اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۹۲

 نرخ خرید تضمینی محصولات در شورای اقتصاد

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه رقم پیشنهادی نرخ جدید خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به دولت ارائه داده است، گفت: اکنون در انتظار تصویب و اعلام نرخ جدید توسط دولت هستیم. به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز گذشته در حاشیه آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای اجرای پروژه ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی که در محل این وزارتخانه برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره نرخ جدید خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی افزود: امسال قیمت محصولات کشاورزی نیز طبق تورم موجود تعیین و به دولت ارائه شده اما دولت هنوز آن را تصویب نکرده است. وی تصریح کرد: با هدف ارتقای بهره‌وری و حمایت تولید داخلی نرخ خرید تضمینی برخی محصولات همچون دانه‌های روغنی، گندم و شکر نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و به دولت پیشنهاد شده است. وی اظهار کرد: امیدواریم نرخ جدید خرید تضمینی سال زراعی جاری به زودی توسط شورای اقتصاد تصویب و اعلام می‌شود. روز گذشته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) برای ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی از راه دور، تفاهمنامه همکاری با معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی امضا شد که این پروژه در استان‌های زنجان، مازندران و جیرفت کرمان به شکل پایلوت اجرایی می‌شود.

 کسب و کارهای نوپا و حل معضلات شهری

امروزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان به کمک مدیران شهری آمده است تا آنان بتوانند برای سامان دادن به حل مشکل‌هایی که ممکن است شهروندان را درگیر خود کند از این فناوری‌ها بهره گیرند، امکانی که در کشورما هم عده‌یی به فکر استفاده از آن افتاده‌اند. امروز کلان‌شهرهای ایران با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که نه تنها گرفتاری‌های بزرگی برای مدیران شهری محسوب می‌شود بلکه زندگی عادی شهروندان را نیز درگیر خود کرده است. معضل‌هایی مانند ترافیک و فرهنگ رانندگی، دست‌فروشی و سد معبر، مدیریت پسماند و تفکیک زباله (خشک و تر) که از دیرباز تا همین امروز، مردم و مسوولان و متولیان امور شهری را به تنگ اورده است به نحوی که نتوانسته‌اند به خوبی از پس حل آنها برآیند. این درحالی است که جهانیان خیلی زودتر از ما با به خدمت گرفتن ارتباطات و فناوری اطلاعات چنین معضل‌هایی را به سرانجام رسانده و علاوه بر کاهش هزینه‌های مدیریت شهری، زندگی همراه با آسایش و آرامشی را برای شهروندان خود رقم زده‌اند. استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان برای بهبود زندگی شهری به قدری پیشرفته شده است که اکنون آنان با هوشمند کردن اشیای بی‌جان تحت نام اینترنت، اشیا مشکل‌ها را به زانو درآورده و آنان را به خدمت بهبود زندگی انسانی گرفته‌اند، امری که در ایران ما هم شاید دور از انتظار نباشد که عده‌یی برای آن تلاش کنند. البته جوانان علاقه‌مند و فعال ایرانی پا به عرصه استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به بهبود زندگی شهری گذ‌انشته‌اند، عده‌یی با راه انداختن خدمات برخط در بخش حمل و نقل تحول ایجاد کرده‌اند و برخی هم وارد عرصه‌های دیگر شده و کم کم چهره زندگی در کلان‌شهرهای ایران را تغییر خواهند داد. پیش‌تر «حسین بوبرشاد» استاد ‌آی. تی دانشکده علوم و فنون جدید دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اکنون کسب وکارهای فضای مجازی، کارهای مردم را تسهیل کرده که همین موضوع رضایت عمومی را به دنبال داشته است.

در همین پیوند عده‌یی از فعالان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی مسوولان شهری با محوریت تلفن همراه، برنامه‌ریزی و توسعه زندگی شهری تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با برگزاری یک رویداد آموزشی، تجربی به نام استارت‌آپ ویکند «موپک» بلکه بتوانند راهی برای مشارکت صاحبان فکر و اندیشه جوان، سرمایه‌گذاران و مردم پیدا کنند تا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین سامانی به معضل‌های چندین و چند ساله کلان‌شهرها داده و بالاخره بر آنها برای همیشه فائق آیند. سیدحسین حسینی، دبیر اجرایی استارت‌آپ ویکند رویداد «موپک» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این استارت‌آپ با محوریت تلفن همراه، برنامه‌ریزی و توسعه زندگی شهری برگزار می‌شود، گفت: محورهای این استارت‌آپ در بخش‌های«شهر هوشمند»، «خدمات مرتبط با مراکز و مجتمع‌های تجاری»، «گردشگری شهری و کارآفرینی»، «کارآفرینی در بافت فرسوده»، «اقتصاد شهری و خانواده‌ها»، «ترافیک و فرهنگ رانندگی»، «دست‌فروشی و سد معبر»، «مدیریت پسماند و تفکیک زباله(خشک و تر)» و «کارآفرینی اقشار آسیب‌دیده اجتماعی» است.

حسینی با بیان اینکه مشکل‌ها و معضل‌هایی در زندگی مردم وجود دارد که می‌توان آنها را با فناوری اطلاعات برطرف کرد، خاطرنشان ساخت: کسب وکارهای نوپا (استارت‌آپ) می‌توانند شروع یک کسب وکاری باشند که ضمن اشتغال‌زا بودن بتواند در نهایت یک معضل را برطرف کند. وی با بیان اینکه خروجی اصلی رویداد آموزشی، تجربی که قرار است برگزار شود، حل معضل‌های شهری است، ادامه داد: رویداد در میان مردم برگزار می‌شود تا صاحبان ایده با توجه به نیاز و درخواست مردم ایده خود را به مرحله اجرایی برسانند. سورنا ستاری معاون علمی، فناوری رییس‌جمهوری در دیداری که در روزهای اخیر با فعالان اتاق بازرگانی داشت، گفت: امروزه استارت‌آپ‌ها زندگی شهرنشینی را با دگرگونی‌هایی همراه کرده‌‌اند به طوری که آنها که در حوزه خدمات فعالیت دارند، سرویس‌های با کیفیت‌ بالا و کاهش هزینه‌ها را رقم زده‌اند. به‌ گفته وی در بحث حمل‌ونقل درون‌شهری دولت دیگر نمی‌توانست تغییر جدیدی ایجاد کند اما ایده چند جوان توانست حمل‌ونقل درون‌شهری را با تحول جدی که کیفیت و کاهش قیمت را در برداشت، مواجه کند. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در روزهای اخیر در صفحه اینستاگرام خود درباره کسب وکارهای جدید نوشت: کسب وکارهای نوپای این عرصه فرصت مناسبی برای بهبود فضای نامناسب حمل ونقل شهری دارند. آذری‌جهرمی ادامه داد: استقبال مردم از این خدمات هم نشان‌دهنده فضای مساعد رشد این کسب وکارهای آنلاین است. وی تاکید کرد: در این مسیر رشد اما مراقبت شرکت‌ها از اعتماد کاربران و محافظت از اطلاعات شخصی آنان ضروری است.

 

ارسال نظر