حمایت از معاملات آتی زعفران در بورس‌کالا

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۸۹
حمایت از معاملات آتی زعفران در بورس‌کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در حالی طی روزهای اخیر از راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زعفران در بورس کالا در آینده نزدیک خبر داد که به اعتقاد مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی نباید فرصت را برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این معاملات و به کارگیری این ابزار نوین مالی جهت افزایش قدرت پیش‌بینی‌پذیری قیمت زعفران در کشور را از دست داد. به گزارش اقتصاد آنلاین، حبیب رادفر در خصوص معاملات زعفران در بورس کالا گفت: معاونت تخصصی امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با فعالیت و توسعه بورس زعفران کاملا موافق است؛ چراکه این اعتقاد وجود دارد که از طریق بورس کالا هم می‌توان برای بخش کشاورزی تجهیز منابع کرد و هم از فرآیند کشف قیمت شفاف برخوردار شد. وی با بیان اینکه به کمک انجام معاملات طلای سرخ در بورس می‌توان نسبت به حذف واسطه‌های غیرضرور و دلالان کاذب اقدام به عمل آورد، گفت: به دلیل اینکه ایران با در اختیار داشتن سهم حداکثری در تولید زعفران در دنیا منحصر به فرد است، بنابراین باید حتما بورس زعفران به صورت جدی‌تر فعالیت خود را پیگیری کند تا از این طریق ایران بتواند نقش تاثیرگذاری در جهان به ویژه در حوزه تعیین قیمت‌ها داشته باشد. به گفته رادفر، برای رسیدن به این جایگاه ابتدا باید به کمک عرضه محصول در بورس کالا به بازاری منسجم و متشکل برای زعفران در کشور دست یابیم تا بتوان پس از آن در عرصه جهانی نیز فعالیت‌ها را توسعه داده و از بستر بورس با دیگر کشورها وارد معامله شده و نظام قیمت‌گذاری را به دست بگیریم. از جمله کشورهایی که می‌توان در توسعه فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه زعفران مدنظر داشت، کشور اسپانیاست که بیشترین سهم را از معاملات زعفران ایرانی در اختیار خود دارد. این مقام مسوول تاکید کرد: اعتقاد داریم محصولاتی همچون زعفران، سیب، کیوی، پسته و سایر محصولاتی که قابلیت انبارمانی بالایی دارند را باید از طریق بورس کالا عرضه کنیم.

 فرصت را از دست ندهیم

وی در خصوص برنامه بورس کالا برای راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی برای محصول زعفران اظهار کرد: با توجه به اینکه کشاورزان و زعفران کاران آشنایی لازم را برای ورود به این معاملات ندارند، باید آموزش‌هایی را ارائه کرد. چراکه نکته اساسی این است که باید معاملات آتی زعفران هر چه زودتر در بورس کالا آغاز شده و فعالان این حوزه هر چه سریع‌تر به بورس ورود پیدا کنند تا نقاط ضعف احتمالی در این نوع معاملات برای این نوع محصول شناسایی و رفع شود. بر همین اساس، نباید فرصت را برای آغاز معاملات آتی در بورس و استفاده از این نوع ابزار مالی از دست داد.

 تجربه موفق خرید توافقی

وی به اجرای موفقیت‌آمیز طرح خرید توافقی زعفران در بستر بورس کالا اشاره کرد و گفت: طبق جلساتی که با حضور مباشران اجرای این طرح داشتیم، این نتیجه حاصل شد که در نخستین تجربه اجرای این طرح در بورس کالا برای کشاورزان رضایت کافی حاصل شده است. بطوریکه زعفران کاران علاقه‌مند هستند در این طرح شرکت کنند. رادفر افزود: این استقبال از آن جهت است که پیش از اجرای این طرح زعفرانکار محصول خود را به قیمتی نزدیک به 2.5میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم می‌فروخت؛ این در حالی است که در سیاست طرح خرید توافقی که در سال ۹۶ برای نخستین بار اجرایی شد، هر کیلوگرم پوشال معمولی زعفران به نرخ ۴۴ میلیون ریال، پوشال مرغوب ۴۹ میلیون ریال و نگین زعفران به قیمت ۵۴ میلیون ریال در بورس کالا معامله شد و به این ترتیب، سود بالاتری نسبت به معاملات سنتی به دست زعفران کاران رسید.

 ارتقای کیفیت؛ کسب سود بیشتر

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به کمک مکانیسم معاملاتی بورس کالا و کشف قیمت شفاف در این بازار، منفعت بیشتری به جیب تولیدکننده ایرانی می‌رسد، افزود: این مزیت موجب می‌شود کشاورزان برای کسب سود بیشتر و رعایت استانداردهای بورس در راستای ارتقای کیفیت محصول خود تلاش بیشتری داشته باشند و در نتیجه، محصول با کیفیت‌تری به مصرف‌کننده می‌رسد.

