رنسانس و تغییرات صنعت بیمه در راه است

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۳۰
رنسانس و تغییرات صنعت بیمه در راه است

 گروه بانک وبیمه  احسان شمشیری  

مهم‌ترین ویژگی عصر حاضر تغییر است و در جهان امروزی هیچ چیز پایدار نیست جز تغییر. رشد فزاینده استفاده از دنیای مجازی در فرآیندهای کسب و کارها، استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی آینده، کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، افزایش آگاهی مشتریان و پیچیدگی نیازهای آنها تنها بخشی از این تغییرات هستند. این تغییرات در عرصه خدمات مالی نیز همانند سایر بخش‌های خدمات و صنایع آثار خود را گذاشته است و صنعت بیمه نیز دیر یازود باید این تغییرات و تحولات بزرگ را بپذیرد. از این‌رو کارشناسان بیمه معتقدند که رنسانی یا دوران تغییر صنعت بیمه فرا رسیده و بیمه‌گران چه بخواهند و چه نخواهند باید خود را وفق دهند و مشتریان خود را با عرضه محصولات، بازاریابی، فناوری و روش‌های جدید حفظ کنند.

به گزارش «تعادل» اخیرا صنعت بیمه دچار چالشی عمیق شده و با وجود مدیران سنتی و مقاومت آنها در برابر تغییرات، خود را درگیر آینده کرده است به‌طوری که برگزاری کنفرانس‌های کانورجنس 2017 و انشورتک کانکت InsurTech Connect، با انبوهی از شرکت‌کنندگان، نشانه‌دهنده این است که بیمه‌گران با تحولات و تعهدات آتی خود دست و پنجه نرم می‌کنند و از آنجا که روش‌ها و نیاز مشتریان در آینده تغییر می‌کند، این موضوع صنعتی را که تاریخچه سرشار دارد را دچار چالش کرده است و بیمه‌گران از هر رده‌یی در صنعت بیمه با تحولات مستمر در رفتار مشتریان، انتظارات کارمندان، تغییر سریع در فناوری اطلاعات و رنسانس در فضای کسب و کار مواجه هستند.

در قلب تغییر و تحولات یا به اعتقاد کارشناسان، رنسانس بیمه، مشتری نهفته است و انتظارات مشتریان بیمه به دلیل حضور صنایع همسو و حتی نامرتبط، در حال تغییر شکل است. نوآوران که بسیاری از آنان از بخش فناوری بیمه می‌آیند، محصولات و خدمات بیمه جدید و ترکیبی طراحی می‌کنند و مشتری‌محوری را برای خود ارزش می‌دانند. در نهایت اینکه رقابت بسیار تنگاتنگ بر عکس‌العمل مثبت مشتریان نسبت به الگوهای جدید کسب و کار و محصولات جدید در بازار بنا شده است.

فرصت‌ها به‌طور فزاینده‌یی باید کشف شوند زیرا فناوری به تنهایی یک راهکار است. همچنین، یک لایه فناوری نمی‌تواند جبران زیرساختی بنیادین را کند، چه این زیرساخت در الگوی کسب و کار باشد یا محصول فرهنگ، فناوری، مرزهای بازار یا مشتریان. تغییر بر بیمه‌گران تحمیل شده است چه آنها بخواهند یا نخواهند.

تمام این مسائل در حال رخ دادن است و این همه بر دوش مسوولان است که آیا انتخاب می‌کنند یا توان آغاز بازی را ندارند.

پژوهش شرکت ماجسکو نشان می‌دهد در سال گذشته بسیاری از فعالان بیمه‌یی این تغییرات و انتظارات را اولویت‌های راهبردی دانستند

 در این پژوهش که با عنوان اولویت‌های راهبردی دانستن در برابر عمل کردن نام دارد، نشان می‌دهد که فاصله بین آنچه بسیاری از بیمه‌گران درباره تحولات پیرامون خود می‌دانند با میزان عمل آنها بسیار زیاد است و وضعیت صنعت در افزایش فاصله بین علم و عمل نیاز فزاینده به راهبرد و طراحی عملگرا برای آینده دارد. اما پژوهش‌ها خبر از افقی کوتاه‌مدت برای طراحی راهبردی می‌دهند. مجله Harvard Business Review در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که تمرکز بر دفاع از الگوهای کسب و کار به جای بررسی الگوهای جدیدخسارت عمده‌یی در گزینه‌های آتی برجای خواهد گذاشت.

همچنین در گزارشی تحت عنوان بیمه‌ها در عصر دیجیتال دچار تحول شده‌اند، آمده است سرمایه‌گذاران شرکت‌های S&P 500 که تنها

8 بیمه‌گر 5 درصد را شامل می‌شود امید به رشد آتی را بسیار ناچیز می‌بینند. این نشان می‌دهد که کوته‌بینی، سبب کاهش رشد و ارزش پایین در بلندمدت می‌شود.

بنابراین بیمه‌گران برای تغییر آماده می‌شوند و در رنسانسی که به سرعت در حال گسترش است مشارکت می‌کنند

به عنوان نقطه آغاز تغییر، بیمه‌گران باید قبل از هرچیز حتی فناوری به مشتریان نگاه کنند. بیمه‌گران باید کسب و کار فعلی خود را مدرنیته و بهینه‌سازی کنند تا با مشتریان فعلی همسو باشند زیرا این سبب تامین مالی تجارت آتی آنان خواهد شد. در جهان امروز جایگزینی نظام‌های سنتی تنها زمین بازی است.

بیمه‌گران باید الگوهای کسب و کار جدید تدوین کنند تا با نیازها و انتظارات عصر دیجیتال تطبیق داشته باشد و جزو اصول کسب و کار آتی آنها محسوب شود. امروزه بیمه‌گذاران دسترسی بیشتری به شرکت‌های بیمه و خدمات متنوع آنها داشته و از حق انتخاب بیشتری برخوردارند. نیازهای جدیدی برای مشتریان به وجود آمده که به دنبال پوشش‌های بیمه‌یی برای آنها هستند. آینده نامطمئن مشتریان را نیز به فکر فرو برده تا با استفاده از برنامه‌ریزی مالی بتوانند بر این نااطمینانی غلبه کنند. چنین فضایی از کسب و کار نیازمند مدیران خلاق، کارکنان متهور و روش‌های جدید کاری است. دیگر رویه‌های بروکراتیک پاسخگوی شرکت‌های بیمه امروزی برای اداره کردن نیست و بازآفرینی کسب و کار بیمه از الزامات آن شده است. با اینحال هنوزمشخص نیست که آنسوی چنین بازآفرینی چه خواهد شد.

 

 

ارسال نظر