بازگشت به اتاق کار

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۰:۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۱۸۷۳۰
بازگشت به اتاق کار

نه ربیعی برکنار شد نه آخوندی. ربیعی با اختلاف دو رای در وزارت کار ماندگار شد و آخوندی هم توانست  152 رای وزیر بماند. در حالی که مخالفان این دو وزیر در پارلمان در هفته‌های گذشته سر و صدای زیادی به راه انداخته بودند و احتمال رای‌آوری آنها را پایین می‌دانستند. اما نشد آنچه آنان می‌گفتند. ربیعی با رایی نزدیک در جایگاه خود ابقا شد و آخوندی که برای سومین بار استیضاح می‌شد، نیز بار دیگر توانست رای نمایندگان را به سوی خود بکشاند.

ابقای ربیعی در حالی بود که فراکسیون امید با استیضاح ربیعی مخالفت کرد و مستقلین و ولاییون هم مخالف عمل کردند. چینش نمایندگان موافق و مخالف استیضاح هم نشان داد که امیدی‌ها تصمیم به سکوت و بعضا مخالفت گرفته بودند و مستقل‌ها و اصولگرایان کار خود را کردند. 5 اصولگرا، 2مستقل و 2 اصلاح‌طلب ترکیب سیاسی نمایندگانی بود که در موافقت با استیضاح ربیعی نطق کردند. از حسین مقصودی نماینده مستقل سبزوار تا شهاب نادری اصولگرا و البته تاجگردون اصلاح‌طلب با انتقاد از عملکرد ربیعی خواهان استیضاح او شدند. مقصودی که به عنوان نخستین نماینده موافق استیضاح پشت تریبون قرار گرفته بود، مشکلات شرکت‌های تحت مدیریت وزارت کار و گسترش فقر را به میان کشید و گفت: اگر آقای ربیعی پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می‌شنید، اغتشاشات اخیر به وجود نمی‌آمد و اعتراضات تبدیل به اغتشاش نمی‌شد. صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی‌سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سروکار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی‌اعتماد شدند که این بی‌اعتمادی باعث می‌شود پایه‌های نظام به لرزه بیفتد. او افزود: آقای ربیعی شما که داعیه خدمت به نظام را دارید اگر به اوضاع و احوال این وزارتخانه بزرگ و طویل نگاه می‌کردید به خوبی به این نتیجه می‌رسیدید که با شنیدن صدای تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد اغتشاشات اخیر به وجود نمی‌آمد. صدای اعتراض مردمی که به صورت برده‌داری نوین و کارگری کار می‌کنند و اعتراضات آنها تبدیل به اغتشاش شد.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت که اگر قرار بود به سمت اصلاحات بروید، رییس‌جمهور پیام مردم را می‌شنید و شما را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می‌کرد اما شما صدای مردم را نشنیدید. این نماینده مجلس اضافه کرد: اکنون کارگران زیادی هستند که دو سال عیدی نگرفتند و با داشتن حقوق ۵۰۰ هزار تومان ماه‌هاست که حقوق دریافت نکردند. ما از نمایندگان می‌خواهیم برای شنیدن صدای مردم و کارگران به ربیعی رای منفی بدهند.

شهاب نادری نماینده اصولگرای پاوه نیز دیگر نماینده‌یی بود که اعتقاد داشت، ربیعی باید استیضاح شود. نادری ابتدا به مشکلات حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و با طرح این پرسش که وزارت کار برای اشتغال جوانان در مناطق مرزی چه کاری انجام داده است؟ گفت که در صورت عدم جذب این جوانان ما دچار مشکلات امنیتی خواهیم شد. نماینده پاوه در مجلس در ادامه سوءمدیریت، عدم کارآمدی، پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و عدم توجه به اشتغال را از مشکلات وزارت کار عنوان و خاطرنشان کرد: خط فقر 2.5میلیون تومان است و به برکت مدیریت شما در حوزه رفاه در ۶ سال گذشته ۸۰ درصد جامعه ایران زیر خط فقر هستند. شما مسوول اشتغال کشور نیستید ولی ۴۰درصد بنگاه‌های اقتصادی دست شماست. باید اعضای هیات‌مدیره این شرکت‌ها را اعمال می‌کردید. نادری در پایان اضافه کرد: ماحصل دوره مدیریت شما این بود که ارزش دارایی سرمایه‌گذاران به