 برندسازی زعفران ایرانی

رادفر با بیان اینکه ایران سند مالکیت فکری زعفران را در سازمان جهانی مالکیت فکری دریافت کرده، گفت: با بسترسازی برای کشف قیمت شفاف زعفران در بورس کالا، باید در خصوص برندسازی زعفران ایرانی به ویژه در دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی محکم‌تر گام بر داریم تا از این پس کشورهای دیگر امکان سوءاستفاده از زعفران ایرانی به نام خود را در عرصه بین‌المللی پیدا نکنند.

 استقبال از بازار آتی محصول

افزون بر این، غلامرضا کریمی فعال صنعت زعفران گفت: با عرضه زعفران در بورس کالای ایران برای نخستین بار در تاریخ تولید زعفران توانستیم قیمت مشخصی را برای این محصول اعلام کنیم، از طرفی پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی بازار آتی زعفران نیز با اقبال فعالان این بازار روبه رو شود. به گزارش تسنیم، وی به عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از ورود زعفران به بورس کالا کشف قیمت شفاف و عادلانه این محصول است زیرا متاسفانه در سالیان گذشته مرجع معتبری برای قیمت‌گذاری این محصول در کشور وجود نداشت در حالی که ایران بهترین تولید‌کننده زعفران در دنیا است ولی قیمت آن در جای دیگری تعیین می‌شود و این نقص بزرگی است.

این فعال صنعت زعفران افزود: بنابراین از آنجایی که ایران قابلیت و توان تولید محصولاتی همچون پسته و زعفران را دارد الزاما باید تعیین‌کننده قیمت این محصولات در دنیا نیز باشد. کریمی تاکید کرد: در راستای این هدف زیرساخت‌های پذیرش و عرضه زعفران در بورس کالای ایران فراهم ومعاملات این محصول در بورس کالا آغاز شد تا قیمت‌گذاری مناسبی برای این محصول صورت بگیرد که این اتفاق رخ داد. وی اضافه کرد: علاوه بر کشف قیمت این محصول، عرضه زعفران در بورس کالا به صادرکنندگان نیز کمک می‌کند زیرا آنها معتقدند که قیمت زعفران در اسپانیا و کشورهای اروپایی بر اساس قیمت ایران تعیین می‌شود و اکنون که قیمت ثابتی برای این محصول در بورس کالا وجود دارد مسلما آنها هم از ثبات قیمتی برخوردار می‌شوند. وی اظهار کرد: بنابراین اتفاق خوبی که برای محصول زعفران افتاد کشف قیمتی است که در بورس کالا انجام می‌شود بطوری که با عرضه این محصول در بورس کالا به هدف خود که همان کشف قیمت است دست یافتیم. وی تصریح کرد: با عرضه زعفران در بورس کالای ایران برای نخستین بار در تاریخ تولید زعفران توانستیم قیمت مشخصی را برای این محصول اعلام کنیم که وجه قانونی داشته باشد بطوری که هم برای خریداران داخلی و هم خریداران خارجی قابل دسترس باشد. این فعال صنعت زعفران تصریح کرد: بنابراین می‌توان گفت که بورس کالای ایران می‌تواند مرجع قیمتی این محصول در دنیا باشد زیرا از آنجایی که ما بزرگ‌ترین تولید‌کننده زعفران در دنیا هستیم باید تعیین‌کننده قیمت این محصول نیز باشیم. کریمی با بیان اینکه این الزام از سوی بورس کالا فراهم و با حمایت دولت محقق شد خاطرنشان کرد: همه باید همکاری کنیم تا زعفران ایران بتواند به جایگاه اصلی خود در دنیا دست پیدا کند.

وی به راه‌اندازی بازار آتی زعفران اشاره کرد و گفت: آتی زعفران بازار بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌ها به سمت این محصول و پوشش ریسک فعالان این بازار است؛ همچنین از آنجایی که نام دیگر زعفران طلای سرخ است، ارزش آن برابر با طلا است و قیمت آن نیز با قیمت سکه برابری کند بنابراین زعفران هم می‌تواند همانند سکه آتی از این بازار بهره مند شود. به گفته کریمی راه‌اندازی بازار آتی زعفران به ساماندهی بازار، قابل پیش‌بینی شدن آن، جذب سرمایه‌ها به سمت بورس و ثبات بازار کمک کرده و قطعا راهکار بسیاری مناسبی است که فعالان بخش هم از آن استقبال می‌کنند. وی اظهار کرد: راه‌اندازی قراردادهای آتی بر پایه محصولات مختلف اتفاقی لازم و پر مزیت برای اقتصاد است که در سایر دنیا رواج دارد ولی چون در کشور ما ناشناخته است ابتدا با مقاومت رو به رو می‌شود اما مطمئنا بعد از شروع، همه با آن همراه می‌شوند.

