اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۸۹

هشدار سازمان مالیاتی درباره کلاهبرداری‌های جدید

 سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌یی با اعلام وقوع برخی کلاهبرداری‎ها و سوءاستفاده‎های افراد سودجو از مودیان مالیاتی خواستار هوشیاری آنان در مقابل شگردهای متقلبانه و مجرمانه کلاهبرداران شد.

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور آمده است: طبق گزارش‌های واصله به این سازمان با وجود تلاش‌های پیشگیرانه سازمان مالیاتی برای جلوگیری از اقدامات مجرمانه، افراد سودجو که در پاره‌یی موارد اقدام به کلاهبرداری از طرق مختلف می‌کنند، متاسفانه باز شاهد سوءاستفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب از مودیان مالیاتی بوده ایم؛ طی روزهای اخیر، برخی افراد سودجو و فرصت طلب با شیوه‌هایی متقلبانه سعی کرده‌اند ضمن ارسال نامه‌های جعلی و ارائه یک عدد لوح فشرده حسابداری حاوی یک نرم‌افزار و اپلیکیشن جعلی، برخی مودیان را به ارائه اطلاعات حساب بانکی خود ترغیب کرده و در ادامه وجوه حساب‌های این مودیان مورد سرقت قرار گرفته است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: از آنجا که متاسفانه موارد متعددی از این نوع کلاهبرداری‌ها که موجبات ضرر و زیان مودیان را فراهم کرده است، گزارش می‌شود لذا به اطلاع مودیان می‌رساند، سازمان امور مالیاتی هیچگونه لوح فشرده، نرم‌افزار، اپلیکیشن، پیامک، نمابر یا نامه الکترونیک و... متضمن درخواست اطلاعات شخصی حساب‌های بانکی(از قبیل شماره، تاریخ انقضا، رمز دوم و... کارت بانکی) به مودیان ارسال نکرده و اصولا تقاضای چنین اطلاعات محرمانه مالی، حاکی از اقدام به کلاهبرداری است.

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است: مطابق قوانین و ضوابط موجود، تمامی موارد مشمول تخفیف و محدوده بخشودگی جرایم مالیاتی فقط در چارچوب حدود قانونی قابل تعیین بوده و به صورت شفاف و قابل دسترس در اختیار عمومی مردم قرار دارد و هر گونه ادعایی مبنی بر برخورداری از امکان ویژه اخذ تخفیفات فراقانونی، کذب محض و به نوعی اقدام به کلاهبرداری است.

براساس این اطلاعیه، تمامی پرداخت‌های مالیاتی صرفا باید از طریق واریز به حساب‌های مشخص و اعلام شده سازمان در نزد خزانه داری کل کشور و به نام مالیات(با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان بانکی مستقر در ادارات مالیاتی، پرداخت از طریق درگاه‌های الکترونیکی سازمان امور مالیاتی یا مراجعه مستقیم به شعب بانک‌های اعلام شده و واریز بدون واسطه وجه به حساب خزانه) صورت پذیرد و مودیان باید از هر گونه پرداخت نقدی با واسطه اشخاص متفرقه، خارج از مجاری تعیین شده توسط سازمان به ویژه واریز به حساب‌های شخصی یا به نام اشخاص جدا خودداری کنند.  سازمان امور مالیاتی کشور در پایان این اطلاعیه ضمن تاکید بر حفظ هوشیاری مودیان محترم مالیاتی در مقابل اینگونه افراد سودجو تاکید کرده است، مودیان مالیاتی در صورت مواجهه با چنین افرادی، از در اختیار گذاشتن اطلاعات هویتی، اطلاعات حساب بانکی یا اطلاعات پرونده مالیاتی خود یا پرداخت وجه و ارائه خدمات به آنان اجتناب کرده و مراتب را در اسرع وقت به اداره امور مالیاتی مربوطه یا دفتر مرکزی حراست به شماره تلفن ۳۹۹۰۳۷۵۲ یا دفاتر حراست مستقر در ادارات مالیاتی در سراسر کشور گزارش کنند.