۲ درصد تنزل پیدا کرد، اگر سرمایه را در بانک می‌گذاشتیم ۲۰درصد ارزش افزوده برای کارگران داشت.

 ربیعی توانایی وزارت ندارد

ابوالفضل حسن‌بیگی دیگر نماینده‌یی بود که به عنوان موافق استیضاح ربیعی نطق کرد. به اعتقاد او ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند و بهتر است وزیر فعلی پس از تعیین وزیر جدید به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی انتخاب شود؛ چراکه به گفته این نماینده مجلس، ربیعی به درد ریاست سازمان تامین اجتماعی می‌خورد تا وزارت کار. نماینده دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کل سرمایه و دارایی این وزارتخانه را به دلار تبدیل کنیم، سرمایه این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰میلیارد دلار است که اگر در بانک سپرده‌گذاری شود، سالی۳۰ میلیارد دلار به آن سود تعلق می‌گیرد. مجلس با نیت خیرخواهانه برخی ثروت کشور را در اختیار وزارت تعاون قرار داد تا به نیروهای مظلوم و محروم، بازنشستگان و کارگران این وزارتخانه خدمت کند. اما همان‌طور که می‌بینید این اتفاق نیفتاده است.

محمد قسیم‌عثمانی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس که گاهی در بین اصولگرایان تعریف می‌شود و گاهی اصلاح‌طلبان، ضمن مخالفت با ربیعی او را نمونه مرد بارز مبارزه با استیضاح خواند. عثمانی طعنه‌یی هم به وزیر کار زد و گفت: «اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد.» این نماینده مجلس به بحث‌هایی که در رسانه‌ها مبنی بر باج‌خواهی نمایندگان از ربیعی مطرح شده بود هم پاسخ داد و افزود: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که تشکیل داده‌اید، ادعا می‌کنند که شما به عده‌یی باج ندادید و به همین دلیل شما را استیضاح می‌کنیم و هدف از استیضاح شما سهم‌خواهی است. اگر واقعا این‌گونه است، مرد باشید و پشت این تریبون اعلام کنید کدام نماینده ملت از شما باج‌خواهی داشته و چه کسی به خاطر مسائل شخصی شما را استیضاح کرده است.

محمدحسین فرهنگی از نمایندگان اصولگرا هم نطقی مشابه هم طیفی خود حسن بیگی داشت. فرهنگی با بیان اینکه ربیعی توانایی اداره وزارتخانه را ندارد، گفت: یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار در ۱۷ اسفند به نقل از مسوولان تامین اجتماعی اعلام کرد که قرار است ۱۱هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی واگذار شود در توضیحات قید شد که ۳۰۰۰ میلیارد تومان این اموال در سال سوددهی داشته است. سوال این است که کدام عقل سلیمی اموال در اختیار خود که سودده هستند را واگذار می‌کند تا قرار باشد از صندوق دیگری حمایت شود. او اظهار کرد: یکی از بنگاه‌ها در سال ۹۵ که سوددهی ۵۰ درصد داشته است نیز واگذار شود. باز سوال این است که کدام عقل سلیمی چنین بنگاهی را واگذار می‌کند؟ این یا سوءتدبیر یا سوءمدیریت است یا اراده‌یی برای ربودن اموال کارگران وجود دارد که این یک مصیبت است.

