اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۰۳

گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی

در یک ماه منتهی به هفته اول بهمن ماه قیمت خرده فروشی لبنیات 2.3درصد، میوه‌های تازه 9.1درصد، گوشت قرمز 0.6درصد، گوشت مرغ یک درصد، چای 0.3درصد و روغن نباتی 0.3درصد افزایش یافته اما بهای سبزی‌‌های تازه 4درصد، تخم‌مرغ 22درصد و حبوب 1.6درصد کاهش داشته است. به گزارش فارس، بانک مرکزی جزییات تغییرات قیمت 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 6 بهمن را منتشر کرد. براساس این گزارش، در هفته مورد بررسی قیمت تخم‌مرغ 1.2درصد، میوه‌های تازه 1.1درصد و گوشت مرغ 1.6درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. همچنین قیمت لبنیات 0.5درصد و حبوب 0.1درصد کاهش داشت و قیمت برنج، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن‌نباتی نیز در زمان مشابه بدون تغییر و ثابت بوده است.

 لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل 1.6درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 1.2درصد افزایش داشت و شانه‌یی ۱۲۶ هزار تا ۱۵۶ هزار ریال فروش می‌رفت.

 برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب قیمت نخود معادل 0.3درصد و لوبیا چیتی 0.1درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

 میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری هندوانه عرضه نمی‌شد و انگور عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سـبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه یک معادل 0.3درصد، لیموشیرین 3.2درصد، انگور 0.2درصد و کیوی 1.3درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.1درصد تا 10.7درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار معادل ۲درصد، گوجه‌فرنگـی 0.2درصد و بادنجان 1.8درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.1درصد تا 3.5درصد افزایش یافت.

 گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند ثابت بود و بهای گوشت تازه گاو و گوساله معادل 0.1درصد و گوشت مرغ 1.6درصد افزایش داشت.

 قند، شکر، چای و روغن‌نباتی

در این هفته قیمت قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن‌نباتی بدون تغییر بود.

 

رتبه کشورهای جهان براساس شاخص توسعه انسانی

بنابر اعلام سازمان ملل، ایران در بین ۱۹۵ کشور، با شاخص توسعه انسانی 0.774 در رده ۶۹ جهان قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری دفتر توسعه سازمان ملل متحد، شاخص توسعه انسانی که با درنظر گرفتن معیارهایی چون متوسط امید به زندگی، زمان تحصیل در مدارس و سرانه تولید ناخالص ملی محاسبه می‌شود، عددی بین صفر تا یک است که هر چه به یک نزدیک‌تر باشد بیانگر شاخص توسعه انسانی بالاتر است.

این گزارش ۱۹۵ کشور جهان را در پنج دسته قرار داده است که ۵۱ کشور با شاخص توسعه انسانی بین 0.8 تا ۱، در دسته توسعه بسیار بالا، کشورهای با شاخص توسعه انسانی کمتر از 0.8 تا 0.7 (از جمله ایران) در دسته توسعه بالا، کشورهای با شاخص کمتر از 0.7 تا و بزرگ‌تر یا مساوی 0.55 در دسته توسعه متوسط و سایر کشورها در دسته کشورها با شاخص توسعه انسانی پایین قرار دارند. هفت کشور جهان نیز که شاخص توسعه انسانی آنها نامعین است، در دسته سایر کشورها قرار دارند.  در این رده بندی، نروژ با شاخص 0.949 توسعه یافته‌ترین کشور جهان است و پس از آن استرالیا و سوییس با 0.939، آلمان با 0.926، دانمارک و سنگاپور با 0.925 و هلند با شاخص 0.924 قرار دارند. ایران پایین‌تر از کشورهایی چون صربستان و کوبا و بالاتر از کشورهایی مانند گرجستان و ترکیه، در رده ۶۹ قرار دارد.  جمهوری آفریقای مرکزی با شاخص توسعه انسانی 0.352 در انتهای جدول قرار دارد و پس از این کشور نیجر، چاد و بورکینافاسو کمترین شاخص توسعه انسانی را دارند.  متوسط شاخص توسعه انسانی جهان برابر با 0.717 است، بیشترین شاخص توسعه انسانی متعلق به منطقه اروپا و آسیای مرکزی با متوسط شاخص توسعه انسانی 0.756 و کم‌ترین هم متعلق به منطقه صحرای آفریقا با متوسط 0.523 است.

همکاری سپاه برای توسعه باروری ابرها

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: در چند ماه گذشته نیروی هوافضای سپاه همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند به‌طوری که قرار شده یک فروند هواپیما با تجهیزات دراختیار مرکز باروری ابرها قرار بگیرد.  فرید گلکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پشتیبانی و حمایت نیروی هوافضای سپاه گفت: تجهیز هواپیمایی که سپاه قرار شده در اختیار مرکز باروری ابرها قرار دهد در حال انجام است و باید صراحتا اعلام کرد که نیروهای سپاه به‌صورت شبانه‌روزی برای این موضوع مشغول به کار هستند. وی ادامه داد: اگر قرار بود مراحل کار به‌صورت معمول پیش رود بیش از چهار ماه زمان می‌برد اما پیش‌بینی می‌شود تا انتهای بهمن‌ماه این هواپیما آمادگی کامل را برای باروری ابرها به دست آورده است. رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با اشاره به دو هواپیمای مرکز باروری ابرها، گفت: به‌دلیل کمبود و نقدینگی نتوانستیم در زمان مقرر مواد لازم تجهیز هواپیماها را دریافت کنیم و اگر قرار باشد اکنون این کار انجام شود کار بعد از عید موکول خواهد شد.  به گفته گلکار البته در شرایط فعلی نیز اقدامات لازم را برای تجهیز این دو هواپیما انجام می‌دهیم. در مورد هواپیمای سپاه نیز باید گفت باتوجه به اینکه این کار جدید است نمی‌توان زمان دقیقی نسبت به تکمیل هواپیما اعلام کرد.

 

ارسال نظر