندم تا قبل از آرد شد.

وی افزود: روزگاری گلستان تنها ظرفیت ذخیره‌سازی ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تن گندم را داشت که امروز این رقم به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش یافته است. سیف یادآور شد: از ۱۷هزار میلیارد تومان منابع خرید گندم تنها ۱۱هزار و ۸۷۰ به کشاورزان می‌رسد که باید تلاش کنیم مدیریت تقاضا جای مدیریت عرضه را بگیرد. رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، خاطرنشان کرد: باید با کاهش حمل‌های مضاعف، کاهش تخلیه بارگیری، ایجاد سیلوهای دایم، پرهیز از استفاده از مراکز تخلیه موقت سهم کشاورز را افزایش دهیم. سیف ادامه داد: بانک کشاورزی متعهد شده ریالی از پول گندم کشاورزان را بابت مطالبات و بدهی‌های آنها کسر نکند و یقینا نباید خلاف این موضوع عمل شود. وی با اشاره به وضعیت خرید گندم در سال جاری گفت: تاکنون یک میلیون تن گندم در کشور خریداری شده و ۷۰۰هزار تن آن ثبت شده و کشاورزانی که اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌بندی بروز کنند، ۵۰ درصد پول خود را تا انتهای هفته دریافت می‌کنند.

تغییر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی

بالاخره پس از حدود یک ماه با استعفای هاشمی مدیرعامل سابق سازمان تعاون روستایی کشور موافقت و شیرزادی جایگزین وی می‌شود.

یک ماه پیش علی اوسط هاشمی استعفای خود را به وزیر جهاد کشاورزی تقدیم کرد. در همان زمان خبرگزاری فارس از گزینه احتمالی جایگزین هاشمی یعنی حسین شیرزادی مشاور جوان وزیر خبر داده بود، اما این موضوع یک ماه به طول انجامید و بالاخره وزیر جهاد کشاورزی با استعفای هاشمی موافقت کرد. قرار است، امروز در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید و سابق سازمان تعاون روستایی کشور برگزار شود. شیرزادی به عنوان مدیرعامل جدید سازمان تعاون روستایی کشور معرفی خواهد شد. گفته می‌شود، موضوعاتی همچون مشکل موسسات اعتباری که از سال‌های قبل از سازمان تعاون روستایی مجوز خود را دریافت کرده و اکنون دچار ورشکستگی شده‌اند و همچنین اختلاف نظر با آقای وزیر بر سر خرید توافقی برخی محصولات از جمله زعفران، سبب این تغییر شده است. سازمان تعاون روستایی مسوولیت خرید توافقی و جمع‌آوری محصولاتی همچون شیر خام، گندم، جو، ذرت، ‌دانه‌های روغنی، کشمش، سیب زمینی و پیاز و چغندر را برعهده دارد.

 

ارسال نظر