محمود نگهبان‌سلامی نماینده سنی و اصلاح‌طلب خواف هم از جمله مخالفان ربیعی بود. سلامی گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است. نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی امنیتی کردن وزارت رفاه و زیرمجموعه‌های آن را از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: شما باید مسائل را به امور اجتماعی و فرهنگی گره بزنید نه امور امنیتی.

 اتهام سیاسی نماینده اصولگرا به ربیعی

در این بین حسنوند نماینده اصولگرای مجلس آنچه در استیضاح جریان داشت را رها کرد و به انتخابات سال 88 و حضور ربیعی در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی اشاره کرد. آقای ربیعی شما در ستاد انتخابات میرحسین موسوی مسوول اتاق فکر ایشان بودید و همراه با ایشان پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید. ‌ای‌کاش همان روز مردانه می‌گفتید از میرحسین دفاع می‌کنم اما وقتی مجلس اصولگرا به شما خرده گرفت که چرا در ستاد ایشان فعال بودید، گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم که باید به شما در بیان این واقعیت‌ آفرین گفت. او ربیعی را به یک بام و دو هوا بودن متهم کرد و مدعی شد: شما به فراکسیون امید مراجعه کردید و گفتید چون اصولگراها از من امتیاز می‌خواهند من نمی‌خواهم به آنها امتیاز دهم کمکم کنید و به اصولگرا‌ها هم مراجعه کردید و گفتید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان کمک بگیرم شما همراهی کنید تا استیضاح رای نیاورد.

 ناطق پرحاشیه

اما پرحاشیه‌ترین نطق دیروز در مخالفت با ادامه کار ربیعی به غلامرضا تاجگردون اختصاص داشت. تاجگردون با اشاره به حمایت‌های خود از ربیعی در 4سال گذشته گفت: نمی‌شود رییس سازمان تامین اجتماعی را یک سال در هوا معلق کرد. یا رییس سازمان بازنشستگی را معلق نگه داشت و بعد بگویی تاجگردون سفارش کرده است من امروز از زبان کارگرانی صحبت می‌کنم که به حقشان نرسیده‌اند. کی صدای دولت درآمد که مشکل کارگران حل شود. ما در امور کارگران مستقل‌تر عمل کردیم. مگر ما از پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی دفاع نکردیم؟ این حق کارگر بود. بانک رفاه کارگران هم حق کارگر است نه هزاران میلیارد بدهی بانک رفاه به تامین اجتماعی بابت حقوق کارگران. حق کارگر آنجاست. بانک رفاه کارگران را ذلیل کردید. این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ما گفتیم آدم‌های حرفه‌یی بگذار به این و آن وصل نکن و به ما نسپار. من امروز آدم لاریجانی نیستم. نروید به امیدی‌ها و به دوستان هم‌حزب من بگویید که اینها مامور لاریجانی هستند. نروید بین پایداری‌ها بگویید من مامور روحانی هستم که شما را بیندازم. من و استیضاح‌کنندگان، نماینده مردم هستیم و تنها وامدار مردم هستیم.

اما با پایان نطق موافقان استیضاح وزیر کار، نوبت به حامیان ربیعی در مجلس و شخص او رسید. حامیانی که دفاع‌شان کم‌رمق بود تا بیشترین سهم دفاع به خود ربیعی برسد.

