تکرار اشتباهات در عراق پساصدام

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۲:۱۹
کد خبر: ۱۱۹۷۱۶

نماینده حزب دموکرات کردستان (پارتی) در پانزدهمین سالگرد سرنگونی صدام در عراق از احزاب سیاسی این کشور به‌دلیل عبرت نگرفتن از اشتباهات رژیم بعث و جبران نکردن این اشتباهات شدیدا انتقاد کرده است. به‌گزارش کردپرس، اشواق جاف با بیان اینکه همه طیف‌های مردم عراق به‌ویژه کردها با ظلم و ستم رژم پیشین عراق مواجه شده‌اند، گفته است: «آرزو داشتیم که پس از سال 2003 احزاب سیاسی از این اشتباهات رژیم پیشین عبرت بگیرند و این اشتباهات را جبران کنند، اما متاسفانه چنین نشده است.»

جاف ضمن اشاره به اینکه احزاب سیاسی در عراق در پی سرنگونی رژیم صدام در خصوص از بین بردن تغییر بافت جمعیتی در مناطق مختلف عراق که صدام به آن دست می‌زد، به توافق رسیدند و این مساله به یک ماده قانونی تبدیل شده، گفته است: «نظام جدید عراق نمی‎خواهد این ماده را اجرایی کند. » این مقام عراقی با مسوول دانستن سیاستمداران در بی‌توجهی به حقوق بشر و داشتن نگاه سیاسی به این حقوق گفته است: «آنچه پس از 2003 به عراقی‌ها داده شده در حد امید و آرزوهای آنها نیست. »

اشواق جاف در شرایطی از وضعیت سیاسی امروز عراق انتقاد می‌کند که به اعتقاد بسیاری از ناظران، حمله امریکا به عراق یک جنگ غیرضروری با ادعاهایی گمراه‌کننده بود اما یک مولفه کلیدی دیگر برای شروع این جنگ خانمان‌سوز نیز وجود داشته است؛ تصورات جورج دبلیو بوش درباره ارزان و آسان بودن اشغال عراق.

پایگاه خبری هیل چندی پیش در این باره نوشت: در فوریه 2002 یک سال پیش از آغاز جنگ عراق کنت آدلمن مقام دولت اسبق دونالد ریگان در سخنانی مشهور گفت، «جنگ عراق به بزرگ‌ترین پیروزی در جنگ امریکا با تروریسم منجر خواهد شد. ما همه نتیجه آن را می‌دانیم». چند هفته پیش از آغاز جنگ نیز میچ دانیلز مدیر بودجه کاخ سفید، گفت که حمله موفق به عراق تقریبا 50 تا 60 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که به جز استانداردهای پنتاگون با هر استاندارد دیگری بسیار زیاد است اما این پیش‌بینی دانیلز در دورنمای پیش‌رو خنده‌دار بود.

مجموع هزینه‌های بودجه‌یی جنگ عراق به 800 میلیارد دلار، 16 برابر بیشتر از برآورد دولت بوش رسید. پروژه‌ هزینه‌های جنگ متعلق به انیستیتوی واتسون در دانشگاه براون می‌گوید: «مجموع هزینه‌های جنگ‌های امریکا بعد از 11 سپتامبر 2001 که جنگ عراق یکی از مهم‌ترین‌های آن بود به 5. 6 تریلیون دلار رسیده است. این برآورد شامل هزینه‌های طولانی مدتی است که به ندرت به هنگام اتخاذ تصمیم برای وارد شدن به یک جنگ لحاظ می‌شود نظیر هزینه رسیدگی به مجروحان جنگی و کهنه‌کاران نظامی. »

هیل نوشته: ترامپ به عنوان یک کاندیدای انتخاباتی آنچه تریلیون‌ها دلار هزینه اسراف شده در جنگ‌های عراق و خاورمیانه خواند را محکوم کرد و آن را نه یک فاجعه بلکه بدترین تصمیم تاریخ امریکا خواند اما متاسفانه او برای مقابله با این حقیقت کار چندانی نکرد و به جایش سرمایه‌گذاری در جنگ‌ها را که از دولت باراک اوباما به ارث برده بود، دو برابر کرده و سربازانش را در افغانستان، سوریه و عراق افزایش داد و حملات هوایی در سومالی و لیبی را تشدید کرد و راه را برای فروش مهمات بیشتر برای استفاده در بمباران عربستان علیه یمن هموار کرد.

با وجود آنکه هیچ یک از جنگ‌های فعلی امریکا در سطح هزینه‌های زمان اوج جنگ‌های امریکا در عراق و افغانستان نیست اما در هر صورت داشتن ده‌ها هزار سرباز در میدان جنگ هزینه‌بر خواهد بود. جنگ‌های امریکا یک منطق و توجیه کارآمد به پنتاگون داده تا مالیات‌های مردم را در حجم‌های بسیار بالا و نزدیک به زمان اوج دوران پس از جنگ جهانی دوم مصرف کند. این موضوع در هیچ جا به اندازه توافق بودجه‌یی حاصل شده توسط کنگره و دولت در ماه گذشته مشهود نبود. توافقی که خواهان 165 میلیارد دلار افزایش بودجه پنتاگون در دو سال آینده و رساندن بودجه نظامی به 716 میلیارد دلار شده است. 15سال بعد از آغاز جنگ عراق یکی از درس‌های این جنگ این است که شاخه اجرایی امریکا باید پیش از اعزام سرباز به یک جنگ خارجی به شکلی صادقانه هزینه‌های این جنگ را برآورد کند. این را به عنوان یک سیاست خارجی معادل حقیقت در تبلیغات تصور کنید. سنجش هزینه‌های جنگ با دقت بیشتر یکی از راه‌های جلوگیری از درگیر شدن در جنگ‌های غیرضروری است.

یک تدبیر اضافی که به مردم درک واضح‌تری از هزینه‌ها و تبعات جنگ می‌دهد اعمال یک مالیات جنگی است که برای تامین هزینه‌های یک مداخله نظامی وضع شود تا هزینه‌های مداخله نظامی را در طول این جنگ پرداخت کند نه اینکه آن را به شانه نسل‌های بعد بیندازد.

 

ارسال نظر