اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۸۱

 هزار هکتار اراضی آزادراه تهران – شمال آزاد شد

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با پیگیری‌های این سازمان یک هزار هکتار از اراضی جنگلی که در مسیر آزادراه تهران – شمال قرار داشت، آزاد و بازگردانده شد.

به گزارش ایرنا، خلیل آقایی در نشست خبری که روز گذشته به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی برگزار شد، افزود: براساس تفاهم نامه سازمان جنگل‌ها با بنیاد مستضعفان تخریب و ساخت و ساز و بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی از دستور کار خارج شد و طبق قانون اراضی غیرجنگلی همچون مرتعی و منابع طبیعی تابع شرایط و قوانین واگذار می‌شود.

وی اظهارداشت: طبق مصوبه دولت در سال 75 و توافق‌های انجام شده برای تامین مالی آزاده راه تهران– شمال 6 هزار و 250 هکتار از اراضی اختصاص یافته بود که به 2 هزار و 780 هکتار کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: دولت با توجه به محدودیت‌های مالی واگذاری اراضی منابع طبیعی را به عنوان یکی از راهکارهای تامین مالی طرح آزادراه تهران - شمال تعیین کرده بود که سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان متولی حفظ این اراضی، برای جلوگیری از خسارات‌های سنگین پس از سال‌ها تلاش موفق به بازپس‌گیری بخشی از این اراضی شد.

رییس سازمان جنگل‌ها گفت: طبق قانون هر نوع بهره‌برداری از جنگل‌ها به هر دلیلی غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

آقایی به نقش و جایگاه بی‌بدیل منابع طبیعی در تمام دنیا اشاره کرد و افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حفاظت از آب و خاک، طی سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی شاهد حفاظت از عرصه‌های منایع طبیعی هستیم.

وی اظهار داشت: برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی 30میلیون هکتار از این اراضی به بهره‌بردارانی که در آن عرصه‌ها زندگی می‌کنند، واگذار شده است.

وی در خصوص پرونده‌های قاچاق چوب و کوره‌های زغال‌سنگ گفت: از ابتدای امسال تاکنون 580 پرونده قضایی مربوط به مالکان کوره‌های غیرقانونی تولید زغال‌سنگ تشکیل و به مراجع قانونی ارائه شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گفته وی، سال گذشته تعداد پرونده‌ کوره‌های زغال‌سنگ غیرمجاز کشور حدود 720 مورد بوده است.

 کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز به علت کمبود دام در کشور چاره‌یی جز اینکه از طریق واردات گوشت مخصوصا در ایام نزدیک به عید نیاز کشور را تامین کنیم نداریم.

یوسف داودی در گفت‌وگو با خانه ملت در خصوص واردات و عرضه گوشت قرمز در بازار کشور اظهار داشت: واردات گوشت قرمز با توجه به کاهش سرانه مصرف لازم و موثر است، کاهش مصرف آثار سوء بدنی را روی سلامت افراد دارد، مخصوصا برای کودکان و خردسالان.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هر روشی باید بازار گوشت قرمز را در کشور تنظیم کنیم تا اکثر خانواده‌ها بتوانند حداقل میزان نیاز مصرف گوشت را تامین و در غذای خود اضافه کنند، گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز به علت کمبود دام در کشور چاره‌یی جز اینکه از طریق واردات گوشت مخصوصا در ایام نزدیک به عید نیاز کشور را تامین کنیم نداریم.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه بلند کشور باید به سمت اصلاح نژادهای دام در کشور حرکت کنیم تا ضریب تبدیل گوشت و تولید شیر افزایش یابد، ادامه داد: اصلاح نژاد دام در کشور باعث می‌شود تا ضریب وابستگی کشور در زمینه تامین گوشت قرمز و شیر کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های 94 و 96 دو موج بیماری تب برفکی را شاهد بودیم که باعث کاهش شدید تعداد دام در کشور شد، تصریح کرد: باید به هر روشی تلاش کنیم تا از طغیان این بیماری‌ها در کشور جلوگیری شود و از طرف دیگر باید اصلاح نژاد کنیم تا گوشت مورد نیاز کشور از حداقل سرانه مورد نیاز بین‌المللی و جهانی کمتر نباشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم تا با اقدامات دولت در زمینه واردات گوشت قرمز و عرضه دام زنده شاهد جهش قیمتی در بازار شب عید نباشیم.

 کاهش ۳۰ درصدی جنگل‌های کشور

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش ۲۰ الی ۳۰درصدی جنگل‌های کشور در سال‌های گذشته گفت: نظارت بر جنگل‌ها باید با استفاده از تجهیزات نوین هوشمند شود.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با مهر با اشاره به معضل چوب‌سوخت در جنگل‌های غرب کشور گفت: مردم این منطقه به دلیل سهمیه کم سوخت، مجبور به قطع درختان هستند.

وی افزود: اگر طبق بند ق ماده ۱۴ قانون بودجه ۹۴ به روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازرسانی صورت می‌گرفت، بی‌تردید درختان کمتری در جنگل‌های بلوط غرب کشور قطع می‌شد؛ البته همچنان روستاهای این منطقه با مشکل نبود گاز دسته و پنجه نرم می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: وجود درختان خشک در جنگل‌ها، بهانه‌یی برای غارت آنها شده بود؛ به این دلیل، تصمیم بر آن شد تا در طول اجرای برنامه قطع درختان ممنوع شود.

وی ادامه داد: این روند یعنی عدم قطع درختان ممکن است در انتهای برنامه به خشک شدن کل درختان جنگل منجر شود.  مصری با اشاره به کاهش ۲۰ الی ۳۰درصدی جنگل‌های کشور در سال‌های گذشته گفت: این موضوع نشانگر سیاست‌های غلط دستگاه‌های متولی است که باید برای آن فکری کرد تا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، تقویت شده و برای جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌ها، نظارت‌ها بیشتر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با محدودیت نیرو انسانی مواجه است، گفت: باید نظارت‌ها با استفاده از دوربین‌ها و تجهیزات نوین در گلوگاه‌های حساس، هوشمند شود تا بتوان از قاچاق چوب جلوگیری کرد.

 

 

ارسال نظر