چرا انتخابات لبنان مهم است؟

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۳۴:۵۳
کد خبر: ۱۲۰۷۶۹

گروه جهان   انتخابات پارلمانی لبنان ششم ماه مه 2018 برگزار می‌شود. این انتخابات به چند دلیل از نگاه سیاسی داخلی و تحولات منطقه‌یی بسیار با اهمیت تلقی می‌شود:

1- تمام توان سیاسی و مالی امریکا در کنار عربستان گسیل شده تا احزاب تشکیل‌دهنده جریان 14 مارس لبنان به رهبری سعد حریری در این انتخابات پیروز شوند و بتوانند اکثریت کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کنند. جریان بازداشت چند روزه حریری در ریاض و تلاش‌های سیاسی سعودی برای اعطای رهبری سیاسی اهل سنت به فردی غیر از سعد حریری در روند تبلیغات انتخاباتی جاری کاملا فراموش شده و عربستان با علم به اینکه انتخابات پارلمانی سرنوشت‌سازی در لبنان در پیش است بار دیگر با تکیه بر سعد حریری تلاش دارد تا پایه‌های نفوذ سیاسی خویش در لبنان را از گذرگاه سیطره بر پارلمان تثبیت کند.

از همین رو جریان المستقبل، نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع و حزب پیشروی سوسیالیستی ولید جنبلاط ائتلاف آشکاری روی خط تبلیغاتی انتخاباتی دارند.

2- حزب‌الله لبنان این‌بار توان دو چندانی را برای پیروزی در انتخابات در پیش گرفته زیرا به خوبی می‌داند امریکا و سعودی مایلند و تلاش دارند تا جایگاه حزب‌الله و هم پیمانانش در پارلمان آینده تضعیف شود. حداقل هدف حزب‌الله در این انتخابات این است که با تکیه بر حفظ معادله فراکسیون‌های پارلمانی فعلی، این وضعیت را ارتقاء داده و سهم بیشتری از هم‌پیمانانش در پارلمان به دست آورند.

از همین رو انتظار می‌رود با وجود هم پیمانی‌های چندگانه و ائتلاف‌های استانی و شهری مختلف در لبنان، اما همچنان جریان آزادملی لبنان به ریاست جبران باسیل و سازمان امل به ریاست نبیه بری در کنار حزب‌الله کماکان تلاش دارند تا تغییر موازنه‌ای در پارلمان به سود آنها تغییر کند.

3- در کنار حمایت‌های سیاسی این طرف و آن طرف از احزاب سیاسی لبنانی، همچون همیشه و همچون انتخابات گذشته، احزاب متکی به حمایت مالی امریکا و سعودی از عامل پول و خرید آرای بیشترین سود را می‌برند به همین دلیل است که بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر این استوار است که موازنه سیاسی کنونی در پارلمان حفظ خواهد شد و هدف‌گذاری تضعیف نقش حزب‌الله و هم پیمانانش در پارلمان آینده راه به جایی نخواهد برد و احزاب توانمند از نظر مالی بیشترین سودی که خواهند برد در بهترین شرایط حفظ موازنه کنونی‌شان در پارلمان خواهد بود و هرگز با فرضیه تضعیف حزب‌الله و شکار کرسی‌های این حزب به جایی نمی‌رسند.

4- با هدف تضعیف حزب‌الله در پارلمان یک هدف‌گذاری دیگر نیز صورت گرفته است و آن این است که با کم شده کرسی‌های پارلمانی حزب‌الله و هم پیمانانش در بین مسیحیان و اهل سنت، حزب‌الله جایگاه و صندلی‌های خود را در هیات دولت آتی لبنان از دست بدهد.

این معادله‌یی است که امریکایی‌ها به‌شدت دنبال آن هستند اما همه اطلاعات و اخبار انتخاباتی لبنان نشان می‌دهد نامزدهای حزب‌الله در این انتخابات به پارلمان راه می‌یابند و علاوه بر نامزدهای جریان آزاد ملی و سازمان امل لبنان، نیروها و نامزدهای جدیدی از هم پیمانان مقاومت به پارلمان راه خواهند یافت تا معادله حضور قطعی حزب‌الله در دولت آینده نیز تحقق یابد.

5-  قانون جدید انتخابات لبنان امیدهایی برای شخصیت‌های مستقل برای راه یابی به پارلمان ایجاد کرده است. با این حال به‌نظر می‌رسد شانس نیروهای هم‌پیمان با حزب‌الله برای راهیابی به پارلمان بیشتر از جناح‌های دیگر است، به همین دلیل احزاب و جریانات سنتی که از گرایش‌های طایفی در انتخابات سود می‌بردند به شکل فزاینده‌یی در تلاش هستند تا با شعارهای طایفی سنتی لبنانی بیشترین طرفداران خود را به پای صندوق‌های انتخابات ببرند تا شانس پیروزی نامزدهای هم پیمان خود را افزایش دهند.

6-  با آنکه نقش سوریه در تحولات لبنان پس از خروج ارتش این کشور از لبنان (آوریل 2005 میلادی) کاهش یافته است با این حال با توجه به حضور قوی حزب‌الله، سازمان امل، جریان آزاد ملی لبنان، نیروهای المرده به ریاست سلیمان فرنجیه و دیگر نیروهای هم پیمان از میان اهل سنت و جریانات حزبی همچون حزب کمونیست لبنان و جریانات ملی‌گرا و طرفدار مقاومت این کشور، به‌نظر می‌رسد سوریه حاضر غایب در این انتخابات است از همین رو انتخابات آتی به منزله رفراندومی برای چگونگی روابط با دولت سوریه نیز به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، این دوره پارلمان لبنان خلاف انتخابات گذشته در سال‌های 2005 و 2009 سیاسی مطلق نیست بلکه پرونده‌های بازمانده اقتصادی در دولت کنونی و دولت قبلی از جمله موضوعات مهم تبلیغات انتخاباتی این دوره را تشکیل می‌دهد بر همین اساس رویکرد بسیاری از احزاب و سازمان‌ها و شخصیت‌ها استفاده از برنامه‌های اقتصادی برای تصویب و اجراء در پارلمان و دولت است.

دو دوره گذشته انتخابات پارلمانی متاثر و زیر سایه ترور رفیق حریری و خروج ارتش سوریه از لبنان و جنبشی موسوم به «جنبش ارز» بود که سرلوحه آن جدایی لبنان از سوریه و متهم کردن سوریه به دخالت در ترورهای سیاسی وقت بود، با آنکه اکنون حزب‌الله و هم‌پیمانانش به شکلی دیگر و بسیار قوی‌تر از گذشته در تحولات چندساله اخیر سوریه حضور دارند با این حال، سایه تحولات سیاسی در مبارزات انتخاباتی یا ضعیف‌تر از شعارهای اقتصادی است یا آنکه هم پای هم پیش می‌روند. جلوگیری از فساد دولتی و عدم مشارکت شرکت‌های وابسته به دولتمردان در مناقصه‌های بزرگ دولتی، لزوم شفافیت در برنامه‌های اقتصادی دولت آتی، تامین انرژی برق و آب مردم لبنان، تامین نیروگاه‌های برق در کشور به جای استفاده از طرح‌های موقت همچون تولید برق با کشتی‌های ترکیه‌ای، حل مشکل آوارگان و پناهندگان سوری با باز گشت به کشورشان، آغاز اکتشاف سریع نقت و گاز در سایت‌های تعیین شده و عدم توجه به تهدید‌ها و کارشکنی‌های اسراییل بخشی از مهم‌ترین پرونده‌های مطرح در انتخابات امسال است.

 

ارسال نظر