بیت‌کوین نظارت حکومت‌ها و بانک‌های مرکزی را تضعیف می‌کند

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۳۱

 گروه بانک وبیمه  

در حالی که بسیاری از کارشناسان و بانک‌ها و موسسات جهانی، نسبت به پول‌های مجازی و بیت‌کوین و رشد سرسام آور آن هشدار می‌دهند، برخی کشورها از ورود پول مجازی به دلایل متعدد استقبال کرده اندو همچنان دیدگاه‌های متناقضی در مورد مزایا و معایب این سیستم پولی مطرح می‌شود.

به گزارش تعادل، ‌اخیرا نیز، مدیر بانک فرانسه درباره سرمایه‌گذاری در ارز مجازی «بیت‌کوین» به مردم و شهروندان هشدار داد و اظهار کرد که ارزش این ارز رمزنگاری شده واقعی نیست.

به گزارش وب سایت fortune، این روزها بازار ارز مجازی و رمزنگاری شده موسوم به بیت‌کوین بسیار داغ شده است و همه جا خبر از ارزش بالای این ارز و سرمایه‌گذاری‌های متعدد در آن شنیده می‌شود. دولت‌های بسیاری نیز درباره سرمایه‌گذاری در این ارز مجازی که در اصل واقعیت ندارد، به مردم و شهروندان خود اخطار داده‌اند و همواره از ارزش پوچ و حبابی شکل آن سخن گفته‌اند.

فرانسیس ویلروی دگالا - مدیرعامل بانک فرانسه - در جریان کنفرانسی در شهر پکن چین عنوان کرد: «ارزش بیت‌کوین به هیچ عنوان واقعیت ندارد و بهای آن نیز تنها تحت تاثیر رشد ناگهانی تقاضای مردم در سراسر جهان بوده است وگرنه این ارز مجازی، در هیچ کجای جهان ثبت نشده است بنابراین ارزش واقعی نیز ندارد».

وی در ادامه تاکید کرد: «هر کسی که به دنبال خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است، باید تمامی خطرات و احتمالات را در نظر بگیرد و با پذیرش مسوولیت خود، اقدام به سرمایه‌گذاری در این ارز مجازی و دیجیتالی کند چراکه دولت فرانسه به هیچ عنوان مسوولیتی در قبال آن نخواهد پذیرفت.»

بیت‌کوین طی سال جاری، پس از افزایش تقاضاهای سازمان‌دهی شده برای استفاده از ارزهای رمزگذاری شده و توسعه مصرف اصلی و مالی از آن، بیش از ۹۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: «بیت‌کوین به هیچ‌وجه به عنوان یک ارز شناخته نمی‌شود و ارزش آن نیز تنها به صورت یک حباب است و ارزش مالی و اقتصادی ندارد، بنابراین ممکن است هر لحظه این حباب بترکد و ارزش و سرمایه‌گذاری‌ها همگی بر باد برود.»

طی سال‌های اخیر، ارز مجازی بیت‌کوین توانسته است ارزش بسیار بالایی را برای خود ثبت کند و در آخرین مبادلات بازار جهانی، بیت‌کوین با رسیدن به رقم ۱۱ هزار دلار رکورد جدیدی را ثبت کند.

البته کارشناسان و تحلیلگران پیشتر هم برآورد کرده بودند که تا پایان سال جاری میلادی قیمت این ارز از مرز ۱۰ هزار دلارعبور می‌کند اما به نظرمی‌رسد روند افزایشی بهای بیت‌کوین سرعت و شتاب بیشتری گرفت و با وجود باقی بودن بیش از یک ماه به پایان سال جاری هم‌اکنون قیمت بیت‌کوین به ۱۱هزار دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: مساله قیمت‌های نسبی و حفظ ارزش پول که بانک‌های مرکزی به دنبال حفظ آن بودند، دیگر از دست حاکمیت خارج خواهد شد و به دست خلق‌کنندگان پول مجازی می‌افتد. همچنین خلق پول به جای اینکه در دست بانک‌های مرکزی باشد، در اختیار تولیدکنندگان پول مجازی قرار می‌گیرد. ممکن است بگوییم عده‌یی از این افراد از لایه‌های مردم هستند اما با توجه به اینکه الگوریتم‌های ریاضی محدودیت‌های خاص خود را دارند، تنها عده خاصی مرجعیت تولید پول مجازی را به دست می‌آورند. بنابراین مرجعیت از بانک‌های مرکزی به مهندسان فضای مجازی انتقال پیدا خواهدکرد.

