اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۱۹۷۱۲

 نرخ نهاده‌های دامی افزایش یافت

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار کشور از افزایش نرخ نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور خبر داد و گفت: در هفته‌های اخیر با افزایش رو به رشد نرخ دلار، نرخ نهاده‌های تولیدی نیز بیش از 25 درصد افزایش یافته است.

«رضا ترکاشوند» در گفت‌وگو با ایرنا، قیمت کنونی بازار تخم مرغ را متعادل دانست و افزود: در سه هفته اخیر قیمت نهاده‌ها، جهش بالایی یافته بطوری که نرخ کنجاله سویا به کیلویی 23‌هزار ریال و ذرت 12‌هزار ریال رسیده و ادامه این روند در زمانی نه چندان دور سبب ضرر و زیان تولید‌کنندگان صنعت دام و طیور می‌شود. وی یادآورشد: درحالی که سال گذشته نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا بین 14‌هزارو500 تا 15‌هزار ریال و نرخ ذرت 7‌هزار و 500 تا 8‌هزار ریال بوده است.

وی نوسان نرخ ارز، دلالان و هزینه‌های حمل و نقل را از دلایل افزایش نرخ نهاده‌های تولید دانست و گفت: با حذف ارز مبادله‌یی احتمال افزایش مجدد نرخ نهاده‌های دام و طیور که وارداتی است، وجود دارد. به گفته ترکاشوند، با وجود شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و معدوم‌سازی بخش عمده‌یی از واحدهای مرغ تخمگذار کشور، اکنون نرخ تخم مرغ داخلی از قیمت وارداتی آن پایین‌تر عرضه می‌شود اما به نظر می‌رسد این موضوع موقتی باشد زیرا نوسان نرخ دلار و حذف ارز مبادله‌یی می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت نهاده‌های دام و طیور بینجامد. وی از مسوولان خواست تا برای حمایت از تولید داخلی و کنترل بازار تدبیری بیندیشند زیرا روند افزایشی نرخ ارز در محصولات وارداتی و در نهایت قیمت محصول نهایی نقش بسزایی دارد که منجر به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد شد.

براساس آمارها بطور میانگین 80 درصد نهاده‌های دام و طیور کشور وارداتی است و سالانه نزدیک به 9میلیون تن انواع نهاده‌های دامی ذرت، جو و کنجاله سویا به ارزش حدود 3میلیارد دلار به کشور وارد می‌شود.

 کمبود آب در خوزستان

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: خشکسالی این دوره خوزستان بسیار شدید و خطرناک بوده و بسیار نادر است. به گزارش مهر، هوشنگ حسونی‌زاده در نشست خبری در خصوص خشکسالی استان خوزستان برای سال جدید با تاکید بر لزوم هوشیاری برای نحوه مصرف آب ادامه داد: نگرانی‌هایی اعلام شد ولی تصور نمی‌کردیم در بحث منابع آبی به چنین مرحله‌یی برسیم. با توجه به سابقه دیرینه‌یی که در این بخش داریم و انجام کارهای مطالعاتی حقیقتا این دوره را جزو نادرترین دوره می‌دانم؛ در وضعیت بسیار خطرناک و شدیدی قرار گرفتیم. وی افزود: متاسفم اعلام کنم که یکی از شدیدترین خشکسالی این قرن را در خوزستان، ایران و منطقه پشت سر می‌گذاریم؛ در آخرین خشکسالی که ۸۶ بود کاهش ۴۰ درصدی را در سال داشتیم و امسال کاهش ۵۰ درصدی را داریم؛ این وضعیت در استان‌های مجاوری که برای ما تولید آب دارند (مثل کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهارمحال و بختیاری) با کاهش ۶۰ درصدی است.  حسونی‌زاده تصریح کرد: ۱۰ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم و هرساله میزان بارش‌ها، آورد رودخانه و روان آب‌های مصرفی نیز به‌شدت کاهش پیدا کرده است؛ در کنار این کاهش به دلیل تغییر اقلیم و گازهای گلخانه‌یی در خوزستان دو درجه افزایش حرارت داشتیم. معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه باید یک بازنگری اساسی در برنامه‌ها داشته باشیم، گفت: باید در پروژه‌های توسعه‌ای، مصرف و حتی بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را دارد باید تغییرات اساسی در مصارف و نحوه استفاده از منابع آب داشته باشیم و این تنها وظیفه آب و برق نیست و به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