 باج ندادم و نخواهم داد

ربیعی پس از نطق حمایتی مصطفی کواکبیان و جهانبخش محبی‌نیا در مقام دفاع از عملکرد خود برآمد و گفت: اینکه یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان عنوان می‌کنند در شرایطی است که سه هفته قبل برخی دوستان به بنده پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند، پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد. ولی به هر حال بنده به دلیل تمامی اتفاقات از سانچی تا کارگران، معدنکاران و همه اتفاقات مربوط به بنگاه‌ها و معادنی که به من تحمیل کردند عذرخواهی می‌کنم. وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: به شما قول می‌دهم که اگر از این وزارتخانه رفتم دست تک‌تک‌تان را می‌بوسم و جایی در نظام به خدمت می‌پردازم. اگر در این وزارتخانه ماندم به همین قرآن و مشی عادلانه قسم می‌خورم که همانطور که تاکنون به کسی باج ندادم، در آینده نیز باج نخواهم داد که اگر باج می‌دادم این بلاها سرم نمی‌آمد. ربیعی با بیان اینکه اداره کردن شرکت‌ها به اندازه وزارت کار وقت او را می‌گیرد، گفت: شما باید به ما کمک کنید، بدانید برنامه دولت، مقابله با فقر مطلق و ایجاد اشتغال است. ما را محدود به یک گوشه‌یی نکنید. او گفت: تعدادی از نمایندگان به بنده گلایه می‌کنند که چرا درخواست‌هایشان به نتیجه نمی‌رسد. این نقد وارد است. بنده به عنوان عضو کوچکی از این نظام می‌خواهم همه کار انجام دهم به همین دلیل به شما برای درخواست‌هایتان نه نمی‌گویم پس این را به حساب بدقولی نگذارید بلکه به حساب برادری بگذارید که می‌خواهد کاری انجام دهد. ربیعی با بیان اینکه افراد سالم و کاری را به هر بهانه‌یی پس نزنید، گفت: من تلاش کردم از نیروهای جوان و افراد خوش‌فکر استفاده کنم که این میزان استفاده از سرمایه اجتماعی کم‌سابقه است. وزیر کار درباره طرح ابهاماتی در خصوص بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌گفت: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.

او با انتقاد از نطق برخی نمایندگان افزود: امروز جملات نامناسبی همچون لابی شنیدم و اینکه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام علیه نمایندگان مطالبی را منتشر کنند، این درست نیست و این حرف‌ها خوب نیست. بنده نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم. چه به من رای دهید و چه رای ندهید، خود را سرباز نظام می‌دانم. ربیعی در پایان گفت: بنده در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. نخستین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم، کارگران را همچون کارفرمایان خود می‌دانم. از آنچه در زندگی در پای آن ایستاده‌ام عدول نکردم و هرگز این دروغ بزرگ را نگفتم که در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم در جای دیگری بگویم که عنوان دیگر داشتم. سرانجام ربیعی با 126 رای مخالف استیضاح و 124 رای موافق و 2 رای ممتنع به محل کارش بازگشت.

 

 از دارایی وزیر تا قصور در حادثه سانچی

پس از ربیعی نوبت به آخوندی، دیگر وزیر دولت روحانی رسید. حوادث رخ داده طی دوران وزارت آخوندی از مهم‌ترین استدلال نمایندگان موافق استیضاح او بود. علیرضا بیگی که به عنوان نماینده مخالف نطق می‌کرد، مدعی شد آخوندی سهمیه یکی از چهره‌های سیاسی در دولت بوده و او وزارت را مدیون آن شخص است. نماینده تبریز با اشاره به حادثه قطار تبریز-مشهد گفت: هر روز شواهد متعددی از راه می‌رسد که این عدم کارآمدی را اثبات می‌کند. این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتادن جان و آبروی مردم شده است و مجلس باید در این باره به وظیفه قانونی خودش عمل کند. یکی از مباحثی که هنوز بر جان و روح مردم در آذربایجان سنگینی می‌کند، حادثه قطار تبریز – مشهد است. به واسطه ناکارآمدی و عدم پیش‌بینی‌های لازم 50 نفر جان خود را از دست دادند البته در این باره به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که پس از 16 ماه تکلیف رسیدگی‌ها را مشخص نکرده است. بیگی افزود: دلیل اینها این است که صاحب کار بالای سر کار خود نیست. به ویژه در وزارت راه و شهرسازی که بخش عمده‌یی از فعالیت آن فعالیت اجرایی است و انتظار می‌رود وزیر پیگیری و موارد را بررسی کند. وزیر باید در هفته سفر داشته باشد و با سرکشی خود موارد را بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند. وقتی این اتفاقات رخ نمی‌دهد، تصمیم‌گیری‌های ذهنی و فضایی فاقد مبنای اجرایی خواهد شد و آن وقت نتیجه آن سرخوردگی ملی می‌شود. احد آزادی‌خواه نماینده اصولگرای عضو کمیسیون فرهنگی هم از دیگر مخالفان وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود. آزادی‌خواه با اشاره به طرح استیضاح آخوندی برای سومین بار گفت: شنیده‌ها حاکی از بی‌علاقگی آخوندی در ادامه همکاری با دولت دارد. حتی صحبت از استعفای ایشان نیز مطرح شده است. چرا وزیری که انگیزه‌یی برای کار در این وزارتخانه ندارد باید به عنوان و زیر در این مجموعه باقی بماند؟

