استوانه اعتماد عمومی

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۷۲

سرنوشت پیام‌رسان‌های مجازی داخلی نوسانات اخیر ارزی، فرهنگ‌سازی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و... مسائلی است که به‌طور ویژه با مفهوم اعتماد ملی گره خورده و در این میان نقش رهبری در احیا و تقویت این مفهوم، کلیدی و تعیین‌کننده است.

ایرنا در گزارشی تحلیلی با بیان این مطلب افزود: این روزها بسیاری بازگشت اعتماد به فضای عمومی جامعه را راهگشای گذار امن از بسیاری از چالش‌های پیش روی کشور می‌دانند؛ سرمایه مدنی گرانبهایی که در توفان بسیاری از حوادث و بروز چالش و دشواری‌ها به شکلی ملموس دچار نقصان شده و بازیابی و گسترش آن ضرورتی اساسی به شمار می‌آید.

از دید بسیاری از ناظران، جامعه امروز ایرانی در اوضاعی با ویژگی‌های مشارکت جویی و مطالبه‌گری سیاسی، تحول خواهی مدنی و اقتصادی و همزمان کاهش سطح اعتماد به فرآیندهای موجود در جهت دستیابی به خواسته‌هایی گسترده مواجه است که نمودهای آن را می‌توان در تحولات گذشته و اخیر به چشم دید.

در این ارتباط می‌توان به سطح نازل و ضعف فرآیند اعتمادسازی در پرونده هدفمند‌سازی یارانه‌ها اشاره کرد و این در حالی بود که کمتر از یک‌سال از مشارکت سیاسی حداکثری مردم در انتخابات خردادماه سال 92 و رای مثبت بیش از 50درصد شرکت‌کنندگان به برنامه و خط‌مشی اعتدالی سپری شده بود. پس از زمین‌لرزه آبان‌ماه پارسال در استان کرمانشاه، این چالش بار دیگر رخ نمود و وجود گسست در اعتماد مردم به دستگاه‌های مسوول سبب شد تا برخی شهروندان کمک‌های مالی خود را برای رساندن به زلزله‌زدگان به برخی چهره‌های شناخته شده ورزشی، دانشگاهی، هنری و... بسپارند.

پیامدهای ضعف اعتماد عمومی در گیر و‌دار ترویج پیام‌رسان‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی داخلی به جای نسخه‌های خارجی بار دیگر آشکار شد تا جایی که این موضوع مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. از دید بسیاری از مخالفان و منتقدان، ضعف‌های امنیتی و احتمال رسوخ به حریم خصوصی افراد مهم‌ترین دلایل رویگردانی از شبکه‌های مجازی داخلی به شمار می‌آید.

در همین ارتباط بود که روز دوشنبه بیستم فروردین ماه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مدیران و مسوولان کشور از حرمت شرعی نقض حریم خصوصی افراد سخن گفتند و ضمن استقبال از ترویج پیام‌رسان‌های داخلی به تقویت شالوده اطمینان عمومی در این زمینه پرداختند.

نگاهی به تجربیات گذشته در زمینه تبیین رای و دیدگاه رهبری در حوزه‌های حساس و چالش‌زا، میزان اثرگذاری آن را در جلب همراهی و تقویت اعتماد عمومی به تصویر می‌کشد.

رهبر معظم انقلاب در برهه‌هایی سرنوشت ساز چون برگزاری انتخابات با «حق‌الناس» خواندن رای مردم، بسیاری از تبلیغات سوء و القائات بیگانه را برای در هم شکستن مشارکت مردمی ناکام گذاشته و با وجود امیدواری دشمنان به یاس ملت، زمینه‌ساز خلق حماسه‌هایی کم نظیر شده‌اند. کلام رهبری همچنین بارها در تقابل تفاسیر و تاویل‌های متقابل و چالش زا راهگشای رفع اختلافات بوده و مسیر حرکت مردم و مسوولان را مشخص ساخته است چنانکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی امسال خود در حرم مطهری رضوی، چارچوب آزادی برای همگان را قوانین کشور به ویژه قانون اساسی عنوان کردند.

از دید بسیاری جایگاه معنوی و مذهبی رهبر معظم انقلاب و بیان نظر قاطع شرعی ایشان تنها در حق‌الناس خواندن رای مردم و حرمت نقض حریم خصوصی شهروندان فصل‌الخطاب نیست بلکه فتوای ایشان مبنی بر حرمت دایمی تولید و استفاده از تسلیحات اتمی در کشاکش اختلافات هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی به پشتوانه‌یی برای اقناع آنان به پذیرش حقوق هسته‌یی کشور مبدل شد.

رهبر معظم انقلاب همچنین در حوزه اقتصادی و در پیام نوروزی امسال حمایت از کالای ایرانی را راهکار گذر از مشکلات کشور در حوزه‌های تولید و اشتغال و حرکت به سوی رونق اقتصادی عنوان کرده و مسیر حرکت مردم و مسوولان را مشخص ساختند.

از همین روی، اکنون رهبر معظم انقلاب در بسیاری از حوزه‌ها در جایگاه استوانه اعتماد عمومی قرار گرفته و تبیین دقیق و شفاف دیدگاه‌های ایشان در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... نیز استناد و تکیه بر این دیدگاه‌ها را می‌توان به چشم عنصری اطمینان‌بخش در جامعه مورد توجه قرار داد

 

ارسال نظر