حسونی‌زاده با اعلام این خبر که میزان ورودی به مخازن ۶۵ درصد کاهش داشته است، یادآور شد: در استان خوزستان ۱۴۷ میلی‌متر بارندگی داشتیم در حالی که باید ۲۹۱ میلی‌متر براساس سال نرمال بارندگی می‌داشتیم. باید 16.5 میلیارد مترمکعب وارد مخازن می‌شد در حالی که 5.6 میلیارد مترمکعب وارد شده است. از مهر ۹۶ تاکنون با وجود کاهش شدید ورودی‌ها سعی کردیم وضعیت کشت فعلی را به شکلی مدیریت و تامین آب کنیم؛ به نظر هم در این زمینه موفق بودیم و نیازهای حوزه کرخه، دز، کارون و قسمت اعظم مارون را تامین کنیم تا کشت مردم دچار صدمه نشود. براساس اعلام سازمان هواشناسی در ادامه بهار که امروز ۲۱روز از آن گذشته متاسفانه تا اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد وضعیت بسیار خشک پیش بینی شده است.

وی با اعلام این خبر که حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب از مخازن مفید سدهای استان خالی است، ادامه داد: امیدوار به بارش‌ها هستیم تا کمی از این کسری‌ها جبران شود. در دو هفته گذشته شوری آب در آبادان و خرمشهر به هفت‌هزار رسید چون در بالادست رعایت سهمیه و مصارف را نکردند و مثل یک سال پرآب واقعا اسراف داشتند؛ کار آنها بلافاصله در کیفیت آب شهرستان آبادان و خرمشهر تاثیر گذاشت.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: بار تمام مشکلات بیکاری، تولید و کار را برعهده منابع آب و تولید شغل در بخش کشاورزی گذاشته اند؛ متاسفانه این واقعیت اکنون در مملکت رخ داده و طی ۳۰ سال اخیر تمام مسائل تولید و اشتغال را به بخش کشاورزی مرتبط و در نهایت آن را به تامین آب ارتباط دادند. این تفکرات باعث انجام یک سری کارهای مجاز و دریافت مجوز شده و یک سری هم به موازات کارهای غیرمجاز و بدون مجوز انجام می‌دهند؛ متاسفانه در این حوزه به بخش کارشناسی توجه نشده و امروز میراث‌دار آن وضعیت هستیم.

حسونی‌زاده گفت با یادآوری اینکه با وجود کمبود آب توانستیم با مدیریت صحیح از برخی تنش‌ها عبور کنیم، ادامه داد: زیاده خواهی و مصرف‌های بی‌رویه در بالادست حوزه مارون باعث ایجاد مشکل برای شادگان شد. تعریف کشت جایگزین برعهده جهاد کشاورزی است و باید محصولات جایگزین مثل باقله، کنجد و لوبیا را به کشاورزان معرفی کنند؛ البته در صورت انجام باید نگرانی آنها رفع و جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات جدید را به مردم وعده دهد. وی افزود: تاثیرات منفی انتقال آب را به همه مسوولان استان اعلام کردیم ولی تصمیم‌گیری در این حوزه برعهده مسوولان ملی است؛ تعیین اثرات یکی از وظایف این سازمان هست که آن را انجام دادیم.  حسونی‌زاده با اشاره به اینکه به وزارت اعلام شده نمی‌توان کشت برنج را در خوزستان ممنوع اعلام و برای اصفهان آزاد بدانند، گفت: بر سازمان‌های بالادست اعلام جرم و آنها را دادگاهی کردیم که چرا آب مخازن سدها را خالی نمی‌کنند تا ما برای شرب از آن استفاده کنیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان درخصوص تامین برق استان گفت: با کارشناسان برق منطقه‌یی، وزارت نیرو و قائم مقام وزیر نیرو مکاتبات بسیاری داشته و از آذر ماه اطلاع‌رسانی کردیم که به دلیل خشکسالی امکان تامین ۱۰۰ درصد برق را نداریم و احتمال ایجاد کمبود در این زمینه وجود دارد.

 

ارسال نظر