او حذف بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران را ۱۲هزار میلیارد تومان و پروژه‌های نیمه‌کاره تحت مدیریت این وزارتخانه را ۲۴۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به بودجه این دستگاه اجرایی و همخوانی نداشتن آن با بدهی‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره این وزارتخانه گفت: بودجه وزارت راه ۵۲۰۰میلیارد تومان است، تفاوت این بودجه با پروژه‌های نیمه‌کاره و بدهی به پیمانکاران چگونه پر می‌شود. وزیر وظیفه دارد جذب منابع و سرمایه کند اگر پول و سرمایه نیست، چرا به مردم قول انجام پروژه‌های نیمه‌کاره را می‌دهید؟

احمد مرادی نماینده بندرعباس هم در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: در جاده‌های استان هرمزگان سالانه ۶۰۰۰ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌یی از دست می‌دهند. مرادی با استناد و قرائت اصل ۶۷ قانون اساسی افزود: مطابق سوگندی که یاد کرده‌ام، پاسدار حریم اسلام و دستاوردهای انقلاب اسلامی هستم. دلیل امضای استیضاح نیز همین سوگند است و این حق قابل معامله و واگذاری هم نیست. او با بیان اینکه برخی وزرا وعده‌هایی که در رای اعتماد به مجلس می‌دهند را اجرایی نمی‌کنند، گفت: «برخی وزرا قول و قرار می‌گذارند اما پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس به قول‌های خود عمل نمی‌کنند. آقای وزیر شما در وزارت راه و شهرسازی چه میزان از مشکلات مردم را حل کرده‌اید؟ شما باید با جانفشانی مشکلات مردم را حل کنید اما با فدای جان آنها مشکلات جدیدی برای آنها به وجود آورده‌اید.»

محمد قسیم‌عثمانی که صبح با ربیعی مخالفت کرده بود، بعدازظهر نیز پشت استیضاح آخوندی ایستاد و خواهان تغییر وزیر راه، مسکن و شهرسازی شد. عثمانی با طرح این سوال که دولت چه اقدامی در حوزه مسکن انجام داده است، گفت: مسکن مهر باعث شده بود، بخش قابل توجهی از مردم که نمی‌توانستند به مسکن دست پیدا کنند، صاحبخانه شوند ولی دولت تدبیر و امید قرار بود، مسکن اجتماعی را جانشین کند و بعد از پنج سال غیر از سکوت، هیچ اقدامی انجام نداده است. این در حالی است که وزارت راه متصدی مسکن کشور است. این نماینده مجلس با انتقاد از مشکلات طرح‌های جامع شهری اظهار کرد: چرا به جان مهندسان افتاده‌اید؟ اگر کارفرما، ناظر خود را انتخاب کند آیا چیزی از نظارت باقی می‌ماند؟ NGO‌ها و سازمان نظام مهندسی برای دولت بار مالی ندارند، چرا با بخشنامه‌های مکرر باعث می‌شوید کار نظام مهندسی مختل شود؟