 قیمت واقعی

در سویی دیگر، معتمد مدیرکل بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با بیان اینکه بورس‌ بازاری شفاف است که با اطلاع‌رسانی دقیق خود حقوق همه ذی نفعان اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی را حفظ می‌کند، اظهار کرد: فروشنده زعفران می‌تواند با مراجعه به بورس از قیمت‌های واقعی روی تابلوی معاملات آگاهی یافته و حقوق خود را در محیطی شفاف دریافت کند. خریدار نیز می‌تواند قیمت‌های پیشنهادی روی تابلوی بورس را مشاهده کرده و پس از پرداخت هزینه‌های زنجیره بعدی محصول موردنظر خود را با قیمتی منصفانه خریداری کند. به گزارش میزان، مرتضی معتمد افزود: مادامی که عرضه زعفران در بورس کالا انجام می‌شود، این اطمینان خاطر وجود دارد که در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی اجحاف نمی‌شود. یعنی هدف تمام سیاست‌های تنظیم بازاری مدنظر در بستر این بازار به نتیجه می‌رسد.

 چند مزیت برای یک ابزار معاملاتی

وی در خصوص راه‌اندازی معاملات آتی برای محصول زعفران در بورس کالا و مزایای آن اظهار کرد: این ابزار معاملاتی چه برای محصول زعفران و چه برای سایر محصولات کشاورزی و حتی سایر کالاها مثل سکه طلا که به کار گرفته شود، چند مزیت مهم دارد. به صورت مختصر اگر بخواهیم به چند ویژگی و مزیت مهم این ابزار اشاره کنیم می‌توان از ایجاد اطمینان خاطر برای تولیدکننده جهت فروش محصول تولیدی در آینده سخن گفت. بطوری که تولیدکننده مطمئن می‌شود که برای محصولی که در ماه‌های آتی تولید می‌کند، به قیمتی شفاف خریدار وجود دارد و از اکنون می‌تواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند که این روش جایگزینی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی است که در حال حاضر اجرا می‌شود. معتمد ادامه داد: در این میان فروشنده محصول را با قیمت بهای تمام شده به علاوه یک سود منصفانه فروخته و ریسک‌های خود را نیز پوشش داده است. در نتیجه با امیدواری به آینده تولید و کالای خود را در بورس به نوعی پیش فروش می‌کند و در زمان سررسید، با تحویل کالا، مانده مطالبات خود را وصول می‌کند. وی افزود: در مقابل خریدار نیز با خرید محصول ضمن پوشش ریسک‌های عرضه‌کننده، مطمئن است که کالا یا محصول مصرفی موردنظر خود را برای ماه‌های بعد خریداری کرده است. به این ترتیب، خریدار زعفران که عمدتا تاجران و صادرکنندگان هستند و در بازارهای جهانی متعهد به فروش حجمی از محصول شده‌اند، به راحتی حجم موردنیاز خود را برای تحویل در ماه‌های آتی از بورس کالا تامین کرده و ریسک‌های مترتب با نوسانات قیمتی را پوشش می‌دهند.

 پیش‌بینی‌پذیری بازار

به گفته معتمد، اجرای طرح خرید توافقی زعفران در سال گذشته برای نخستین‌بار، موفقیت‌آمیز بود و معامله از طریق بورس کالا، ضمن حمایت از کشاورزان، بازار را نیز واقعی کرده است. همچنین مکانیسم بورس کالا به کمک راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی طلای سرخ، قابلیت پیش‌بینی قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو را نیز به فعالان این حوزه ارائه می‌کند. افزون بر اینکه، راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران سرمایه‌های راکد زیادی را به سمت بورس روانه کرده و وارد میدان می‌کند و این یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این نوع معاملات است.

 فرصت مساوی

مدیرکل بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با تاکید بر اینکه راه‌اندازی معاملات آتی برای محصول زعفران این امکان را به تولیدکننده، علاقه‌مندان و سرمایه داران می‌دهد تا در بورس وارد شده و به معامله بپردازند، اظهار کرد: به این ترتیب، به کمک مکانیسم بورس کالا و معاملات قراردادهای آتی زعفران همه افراد در فضای خرده مالکی تولید زعفران در کشور فرصت مساوی دارند تا این محصول کشاورزی ارزشمند و ارزآور را براحتی معامله کنند. به گفته وی، راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در بورس می‌تواند آرامش توأم با تعیین قیمت مطابق با ارزش ذاتی زعفران را به ارمغان خواهد آورد. ضمن اینکه، به کمک مکانیسم حاکم بر این معاملات تجار نیز به سود شفاف و منطقی خود دست می‌یابند و در مجموع استفاده از این ساختار هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است.

معتمد با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران از راه‌اندازی معاملات آتی زعفران و عرضه گسترده در بورس کالا حمایت می‌کند، بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در این حوزه تاکید کرد و گفت: به دلیل ارتباط بیشتر ما با کشاورزان، این آمادگی را در سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران داریم تا اطلاع‌رسانی‌های لازم را برای ورود همه فعالین این حوزه به بورس انجام دهیم. از سمت بورس کالا نیز بازیگران حرفه‌یی بازار آتی می‌توانند به معاملات این محصول ورود پیدا کنند تا هر چه بیشتر شاهد توسعه بازار این محصول در بورس باشیم.

 

ارسال نظر