پیش ‌اظهاری ارزش کالا  در گمرک راه‌اندازی شد

اختلافات ارزش کالا در گمرک از دیرباز امری شایع بوده و اکنون مدیرکل دفتر ارزش گمرک از راه‌اندازی سیستمی برای پیش اظهاری ارزش کالا و به روز رسانی سامانه TSC در گمرک خبر داده است. به گزارش فارس، یکی از مباحث مهم در واردات کالا وضعیت ارزش کالاهای ثبت‌شده در نظام گمرک و همخوانی آن با ارقام و قیمت‌های واقعی در عرصه بین‌المللی و کشور مبدأ و مقصد است.  واردکنندگان همواره درخصوص مساله ارزش کالا با مشکلات و بعضاً اختلاف در گمرک روبرو هستند. کاهش قیمت‌های جهانی یا متقابلاً افزایش آن منجر به افزایش هزینه انجام تشریفات می‌شود و این نوسانات گاهی مانعی برای تسهیل فرایندها در گمرک است.  درحال حاضر گمرک معتقد است با راه‌اندازی سامانه TSC توانسته بخشی از مشکلات ناشی از نوسانات قیمتی را حل کند همچنین برای هم‌افزایی بیشتر تعامل و همکاری با صنوف، واحدهای تولیدی و اتحادیه برای برقراری توازن میان ارزش کالاها برقرار کرده است.

با وجود چنین اقداماتی باز هم شاهد اختلاف میان واردکننده و گمرک بر سر ارزش کالای ثبت شده در سامانه مذکور هستیم.   در همین رابطه حسین اصلانی بیان می‌کند: به دلیل نوسانات قیمت مواد اولیه در دنیا قیمت تمام شده کالاها کاهش یا افزایش می‌یابد و چون ارزش کالاهای ثبت‌شده در گمرک از تحولات قیمتی عقب است، واردکننده با مشکل مواجه می‌شود. اخیر کالایی را اظهار کردیم که با افت قیمت در کشور مبدأ روبه‌رو شده بود اما چون مبنای گمرک ارزش ثبتی مربوط به گذشته بود به دلیل صحت سنجی ارزش واقعی، ترخیص کالا به تعویق افتاد.  وی به پیامدهای این رویکرد اشاره کرد و گفت: هزینه تشریفات در گمرک افزایش می‌یابد و کالایی که می‌توان ارزانتر وارد کرد با هزینه‌های کاذب روبه‌رو می‌شود.

در کنار این بحث موضوع، کم‌اظهاری نیز میان واردکنندگان شایع است و برخلاف تصور، اظهارکننده، ارزش و قیمت کالا را برای کمتر پرداخت کردن حقوق ورودی و عوارض و سایر مباحث کمتر از میزان واقعی اظهار می‌کند.  چندی پیش علی معقولی، مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک از تفاوت ارزش یک میلیارد دلاری کالاهای وارداتی خبر داده بود.

بنابر این گزارش خداکرم اسکندری، مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه و ارزش گمرک با اشاره به مشکلات مطرح شده از به روزرسانی ارزش کالاهای ثبت شده در سامانه TSC خبر داده و گفت: با توجه به ماده 14و 15قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن، این دفتر اقدام به تکمیل بانک اطلاعات ارزش کرده و اکنون بالغ بر 295هزار رکورد در بانک اطلاعات ارزش ثبت شده است.

وی معتقد است: همچنین برای تسریع در امر ترخیص کالا اقدام به راه‌اندازی سیستم پیش‌اظهاری ارزش کرده است که با این سیستم صاحبان کالا می‌توانند قبل از اظهار کالای خود به گمرک با ارسال مستندات ارزش کالای خود به کارتابل این دفتر نسبت به بررسی و تعیین ارزش و نیز ثبت اطلاعات در سامانه TSC اقدام کنند.  این مسوول گمرک در خصوص کاهش طبقات تعرفه‌یی در سال 96 گفت: پس از بحث و تبادل‌نظر در کمیسیون ماده یک، نهایتا تثبیت تعداد هشت طبقه مورد تایید قرار گرفت. بر این اساس تعداد طبقات تعرفه‌یی موجود(8 طبقه) اهداف کلان کشور در خصوص تسهیل تجارت و ترخیص کالا در گمرکات اجرایی، کاهش پدیده قاچاق و سهولت محاسبات گمرکی برای کالاهای وارد شده به کشور را تامین می‌کند.

 

ارسال نظر