عثمانی با انتقاد از نحوه اجرای طرح‌های هادی روستایی یادآور شد: باید محدوده طرح‌های هادی روستایی هر ۱۰سال بازنگری شود. متاسفانه بنیاد مسکن جلو این کار را گرفته، آیا این کار صحیحی است که از مردم پول بگیریم و بعد با پول مردم طرح‌های هادی را اجرا کنیم؟ او در پایان گفت: امروز کشور نیاز به تحرک دارد و موتور محرکه دولت باید به کار بیفتد در حالی که اکنون با خواست مردمی که به آقای روحانی رای دادند، این سطح از کار و تحرک هرگز در سطح انتظار مردم نیست.

عدل هاشم‌پور و نادر قاضی‌پور نیز از دیگر نمایندگانی بودند که در موافقت با استیضاح آخوندی نطق کردند.

 استیضاح وزیر نوآفرین

 اما با پایان نطق موافقان استیضاح، نوبت به حامیان آخوندی و خود او رسید. الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب تهران که در جایگاه مخالفت با استیضاح آخوندی نطق می‌کرد، گفت: شما را یادآور می‌شوم به زمانی که پیمانکاری ۲۰۰میلیارد تومان از وزارتخانه طلب داشت، اما او مواجه شد با یک چک ۲۰ میلیون تومانی و درجا سکته کرد و مرد. آیا بودجه آقای آخوندی را زیاد کردیم؟ به کدامین گناه استیضاحش می‌کنیم؟ به خاطر اینکه پرچمدار نوسازی ناوگان هوایی شده است؟ در این جهان خطرناکی که ترامپ شمشیر را از رو بسته است؟ باید تنبیهش کنیم یا تشویقش کنیم؟

حضرتی ادامه داد: برادران امروز ما باید تصمیم بگیریم راجع به مدیریت کشور که نوآفرین است و اشتغال ایجاد می‌کند و این نیاز واقعی کشور است. امروز پیام رای شما پیام به مدیریت نوآفرین و مدیریتی است که می‌تواند نیازهای زمان را درک کند و فراتر از بخش خودش دید دارد. او افزود: من و آقای مهندس تابش در شورای پول و اعتبار یک سال و اندی است که حضور داریم. در آنجا کارشناسان زبده حضور دارند. صحبت‌های مختلف و متعددی انجام می‌شود. آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و ترابری هیچ‌وقت ابراز وجود نمی‌کند بلکه به عنوان کسی که به مسائل کلان و ریز شرکت‌ها مسلط است، اظهارنظر می‌کند و فوق‌العاده قوی است.

حضرتی اضافه کرد: ما قرار است وزیری که در قد و قامت یک وزیر واقعی است و به مسائل کشور اشراف دارد را تشویق کنیم یا تنبیه کنیم؟ اگر تشویق کردیم راه را برای امثال زنگنه باز کرده‌ایم. ما امروز در آزمایش سختی قرار داریم که به مدیران کارآمد نمره بدهیم. نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: امیدوارم امروز با رای قوی به یک وزیر کارآمد بتوانیم میدان کار را برای ایشان در سال جدید باز کنیم. پس از نطق حامیان، عباس آخوندی در جایگاه قرار گرفت و پاسخ انتقادات مخالفان را داد.

 یک سنت رشوه ندادیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه‌ها شد، گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج ۳۳ سانت برف داشیم. سوال این است که آیا می‌شد جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مختلف را ملاحظه کردید. ۲۵ حادثه در این دو ماه در کشور‌های دیگر رخ داده است و امریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمای بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.

آخوندی با بیان اینکه میزان راه‌های کشور به ۲۱۷هزار کیلومتر رسیده است، گفت: برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به

۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال نیز بدانید که این ستاد کوچک‌ترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمی‌کند و همه جزئیات را می‌گوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را به بهترین شکل انجام دهد.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید مقصران حادثه پاسخگوی قصورشان باشند، گفت: سازمان هواپیمایی کشور هیچ نفعی ندارد که بخواهد انحرافی را در گزارش منتشر کند. این سازمان کنترل‌کننده مقررات و به عبارتی پلیس صنعت هواپیمایی است پس به این پلیس اعتماد کنید چون هدفش ایمنی هوانوردی است.