پیغامی گفت: سوال این است آن عده که خلق پول مجازی می‌کنند، یکی از اجزای حاکمیت سیاسی و نهادهای قدرت کشور‌ها خواهند ماند یا خیر. اگر اینها برگردند و جزئی از حاکمیت شوند، شاید تغییری در چارچوب حکمران پولی رخ ندهد و فقط از مدیران بانکی به مهندسان فضای مجازی تغییر کند. اگر پول مجازی و مراجع خلق‌کننده آن با نهاد قدرت ارتباط مناسب را نگیرند، در اینجا چالش‌های جدید به وجود می‌آید و در عمل شاهد حاکمیت‌ها و قدرت‌های جدیدی در دنیا خواهیم بود مانند همین اتفاقی که در حوزه رسانه رخ داده است یا اتفاقاتی که در بخش آموزش به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه این مساله یک مدل جدیدی از حاکمیت را شکل خواهند داد، افزود: اما آیا این مساله یک تهدید است یا فرصت. بطور طبیعی ما در جریان بین‌المللی با تحریم مواجه بودیم و اگر در دوره گذار تا مادامی که مراجع خلق‌کننده پول مجازی با جریانات قدرت و حکمرانان پولی ارتباط نگرفته باشند، برای کشورهای تحریم شده که دچار محدودیت شدند، یک فضای جدیدی ایجاد خواهد شد. البته پول مجازی هم تهدید می‌تواند باشد و هم فرصت. اما در دوره گذار می‌توانیم از این فضای جدید استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصاد پول و بانکداری تاکید کرد: اما همانطور که اغلب کشورهای دنیا امروزه از ظهور پول‌های مجازی اظهار نگرانی کرده‌اند، در داخل هم بانک مرکزی ایران از اینکه بخشی از مدیریت پولی کشور را به پول‌های مجازی واگذار کند، نگران است، بنابراین وجه نگرانی موضوع زیاد است البته باید هر چه زودتر در این حوزه سیاست‌گذاری کنیم تا از فرصت‌های آن استفاده کرده و تهدیدها را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بانک مرکزی اعلام کرده در حال مطالعه پول‌های مجازی است اما امکان مداخله مستقیم قطعا نخواهد داشت و نمی‌تواند سیاست‌های بالا به پایین یا مستقیم وضع کند. محدودیت‌هایی در کوتاه‌مدت وضع می‌شود مانند اینکه به صرافی‌ها اعلام کرده‌اند که مبادله بیت‌کوین قانونی نیست اما این محدودیت‌ها نمی‌تواند همیشگی باشد.

 ریسک خریداری و معامله بیت‌کوین

وی با بیان اینکه بیت‌کوین یک نوع از ریسک را به اقتصاد خانوارها و بنگاه‌ها منتقل خواهد کرد که آن ریسک امکان تضمین ضمانت و صیانت از دارایی‌های مجازی است، اظهارداشت: احتمال از دست رفتن دارایی در معاملات بیت کوین برای خانوارها و بنگاه‌ها وجود دارد مخصوصا برای کشوری مانند ایران که قوانین حقوق مالکیت معنوی به درستی رعایت نمی‌شود یا اینکه برخی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها برای ما تحریم شده است. ممکن است فردی بیت‌کوین خریده باشد اما آن الگوریتم برای ایران قابل انتقال نباشد و در این شرایط فرد دارایی خود را از دست می‌دهد.

پیغامی تاکید کرد: بنابراین افراد باید مراقب باشند و بی‌محابا سرمایه‌های خود را در این حوزه به کار نگیرند چون ریسک آن بسیار بالاست.

 

ارسال نظر