اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۴۲

کشاورزان در انتظار نرخ خرید تضمینی

معاون شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد که گندم و کلزا خریداری شده اما همچنان منتظر ابلاغ نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری هستیم تا بتوانیم از حالت خرید علی‌الحساب خارج شویم و بهای محصول کشاورزان را پرداخت کنیم.

حسن حنان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴۴هزار و ۶۴۰ تن گندم به ارزش ۵۸ میلیارد تومان و ۱۸هزار و ۵۰۰ تن دانه کلزا به ارزش ۵۱۶ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب خریداری شده است.

وی افزود: خرید گندم و کلزا از 7 استان شامل ایلام، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان آغاز شده که به نرخ خرید تضمینی سال زراعی گذشته تحویل گرفته شده و استان‌هایی مانند یزد نیز به زودی به جمع فروشندگان گندم می‌پیوندد.

به گفته حنان هنوز هیچ پولی به کشاورزان پرداخت نشده است چراکه تا جدول قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت تصویب و ابلاغ نشود، نمی‌توانیم بهایی به کشاورزان پرداخت کنیم.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: با توجه به شروع شدن فصل برداشت گندم و کلزا دولت هر چه سریع‌تر نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تصویب و ابلاغ خواهد کرد و همه مسوولان به صورت جدی دنبال این مساله هستند.

حنان ضمن ابراز امیدواری از تصویب و ابلاغ هر چه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ گفت: خرید گندم، کیفی‌تر از سال گذشته شده است چراکه در گذشته گندم کشاورزان با افت مفید ۱۰درصدی و غیرمفید 7درصدی خریداری می‌شد به افت مفید 8 درصدی و افت غیرمفید 5 درصدی ارتقا یافته است. به گزارش ایسنا، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی پس از حدود 7ماه تاخیر و کش و قوس هنوز تصویب و ابلاغ نشده و با وجود اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر افزایش نیافتن قیمت گندم، یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که حجتی همچنان روی حرف‌های خود برای افزایش یافتن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصرار دارد اما هنوز هیچ چیز در این زمینه قطعی و ابلاغ نشده است.

بازار تخم‌ مرغ تحت تاثیر نوسان ارز

 رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ تحت تاثیر نوسانات ارزبا افزایش جزئی همراه بوده، گفت: در یکماه‌ونیم گذشته کنجاله سویا ۳۰۰تومان و ذرت۲۰۰تومان گران شده است.

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغ داری با افزایش جزئی به ۵۵۰۰ تا ۵۶۰۰ تومان رسیده است، گفت: نوسانات قیمت ارز از نظر روانی بر این مساله تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار افزود: قیمت هر کیلوگرم ذرت در بندر به حدود ۱۲۰۰تومان و سویا به حدود ۲۳۰۰تومان رسیده ضمن اینکه در یک ماه و نیم گذشته ذرت حدود ۲۰۰تومان و سویا نزدیک به ۳۰۰تومان گران شده است. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور تولید نسبت به سال گذشته کمتر است درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنید وضعیت بازار تخم‌مرغ طی روزهای آینده به چه صورت باشد؟ گفت: نباید تغییرات آنچنانی ایجاد شود و پیش‌بینی می‌شود، قیمت بین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان بماند. نبی‌پور ادامه داد: با قیمت‌های فعلی نهاده‌ها، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ بدون سود برای تولیدکننده بالای ۵۸۰۰ تومان است.

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی

درحالی که فریاد العطش زمین‌های کشاورزی مازندران به مرحله تنش آبی، خشکسالی و حتی تغییر کشت از برنجکاری به دیگر محصولات کشاورزی رسید، افزایش حدود 100درصدی نرخ برخی از نهاده‌های کشاورزی سبب نگرانی و گلایه شالیکاران شده است.

کم آبی و خشکسالی به طور طبیعی نیاز به نهاده‌های کشاورزی ازجمله پلاستیک، استفاده از تیلر و تراکتور برای شخم و آب تخت کردن و تامین سوخت موتور پمپ‌های چاه‌های کشاورزی را دوچندان کرده و اکنون افزایش نرخ این نهاده‌ها به ویژه سموم کشاورزی تا 2برابر سال قبل برنجکاران مازندران را تحت فشار قرار داده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بازار شهرهای مختلف مازندران را نشان می‌دهد که درحال حاضر قیمت انواع پلاستیک مواد کهنه و نو برای پوشش خزانه برنج و کرت شالیزارها از کیلویی 60 هزار ریال پارسال به 75هزار ریال در سال جاری رسیده است.

در سال زراعی جاری شالیکاران برای حفظ و ماندگاری بیشتر آب در زمین‌های برنجکاری علاوه بر اینکه تعداد دفعات شخم وشیار را با تراکتور بیشتر کردند، پوشش تمام کرت‌ها با پلاستیک را باید انجام بدهند.

همچنین علاوه بر بالا رفتن 40 تا 50 درصدی قیمت قطعات یدکی تیلر و تراکتور، دستمزد استفاده از تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن یک هکتار از 4 میلیون و 500 هزار ریال سال پیش امسال به 6 میلیون و 500 هزار ریال افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال حاضر قیمت سم دیازینون 5 و 10درصد 10کیلویی یک میلیون و 100هزار ریال است که برای هر هکتار 20کیلو مصرف می‌شود درحالی که قیمت این سم سال پیش 600 هزار ریال بود. همچنین قیمت هر لیتر سم علف‌کش بوتا کلر(ماچتی) از 190تا 210هزار ریال سال پیش امسال به 280هزار ریال رسیده است. براساس اعلام جهاد کشاورزی متوسط استفاده از علف‌کش در هر هکتار برنجکاری 3 لیتر است. منصور مهربانی یکی از شالیکاران روستای احمد چاله‌‌پی بابل که مشغول خرید سم ساقه‌خوار و پلاستیک بود به ایرنا گفت: به دلیل کمبود آب، استفاده از پلاستیک جهت پوشش کرت‌ها با هدف ماندگاری بیشتر آب ضروری است و امسال همه کشاورزان ناچار به خرید پلاستیک هستند.

وی با بیان اینکه امسال به ازای هر کیلو گرم پلاستیک مواد نو باید 70هزار ریال پرداخت کند، افزود: این رقم نسبت به سال پیش 15هزار ریال گران‌تر شده است.

وی متوسط مصرف پلاستیک برای هر هکتار را 30تا 40کیلوگرم اعلام کرد و گفت: هر چند در 3 سال گذشته با تدابیر دولت علاوه بر ثبات قیمت‌های نهاده‌ها، نرخ فروش برنج نسبت به هزینه تولید برای کشاورزان رضایبخش بوده اما به نظر می‌رسد امسال هزینه تولید خیلی بالاتر برود.

 

 

ارسال نظر