او با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه یعنی در روز دوشنبه صبح و در همان شرایط سخت برفی به محل حادثه رفتم و از نزدیک با خانواده قربانیان صحبت کرده و از آنها دلجویی نمودم. این حداقل‌ترین کاری بود که می‌توانستم از لحاظ اخلاقی انجام دهم. در ادامه کار هم به این وظیفه‌ام عمل می‌کنم. لازم است بار دیگر به آنها تسلیت گفته و پوزش بخواهم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌یی وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا می‌کند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.

او افزود: فردای روز حادثه قطار تبریز-مشهد ساعت 8:30 صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار می‌روم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راه‌آهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان‌قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط است.

آخوندی توضیح داد: وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است و اینکه من مسوولیت خود را نپذیرفتم. قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل نخستین کسی بود که استعفا می‌دادم. پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجه‌گیری غلطی هم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیاتش در جلسه استیضاح با رد اتهامات مالی و دارایی‌اش که توسط برخی نمایندگان در جلسه استیضاح مطرح شد، گفت: از بنده یک تصویر ثروتمند ساختند. آقای قاضی‌پور بنده اهل سالوس و ریاکاری نیستم اما مجبورم کردید موجودی خودم و دخترم در ابتدای دوره وزارتم در دولت دوازدهم را اعلام کنم. در شایعاتی که علیه بنده ساخته شده است، اعلام کردند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم در حالی که طبق مشروح اموالی که در ابتدای دوره وزارتم به رییس قوه قضاییه اعلام کردم، کل موجودی حسابم 4.5میلیون تومان و کل موجودی دخترم ۶۳۸هزار تومان بود. این چه حرف‌هایی است که علیه بنده زده می‌شود؟ طی این مدت از بس به بنده فشار آوردند مجبور شدم امروز حقیقت را بگویم. در تبیین این ادعا، گفت: دلیل فشارها و شایعاتی که علیه من ساخته‌اند را می‌دانم. به‌طور مثال در گذشته به‌ازای معامله یک هواپیما، دلال هفت میلیون دلار حق دلالی دریافت می‌کرد اما در دوره بنده قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما امضا شد و حتی یک سنت حق دلالی پرداخت نشد. در قراردادهای خارجی وزارتخانه حتی یک سنت رشوه مشاهده نمی‌شود که اگر می‌شد رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گزارش آن را اعلام می‌کرد. در قراردادهای داخلی نیز حتی یک ریال خارج از عرف جابه‌جا نشد. سخت‌گیری‌ام در مجموعه وزارتخانه در حدی است که اگر کسی به جای ارتباط مستقیم و قانون‌مند با واسطه وارد وزارتخانه شود فردای آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگیری می‌کنم.

آخوندی با تشریح منابع ارزی جذب شده در حوزه وزارت راه و شهرسازی، گفت: منتقدانی که می‌گویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌ انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است، از آذربایجان ۵۷۰ میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره‌جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون‌ها دلار قرارداد بسته‌ایم. چنین تامین مالی خارجی در هیچ یک از وزارتخانه‌ها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶هزار میلیارد تومان در حوزه راه و ده‌ها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کرده‌ام. در آخر هم نطق آخوندی و حامیانش به ثمر نشست و برای سومین‌بار استیضاح آخوندی در مجلس بی‌نتیجه ماند. هر چند با اعلام مخالفت فراکسیون امید و مستقلین با استیضاح آخوندی که چند دقیقه پیش از جلسه علنی مجلس اعلام شد، این نتیجه قابل پیش‌بینی بود.

 

ارسال نظر