مشکل بازار برنج، ضعف نظام توزیع است

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۶۰
مشکل بازار برنج، ضعف
 نظام توزیع است

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه در نظام توزیع برنج بامشکلاتی مواجه هستیم که باعث نابسامانی در بازارشده است، گفت: از واردکنندگان نهاده‌های دامی خواسته شده محصولات خود را با نرخ مناسب عرضه کنند.

علی‌اکبر مهرفرد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه محصولات ارگانیک در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نابسامانی‌های اخیر بازار نهاده‌های دامی، افزایش قیمت تمام شده تولیداتی مانند مرغ و تخم مرغ و اینکه وزارت جهاد کشاورزی چه تدبیری برای حل مشکلات به وجود آمده، اندیشده است؟، اظهارداشت: اتفاقاتی رخ داد که باعث شد که قیمت نهاده‌های دامی افزایش یابد، یکی از این اتفاقات رشد نرخ ارز بود همچنین افزایش قیمت جهانی برخی کالا یکی دیگر از دلایل این امر بود.

وی اضافه کرد: در این راستا ما اقدامات مختلفی انجام دادیم؛ اول اینکه با مسوولان بانک مرکزی صحبت‌هایی شده که بدون محدودیت به نهاده‌های دامی ارز تخصیص داده شود، همچنین با واردکنندگان صحبت شده که با قیمت‌های مناسب محصول خود را عرضه کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان حمایت نیز به این مساله ورود پیدا کرده و از واردکنندگان خواسته با قیمت‌های مناسب که درصد معقولی نیز سود می‌کنند، نهاده‌های خود را عرضه کنند، گفت: همچنین ما به شرکت‌های مباشر که در این زمینه شرکت پشتیبانی امور دام است ابلاغ کرده‌ایم به هر میزان که لازم است به تشکل‌های تولیدکننده (بدون دخالت واسطه ها) نهاده عرضه کنند؛ در نهایت این اقدامات باعث شده رشدی که در یک مقطع ایجاد شده بود مقداری متوقف شود، امیدواریم ادامه این کار بتواند اثر بیشتری بگذارد ضمن اینکه اگر مرغ و تخم مرغ یا هر کالایی به دلیل منطقی با افزایش قیمت مواجه شود، سازمان حمایت در نرخ آن تجدید نظر خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی و افزایش قیمت این نوع برنج در بازار داخل، اضافه کرد: کشور ما در طول سال به حدود 3میلیون تن برنج نیاز دارد، که از این میزان حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزارتن آن تولید داخل و نزدیک به ۸۰۰ هزارتن وارداتی است؛ در ۵ ماهه نخست سال جاری تقریبا به همین میزان برنج وارد کشور شده است.

مهرفرد با بیان اینکه برنج تولید داخل و وارداتی به میزان کافی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در نظام توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم که با چنین مسائلی در بازار مواجه شده‌ایم و در حال بررسی این موضوع هستیم ضمن اینکه ما نگفته‌ایم واردات برنج خارجی یا هندی ممنوع است بلکه با توجه به اینکه برنج به اندازه کافی تولید و وارد شده، ثبت سفارش واردات را موقتا متوقف کرده‌ایم و درحال بررسی شرایط هستیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ممکن است زمانی که جواب مطالعاتمان را گرفتیم دوباره ثبت سفارش را برقرار کنیم؛ احتمال هم دارد این کار را انجام ندهیم.

مهرفرد گفت: احتمال دارد مشکلی که در نظام توزیع بوده این اشکال را برطرف کنیم، البته نظام توزیع در مسوولیت اصناف و اصناف هم تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، باید با همکاری وزارت صنعت این مساله را حل کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نزدیک بودن ایام عید، اضافه کرد: تولید میوه به اندازه کافی است و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته مشکلی در این زمینه نداشتیم به نظر می‌رسد امسال هم با مشکلی مواجه نخواهیم بود. مهرفرد گفت: ما الان با مشکل مازاد سیب درختی و جمع‌آوری آن از سطح بازار مواجه هستیم، امسال تا این لحظه نیازی به واردات میوه برای شب عید نداریم اما کشاورزی بسته به اقلیم و طبیعت است و یک سرما، تگرگ و بارندگی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، باید ببینیم چه اتفاقی در طبیعت رخ می‌دهد.

 

ارسال نظر